2600
Sök

Hur många hk och ladtryck klarar en B230FK av?

85 Inlägg
9 januari 2012
Varför skulle inte den bottendelen hålla för 500hk ?

Hhehehehhest
375 Inlägg
9 januari 2012
Thedriftking skrev:
Nyman1337 skrev:
Vet några st som kört 500+ hästar ut original bottendel och som sagt tidigare så är det oftast spikningarna som gör titthål, Men stora frågan är hur fräsch motorn är från början innan man börjar trimma. Kör man ofta på höga varv och hårt så slits ju sakerna ut snabbare. Tips är ju och göra service var 500:e mil

Inte ens värt att köra 500hk på en std botten del (b230)
Hur roligt är det att inte kunna gasa, lär inte hålla många mil iaf.

"TMR16vTurbo" körde sjukt länge innan hans vevlager gav upp..  Och nej, Det är ju inget jag rekomenderar att man ska göra men det killen frågar är om hans bil håller och med tanke på vad han ska köra så hamnar han en bit under 300hk i motorn vilket stakar och kolvar håller garanterat för

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..

63 Inlägg
9 januari 2012
Tack för svaren! smile Ja min setup är:
*B230FK
*Ltt Turbo med 1.1-1.2 i ladd
*531 med Vx-3 (vet ej om något är gjort)
*Orginal intercooler och kylare
*m90 låda, En fråga: Hur mycket håller lådan för? Sägs att trean brukar sticka?
*Dålig koppling kan knorra i lådan och svårt att få i växlar (ibland, då ingen speciell växel) om man inte trampar i    botten.

Den spikar inte vad jag känner.

För att grejerna skall hålla i längden så gäller det ju att motorn är fräsch i sig själv, fräscha lager osv. skall passa på att byta, ist för att de går sönder.

Rätta mig om jag har fel! smile
Senast redigerat av KS-TurboSnurran (9 januari 2012)

85 Inlägg
9 januari 2012
Du ska svetsa 3:ans stoppring så håller lådan betydligt bättre även på låga hk smile

Hhehehehhest
375 Inlägg
9 januari 2012
KS-TurboSnurran skrev:
Tack för svaren! smile Ja min setup är:
*B230FK
*Ltt Turbo med 1.1-1.2 i ladd
*531 med Vx-3 (vet ej om något är gjort)
*Orginal intercooler och kylare
*m90 låda, En fråga: Hur mycket håller lådan för? Sägs att trean brukar sticka?
*Dålig koppling kan knorra i lådan och svårt att få i växlar (ibland, då ingen speciell växel) om man inte trampar i    botten.

Den spikar inte vad jag känner.

För att grejerna skall hålla i längden så gäller det ju att motorn är fräsch i sig själv, fräscha lager osv. skall passa på att byta, ist för att de går sönder.

Rätta mig om jag har fel! smile

Du behöver inte oroa dig för stakar eller ras i huvudtaget om motorn är fräsch, för på sin höjd med denna setup så kanske du kommer till 220-240hk i motorn

63 Inlägg
9 januari 2012
Tack Nyman1337! Så du tror att den kan ligga runt 200hk? big_smile var ute med en kompis i helgen som blev imponerad hur bra bilen gick, jag sa att förra ägaren sagt att de va runt 200hk men han trodde att de var mer än 200 som du nu kanske konstaterat! Men de jag inte vet är om motorn är fräsch, undrar egentligen vad som hänt med bilen då de är 15 ägare på 14 år. Känner lite folk som kan dedär med motorer så ska höra hur mkt de kostar att byta alla lager med mera.

Hhehehehhest
375 Inlägg
9 januari 2012
Kommer fan inte ihåg hur mycket jag gav för nya lager och packningar men vet att det inte var nå vidare dyrt iaf!
Bara och säga lycka till och hoppas allt går vägen! smile

63 Inlägg
9 januari 2012
Tack du! big_smile De får väll kosta, man vill ju inte rasa motorn pågrund av att lager kan gå sad onödigt

Hhehehehhest
375 Inlägg
9 januari 2012
KS-TurboSnurran skrev:
Tack du! big_smile De får väll kosta, man vill ju inte rasa motorn pågrund av att lager kan gå sad onödigt

Dumt och snåla om man ändå ska ha bilen ett tag, sen är det skönt och veta att man har fräscha saker smile

1 772 Inlägg
9 januari 2012
KS-TurboSnurran skrev:

http://lgspeed.se/produkt.php?kategori=18&id=53 Prisvärt som fan, sen har du en botten som hänger med länge.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

63 Inlägg
9 januari 2012
Botten? har inte fattat vad alla menar med botter riktigt?

1 772 Inlägg
9 januari 2012
KS-TurboSnurran skrev:
Botten? har inte fattat vad alla menar med botter riktigt?

