3563
Sök

Bilval, Japanskt eller Amerikanskt?

198 Inlägg
31 juli 2008
chrno skrev:
Habobo skrev:
Såg tidigare i tråden att det skrevs något om Nascar och rena idiotförklaringen. Innan man överhuvudtaget skriver något, sök lite fakta. Kolla denna sida vem som leder serien:
http://www.nascar.com/races/cup/2008/da … icial.html
Klicka på Kyle Busch namn. Vilket bilmärke kör han?
Världens största biltillverkare kör alltså Nascar! Varför? Jänkarna hade ett ganska bra uttryck för detta
"Race on Sunday. Sell on Monday"
Personligen föredrar jag en jänkare i alla lägen. Men världen idag är inte vad den var för 50 år sedan. Chevrolet har i mina ögon fullständigt ruinerat sitt varumärke genom att döpa om ett asiatiskt bilmärke till Chevrolet.
Och hur ska vi se på exempelvis Toyota som tillverkas i alla världsdelar?
Till trådskaparen säger jag som många andra: Provkör. Känn efter. Vad du vill göra med bilen? Sök fakta på andra sidor än garaget. Lita inte för mycket på allt som skrivs på forum då osanningar/felaktigheter tenderar att bli sanningar/fakta.
Lycka till vad det än blir för bil, huvudsaken är att du är nöjd.

Å inte bara leder, kolla i dom andra divisionerna av Nascar, kolla generellt..  Japanska bilar är "tyvär" så sjukt mkt bättre än amerikanska. Jag gråter inte, men kanske några gör det. tongue

Är den japansk om den är tillverkad och/eller ombyggd i Usa eller Europa? Eller av amerikanska/europeiska mekaniker/ingenjörer? Är Chevrolet Matiz amerikansk?
Den främsta orsaken till att Toyota gett sig in i Nascar är förmodligen för att få sälja mer bilar eftersom det är det primära syftet för alla biltillverkare. Titta dessutom på hur en Nascarbil är byggd, inte stor skillnad mellan de olika märken, i princip identiska. Mycket beror på förare, taktik och team inte vem som har mest pengar som i exempelvis Formel 1 eller WRC.
Om Japanska bilar är så mycket bättre på allt enligt dig undrar jag varför dom inte vinner "allt". Långlopp som 24-timmars på LeMans har Corvetter som vinnare för att ge ett exempel.

1332 - Överjävlig

1 255 Inlägg
31 juli 2008
Habobo skrev:
chrno skrev:
Habobo skrev:
Såg tidigare i tråden att det skrevs något om Nascar och rena idiotförklaringen. Innan man överhuvudtaget skriver något, sök lite fakta. Kolla denna sida vem som leder serien:
http://www.nascar.com/races/cup/2008/da … icial.html
Klicka på Kyle Busch namn. Vilket bilmärke kör han?
Världens största biltillverkare kör alltså Nascar! Varför? Jänkarna hade ett ganska bra uttryck för detta
"Race on Sunday. Sell on Monday"
Personligen föredrar jag en jänkare i alla lägen. Men världen idag är inte vad den var för 50 år sedan. Chevrolet har i mina ögon fullständigt ruinerat sitt varumärke genom att döpa om ett asiatiskt bilmärke till Chevrolet.
Och hur ska vi se på exempelvis Toyota som tillverkas i alla världsdelar?
Till trådskaparen säger jag som många andra: Provkör. Känn efter. Vad du vill göra med bilen? Sök fakta på andra sidor än garaget. Lita inte för mycket på allt som skrivs på forum då osanningar/felaktigheter tenderar att bli sanningar/fakta.
Lycka till vad det än blir för bil, huvudsaken är att du är nöjd.

Å inte bara leder, kolla i dom andra divisionerna av Nascar, kolla generellt..  Japanska bilar är "tyvär" så sjukt mkt bättre än amerikanska. Jag gråter inte, men kanske några gör det. tongue

Är den japansk om den är tillverkad och/eller ombyggd i Usa eller Europa? Eller av amerikanska/europeiska mekaniker/ingenjörer? Är Chevrolet Matiz amerikansk?
Den främsta orsaken till att Toyota gett sig in i Nascar är förmodligen för att få sälja mer bilar eftersom det är det primära syftet för alla biltillverkare. Titta dessutom på hur en Nascarbil är byggd, inte stor skillnad mellan de olika märken, i princip identiska. Mycket beror på förare, taktik och team inte vem som har mest pengar som i exempelvis Formel 1 eller WRC.
Om Japanska bilar är så mycket bättre på allt enligt dig undrar jag varför dom inte vinner "allt". Långlopp som 24-timmars på LeMans har Corvetter som vinnare för att ge ett exempel.

