3451
Sök

Längre livslängd för ny bil med 98-oktan än 95-oktan?

5 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
Om man köper en helt ny liten Automatväxlad statsbil som t.ex en Ford Fiesta eller nån typ av liten Peugeot där det rekommenderade drivmedlet är 95-oktan. Kan bilen få längre livslängd om man istället tankar 98-oktan direkt från början istället?

OBS! Inga diskussioner om att det är bättre att köra manuell än automat utan håll diskussionen till ämnet tack.

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2008
Det betvivlar jag gör någon skillnad. Däremot ändras förbrukningen beroende på bränslets kvalitet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

761 Inlägg
23 juli 2008
fr1dd skrev:
Om man köper en helt ny liten Automatväxlad statsbil som t.ex en Ford Fiesta eller nån typ av liten Peugeot där det rekommenderade drivmedlet är 95-oktan. Kan bilen få längre livslängd om man istället tankar 98-oktan direkt från början istället?

OBS! Inga diskussioner om att det är bättre att köra manuell än automat utan håll diskussionen till ämnet tack.

Inte det minsta. Lite dyrare att tanka 98, annars ingen skillnad. Jag har aldrig hört om en motorn som gett upp pga för dålig bränslekvalitet som har varit otrimmad. Skulle tro att den har rostat upp innan motorn blir sliten något nämnvärt.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

457 Inlägg
23 juli 2008
Kanska långsiktigt, VÄLDIGT långsiktigt skulle jag då tro. Men tyvärr så kommer nog bilen rosta ihop innan du har märkt någon skillnad som Markus här redan har sagt!

2 164 Inlägg
23 juli 2008
Beror vad bilen är bygd för från början.
Är den inställd för 95oktan som dom flesta motorer är så är de ju bättre med de. Vissa bilar går ju sämre med högre oktan.
Men nån skillnad i livslängd skulle jag inte tro de är.
Kör på de som funkar bäst och blir billigast i längden.

MVH

F

320 Inlägg
23 juli 2008
min 328 hade säkert gått på 95 sedan den var ny. renoverade toppen vid 22tusen mil. var det v a lite skit på ventiler och så.  märkte faktiskt liten skillnad på gången i motorn. men inte så mycket att det är värt 98.hur länge hade du tänkt ha bilen då? räknar man på priset nu är det nog inte värt 98 oktan...

Bmw Ownz

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juli 2008
Frrla skrev:
räknar man på priset nu är det nog inte värt 98 oktan...

Det ä just det det är...  bilar som reglerar mot knack justerar tändningen högre på 98 oktan och man minskar förbrukningen så pass att det visst är lönt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Mr.
253 Inlägg
23 juli 2008
jag tankar bara Vpower i bettan, tycker hon går bättre och längre..

Köpes:
18T Turbo

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
23 juli 2008
Tankar också bara V-Power men kör på 98 och testa?

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

2 164 Inlägg
23 juli 2008
Kör på statoils 98 oktan.
Går lika bra som på V-power och går billigast.
Inte alltid V-power är bäst.

4 001 Inlägg
23 juli 2008
kanske bättre om du har tänkt dig att köra ca 100 000 mil på 5 år eller så men för en bil som används för transport från punkt a till b så kvittar det, 98 är dyrare men inte ett dugg bättre på ett transportfordon

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

5 Inlägg
23 juli 2008
Trådstartare
OK

Tack för svaren.
Senast redigerat av fr1dd (25 juli 2008)

Sök