Blocket, kolvar, stakar, vevaxel och allt därtill.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

63 Inlägg
9 januari 2012
jaja, fattar nu, allt under toppen satt säga smile

63 Inlägg
11 januari 2012
Men håller toppackningen då? Risken är väll att den går, har tittat på turbon idag, och westgate slangen är helt ifrånkopplad

Hhehehehhest
375 Inlägg
11 januari 2012
KS-TurboSnurran skrev:
Men håller toppackningen då? Risken är väll att den går, har tittat på turbon idag, och westgate slangen är helt ifrånkopplad

Ingen fara med packningen såvida inget är skevt eller likanade.. Och då lär ju inte turbon hålla så jävla länge. Budget variant är ju och köra ett t-kors där i mellan. koppla t-kors mellan w-gate och snäckan sen tar du en lång bit  slang och låter den bara gå ut i det fria.. Ju längre slang ju mindre laddtryck

379 Inlägg
12 januari 2012
Här kommer ett definitivt svar från en sån prövat.

Orginal renoveras Fk botten, svaravade kolvar 16v topp eftermarknads sprut, Kina grenrör och Kina turbo. Mappat på e 85.
Har kört hårt både på isen och drifting på bana. Och ladda 1.1 med ca 400hp. Skruvade isär motorn häromdagen och den ser fortfarande som ny ut innuti. Så detta klarar en FK helt orginal, obalenserad och inga konstigheter..
Det är tändning, mottryck, värme och knack som knäcker stackar. Ibland tom utmattning om vi snackar 40k+ mil.
Volvos F stakar ät rätt så grova jämfört med många andra!

379 Inlägg
12 januari 2012
Att svetsa synkringen på 3an på en m90 är inte nödvändigt om man kör som folk! Inte vridet som knäcker dom, utan slarvigt körande.
Hört talas om nån som rasat en med växeln i? De har iaf inte jag. De flesta rasar när dom kastar i den för fort!

85 Inlägg
12 januari 2012
Nu vill man väl gärna gasa lite och ha lite mer hastighet på växlingarna än vid lugn körning vad är annars vitsen med att vässa upp en bil ? ett tipps från en som provat. Svetsa trean annars kan du ju gå tillbaka i tråden och kolla den dagen du kör sönder stoppringen och läsa de igen om du inte såg va jag skrev första gången säger de inte för att vara nån viktigpetter elller nåt liknande utan för att jag har både provat och haft kompisar som både inte svetsat och svetsat helt klart är svetsat bättre smile

63 Inlägg
12 januari 2012
Okej, min bil har gått 49.000 så en renovering är väll bäst för att vara på säkra sidan? Och jag kommer nog svetsa synkringen/Stoppring iaf för att vara på säkra sidan smile tack för svaren!

379 Inlägg
14 januari 2012
busk74016v skrev:
Nu vill man väl gärna gasa lite och ha lite mer hastighet på växlingarna än vid lugn körning vad är annars vitsen med att vässa upp en bil ? ett tipps från en som provat. Svetsa trean annars kan du ju gå tillbaka i tråden och kolla den dagen du kör sönder stoppringen och läsa de igen om du inte såg va jag skrev första gången säger de inte för att vara nån viktigpetter elller nåt liknande utan för att jag har både provat och haft kompisar som både inte svetsat och svetsat helt klart är svetsat bättre smile

Har en polare som kör 16v turbo 410hp med helt standard M90, han brukar den 5-6 gånger om året på bana, drifting + streetrace osv.. Han har då aldrig rasat nån låda smile Få i växeln innan du släpper kopplingen bara! Och se till att den kopplar ur ordentligt!

Sök