Hänger nog en hel del på föraren med skulle ja tro bilen kör ju inte direkt sig själv men orka diskutera vad som är bäst av Japanskt och Amerikanskt alla har sin smak o varför ens snacka om typ Corvette o sånna bilar han ville ha en jänk eller japps till hyffsat lågt pris så sånna bilar är ju inte aktuella ändå han skapa ändå tråden för o se för o nackdelar med bilarna så om var o en istället kan va ärlig o säga vad som är bra o dåligt med den typ av bil dom kör gör vi de ju lättare för honom smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D

356 Inlägg
31 juli 2008
" Fighting on the internet is like running in the special olympics, even if you win you're still retarded"

ta inte illa upp, tyckte det stämde in så bra på vissa bråkstakar som verkar ta det här på liv och död :p

Saaboholic
3 129 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
Tack äntligen OT och inte pajkastnings taktik.

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 255 Inlägg
31 juli 2008
hedley skrev:

Jag tycker du kan skriva följande.

Vilken effekt den ska ligga på ca eller moddas till?

Drivning fram, bak eller alla 4a

Stor/Liten bil

106 Inlägg
31 juli 2008
Ja är ju en "sucker" för amerikanska bilar, även om ja själv kör en riskokare. xP

Just me.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
31 juli 2008
chrno skrev:
Det jag inte förstår i sammanhanget är allas likhetstecken mellan en million hästkrafter och snabb bil. Visst, om ni kör rakt fram så har ni nytta av 650häst/1000nm, men hur ofta gör ni det? Och hur bra funkar det när första kurvan kommer. Jag håller med, till 100% det är mycket billigare att trimma en motor från Usa, än en från Japan om man ska ta ut mkt effekt. Men att trimma väghållningen på en Amerikansk är mycket dyrare än en från Japan.  Diskussionen som så många andra är ju av evighetstyp.

Det är dyrare att få väghållning på en amerikanare, men samtidigt billigare att trimma. Så hur man än vrider och vänder, så är det som du sa, en evighets diskussion när båda parterna har sina poäng men ingen vägrar inse att det leder ingenstans.

Jag har inget emot japanare eller amerikanare, jag gillar prestanda bilar i alla former. Och just med Buicken jag ska börja med så blir det mycket grövre krängningshämmare, coilovers runtom och bättre däck. Då har man hyfsad prestanda.

Och varför man vill ha dom siffrorna på själva motorn är just en bil ämnad för såkallat "street/strip". Nog för att det är däremot en av dom svåraste kombinationer som går att göra.

Men, nog off topic.
Jag tror jag har sagt mitt i den här tråden.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

1 255 Inlägg
31 juli 2008
Siarnaq skrev:
chrno skrev:
Det jag inte förstår i sammanhanget är allas likhetstecken mellan en million hästkrafter och snabb bil. Visst, om ni kör rakt fram så har ni nytta av 650häst/1000nm, men hur ofta gör ni det? Och hur bra funkar det när första kurvan kommer. Jag håller med, till 100% det är mycket billigare att trimma en motor från Usa, än en från Japan om man ska ta ut mkt effekt. Men att trimma väghållningen på en Amerikansk är mycket dyrare än en från Japan.  Diskussionen som så många andra är ju av evighetstyp.

Det är dyrare att få väghållning på en amerikanare, men samtidigt billigare att trimma. Så hur man än vrider och vänder, så är det som du sa, en evighets diskussion när båda parterna har sina poäng men ingen vägrar inse att det leder ingenstans.

Jag har inget emot japanare eller amerikanare, jag gillar prestanda bilar i alla former. Och just med Buicken jag ska börja med så blir det mycket grövre krängningshämmare, coilovers runtom och bättre däck. Då har man hyfsad prestanda.

Och varför man vill ha dom siffrorna på själva motorn är just en bil ämnad för såkallat "street/strip". Nog för att det är däremot en av dom svåraste kombinationer som går att göra.

Men, nog off topic.
Jag tror jag har sagt mitt i den här tråden.

Men hur funkar de med Amerikanare dom har ju starka motorer med mycke vrid men samtidigt är de väl rätt mycke vikt o dra runt på eller va väger dom?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
31 juli 2008
Anubis skrev:
Men hur funkar de med Amerikanare dom har ju starka motorer med mycke vrid men samtidigt är de väl rätt mycke vikt o dra runt på eller va väger dom?

Beror på vilken modell/årsmodell också.

T.ex en Chevrolet Nova från 1966 har en tjänstevikt på 1550 kilo. En Buick Skylare från 1970 har en tjänstevikt på 1710. En Chevrolet Chevelle från 1964 ligger också runt 1550 kilo.

Det är egentligen inte så mycket vikt, med tanke på att en Skyline R34 GT-R t.ex har en tjänstevikt på runt 1600 kilo. Supra ligger också runt där, 3000GT är lite tyngre också.

Att amerikanska bilar är för tunga är nästan en myt, dom flesta väger inte mer än japanska/europeeiska bilar.
Senast redigerat av Siarnaq (31 juli 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

RE-雨宮
481 Inlägg
31 juli 2008
Habobo skrev:

Om du läser vad jag skrev en gång till så skrev jag att Corvetten vinner massor med lemans. Men ingen lemans bil, som jag också skrev. Kan räknas som standardbil så den diskussionen är ju fruktat irellevant.

