Rquired skrev:
Framhåller fortfarande att en bmw motor håller utmärkt om man servar dem som man ska.
Bmws M-motorer är känsliga och kräver rätt skötsel. När de blir äldre hamnar de ofta hos folk som inte bryr sig/vet bättre och drar på fullt innan motorn nått arbetstemp och kör med billig skitolja från exempelvis Biltema. Klart som fasen att dessa rasar.
Många Bmw m3 e46 rasade också, detta berodde på ett konstruktionsfel i motorn och dessa bilar fick ny motor på garanti från bmw. M5 E39 är dock ett litet svart får, men detta bottnar också till viss del i skötslen.
Och dina polares fall kan jag inte uttala mig om, men en teori:
325 E30 är en otroligt rolig busbil som tiltalar målgruppen "biltemaolja/ rusa kallmotor". Dessa bilar som trimmats har redan gått igenom denna fasen och sen blivit köpta av dina polare för att bli turboprojekt. Även om man gör ett seriöst bygge på en sådan så rasar den till slut.
Och jag kanske missförstår något du skrev, men om en motor spikar så kan det knappast skyllas på kvaliten utan då är det något annat som är fel...
Och det är väl därför ryktet om bmws kassa motorer kommit i omlopp:
Någon trimmar en gammal volvo 740, en bil som byggdes för att ta folk från A till B på ett pålitligt sätt utan att överhuvudtaget fokusera på körglädje. Dessa motorer är skottsäkra, det skrev jag tidigare i tråden, men roliga eller med karaktär? nää...
Sen byter samma person upp sig till en bmw köpt av en student nånstans som knappt haft råd att hålla den med olja, trimmar på samma sätt och efter ett tag rasar den. Sen muttrar samma person om att bmw är skit som inte håller och att han borde hållt sig till volvo.
Och att jämföra en volvomotor med en Bmwmotor är som att jämföra en Michellangio staty med en hötorgstavla. Ur karaktär/glädje synpunkt alltså.