2759
Sök

Luftfilter - Volvo?

34 Inlägg
1 februari 2006
Trådstartare
Jag har en Volvo 480ES -87

Motorn är en B18E med insprutning.
Motor ska ge 109hk vid 5800rpm.
Jag skulle vilja kläma dig ett "Sportluftfilter" eller ett "Öppet".
Men jag vet inte vad jag ska ha för nått. Vi ha ut någon liten Hästkraft till i alla fall. Har hört att det finns luftfilter som ska ge 5 - 7% effektökning.
Men nu kommer min fråga, vad ska jag ha för luftfilter och var kan jag få tag på det och vad kostar det?

Har svårt för att hitta ett vet inte vad jag ska ha, det finns ju alla möjliga olika märken, modeller, priser osv ......

Skulle vara mycket tacksam för svar.

Supraman
2 300 Inlägg
1 februari 2006
När det gäller märke så spelar det mindre roll vad du väljer.
Sen så beror det på om det finns möjlighet att montera ett öppet filter eller om du får montera ett filter i originalboxen.
Ett öppet filter med avskärmning och med tillgång till kalluft kommer att ge några häst till och ett fint insugsljud.
Ett filter som inte är avskärmat kommer inte att ge någon ökning p,g,a varm luft från motorn.
KG trimmning i dalby har nog en bra lösning till dig, då dom håller på mkt med just den motortypen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Avstängd
138 Inlägg
1 februari 2006
Stefan Varberg skrev:
Sen så beror det på om det finns möjlighet att montera ett öppet filter eller om du får montera ett filter i originalboxen.
Ett öppet filter med avskärmning och med tillgång till kalluft kommer att ge några häst till och ett fint insugsljud.
Ett filter som inte är avskärmat kommer inte att ge någon ökning p,g,a varm luft från motorn.
KG trimmning i dalby har nog en bra lösning till dig, då dom håller på mkt med just den motortypen.

FEL FEL FEL

KG håller inte på med den motor typen du menar.... finns TVÅ b18

1 gammel b18 a, förgasare fanns inget annat, stötstänger, går utan olja o vatten, gjutjärnstopp traktormotor, stenålder...

2 b18 e osv.. renaultmotor insprut, överliggande kam, alutopp, fransk driftsäkrhet... håller knappt med olja o vatten. helt 80 tal....

OCH SEN.... SPORTLUFTFILTER GER INGA (0) HÄSTAR PÅ EN SUGMOTOR!!!!!!

34 Inlägg
1 februari 2006
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:

Hur pass Viktig är den här avskärmningen som du pratar om?
Jag får plats med det mästa under den huven, som på alla gammal volvos så finns det mycke plats över...
Så jag behöver inte köra i original luftburken...

Så vad du menar är att det är i princip struntsamma vad jag köper för nått?

736 Inlägg
1 februari 2006
Köp ett på micro, de passar fint! Är billiga och ger det där tuffa ljudet! Varför betala mycket om det inte ger något? Hehe

34 Inlägg
1 februari 2006
Trådstartare
Har funderat på detta ... men det kanske e onödigt dyrt, För det de ger?

http://www.micro.se/template/produkter.asp?itemid=36648

Tackar för alla svar som har kommit in hitentills smile

736 Inlägg
2 februari 2006
Nja, blir nog inte så mycket billigare än så... Men tänk på att köpa filterolja så du kan göra rent... tror den är inoljad när du köper den dock...

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
2 februari 2006
den från micro är inte inoljad när du köper den.... jag kände ingen olja på utsidan av filtret när jag kollade på det filtret från micro

Team Insane Racing

Sök