Jag säger bara att ingen Amerikansk bil får mig att le som en Japansk gör, vad du tycker. Det är helt upp till dig. Och jag hävdar bestämt att man har mkt roligare i en bil med sanslöst bra väghållning och hyffsat drag, än i en Amerikanare som bara går att köra rakt fram med. Mazda vann för övrigt 2008 Rolex 24Lemans i USA härom dagen så dom vinner dom också ska du se wink

RE-Amemiya Kitted FD3S

1 255 Inlägg
31 juli 2008
Siarnaq skrev:
Anubis skrev:

T.ex en Chevrolet Nova från 1966 har en tjänstevikt på 1550 kilo. En Buick Skylare från 1970 har en tjänstevikt på 1710.

Det är egentligen inte så mycket vikt, med tanke på att en Skyline R34 GT-R t.ex har en tjänstevikt på runt 1600 kilo. Supra ligger också runt där, 3000GT är lite tyngre också.

Att amerikanska bilar är för tunga är nästan en myt, dom flesta väger inte mer än japanska/europeeiska bilar.

Ok inte så farligt då trodde dom låg närmare 2 ton tongue Men då är de ju typ i stil med min då som väger 1540 kg

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
31 juli 2008
Anubis skrev:
Ok inte så farligt då trodde dom låg närmare 2 ton tongue Men då är de ju typ i stil med min då som väger 1540 kg

Ja, jag förstår inte vars alla har fått att amerikanare väger så förbannat mycket däremot. Nåja, alla kan inte gilla samma saker, då skulle världen vara tråkig. ^^

RE-雨宮
481 Inlägg
31 juli 2008
Hedley: För att svara på din fråga så är Mazda Rx7 FC3s och Toyota Supra MKIII dom bilarna som ger dig mest bil/effekt för pengarna av Japanska, alternativt nån honda om du vill ha sugmotor å FF upplägg.

RE-Amemiya Kitted FD3S

1 255 Inlägg
31 juli 2008
chrno skrev:
Hedley: För att svara på din fråga så är Mazda Rx7 FC3s och Toyota Supra MKIII dom bilarna som ger dig mest bil/effekt för pengarna av Japanska, alternativt nån honda om du vill ha sugmotor å FF upplägg.

Lite fel prisklass tror ja o ska han ändå ha sugmotor så är de ju bättre o sattsa på amerikanare

198 Inlägg
31 juli 2008
Köp en Camaro! Byggd i Kanada av kinesiska delar så det är en amerikansk bil wink

Hedley, som du märker får du ingen vettig info här om vad du ska köpa. Sök info på klubbsidor och på andra ställen där det finns saklig information, inte en massa emotionella känslor för vad som är bäst. Tänk efter vad du vill med ditt bilägande och det bästa av allt, är du inte nöjd - Sälj och köp något annat.

1332 - Överjävlig

16 197 Inlägg
31 juli 2008
Siarnaq skrev:
Anubis skrev:

Ja, jag förstår inte vars alla har fått att amerikanare väger så förbannat mycket däremot. Nåja, alla kan inte gilla samma saker, då skulle världen vara tråkig. ^^

håller me dig.. min chevelle väger 2050 MED allt ljud.. en liten skrutten AUDI väger ju typ runt 1500-1600 kg.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

126 Inlägg
31 juli 2008
Jänkebil såklart winkcool

Saaboholic
3 129 Inlägg
31 juli 2008
Trådstartare
Anubis skrev:
hedley skrev:

Jag tycker du kan skriva följande.

Vilken effekt den ska ligga på ca eller moddas till?

Drivning fram, bak eller alla 4a

Stor/Liten bil

helst rwd/4wd, stor liten spelar ingen roll. bör ligga runt 200hk från start iallafall..

"Liberty of thought is the life of the soul"

7 120 Inlägg
31 juli 2008
Siarnaq skrev:
Anubis skrev:

T.ex en Chevrolet Nova från 1966 har en tjänstevikt på 1550 kilo. En Buick Skylare från 1970 har en tjänstevikt på 1710. En Chevrolet Chevelle från 1964 ligger också runt 1550 kilo.

Tänk på att Skylines, 3000GT osv har 4WD, massa elektronik och annat som väger mycket. Jämför mot 200sx eller Rx-7 som har bakhjulsdrift m.m. dem väger ju vad? 1200- 1300?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
31 juli 2008
Aerodynamik skrev:
Tänk på att Skylines, 3000GT osv har 4WD, massa elektronik och annat som väger mycket. Jämför mot 200sx eller Rx-7 som har bakhjulsdrift m.m. dem väger ju vad? 1200- 1300?

Dom är fan en tredjedel av en amerikanares storlek och ändå bara 200kg lättare.

GG.

Sök