korrekt hastighet, gps eller mätare

Nastydevil
25 juli 2008 · 136 Inlägg

både jag och min kompis har samma dilemma att hastigheten i gps'en inte stämmer överrens med hastighets mätaren i bilen. jag kör volvo, han kör saab, men hos bägge visar gps'en ca 10km lägre än mätaren i bilen.  vilken stämmer?!?

$$$
Temilit
25 juli 2008 · 42 Inlägg

GPS har alltid mest sanna hastigheten.
Mätare visar alltid lite mer för att bil tillverkare vill itne bli stämda eller klagade på ifall den skulle råka visa lite för lite.
Därför brukar det misstämma 3% eller vad det är på vajer mätare och ca 7km/h eller nått på elektroniska.

CarpeDiem German Engineering
25 juli 2008 · 9 083 Inlägg

Jag tror att GPS visar den sanna hastigheten

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Braather (none)
25 juli 2008 · 1 725 Inlägg

GPS:en visar den mest sannolika hastigheten! Mätaren i bilarna är kaliberade, medans GPS styrs aktvit hela tiden av satteliter.

//Jonas

Senast redigerat av Braather (25 juli 2008)

--Lev i går som det vore i morgon--
index
25 juli 2008 · 658 Inlägg

GPS bör stämma, sen är frågan vilken tillverkare det är, olika tillverkare har olika toleranser på hur rätt den visar, men troligtvis mer rätt än mätaren i vilket fall smile

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
chrizz Administratör
25 juli 2008 · 11 790 Inlägg

Nastydevil skrev:
både jag och min kompis har samma dilemma att hastigheten i gps'en inte stämmer överrens med hastighets mätaren i bilen. jag kör volvo, han kör saab, men hos bägge visar gps'en ca 10km lägre än mätaren i bilen.  vilken stämmer?!?

Beror helt på vilken slags gps och hur pass noggrann den är, men GPS:en är troligen mer exakt om du kör skapligt snabbt. Åker du runt 90km/h skulle jag nog kunna påstå att GPS:en är så nära perfekt du kommer att kunna komma utan att spendera ganska mycket pengar smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang