Vad tycker ni om dumpljudet?

Aerodynamik ...
3 augusti 2008 · 7 120 Inlägg

Det är underbart på bilar med effekt! Först ett ordentligt vrål och ett avslut med ett rejält PSCH! big_smile

Men när gamla 740 Turbos och Saabar kommer och dumpar är det bara ... fel. (Som folk redan sagt här i tråden)

twin_cam Smålänning
3 augusti 2008 · 7 877 Inlägg

Att byta ventil är töntigt tycker jag... Det är en annan sak om originalventilen för oväsen... Det går inte göra så mycket åt wink

Nått som är manligt så är det responssystem och öppen WG, så det smäller och har sig smile Lyssna på WRC-Bilarna big_smile

Senast redigerat av twin_cam (3 augusti 2008)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
babyblue242 Save a horse,ride a jeep...
3 augusti 2008 · 258 Inlägg

twin_cam skrev:
Nått som är manligt så är det responssystem och öppen WG, så det smäller och har sig smile Lyssna på WRC-Bilarna big_smile

Precis!! Kan inte annat än hålla med  smile

lelleal
3 augusti 2008 · 1 150 Inlägg

rotary12 skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Ska det vara dumpventil som låter, ska bilen i fråga ha bra med effekt.
T.ex en gammal SAAB 9000 med dekaltrim och fet ljuddämpare som kommer och pyser är bara pinsamt.. hmm

Du tog mitt ord! mad tongue

Vad jag stör mig mer på är att dom bara drar motorn till ca 3500-4000rpm bara för att få höra det där pyset. Hade jag haft en turbobil skulle jag i alla fall dra den till minst 6000rmp... hmm

Du har inte tänkt på hur mkt bensin de drar om man kör så hela tiden? hatar folk som tjötar skit!

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
torpis Forummoderator
3 augusti 2008 · 10 572 Inlägg

Oavsett om det gäller dump avgas eller insug, så skall det inte låta mer än nödvändigt i mina öron.

klarar sig bilen med 2.5" så skal lman itne ha 3".  Klarar sig bilen med originaldump så skall man inte ha visselpipa. 

Min bil har en 50mm öppen dump som inte gör mer väsen av sig än nödvändigt. Rätt justerad lirar en stor dump riktigt bra och för inte onödigt mycket oväsen.

Jag kommer just hem från en semestertripp och jag har fortfarande hörseln i behåll och är inte stel i ryggen efter 30mil.  Så har jag varken köpt dump, avgassystem eller stolar på Jula heller....

Typ så jag tycker smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
rotary12
3 augusti 2008 · 482 Inlägg

lelleal skrev:

rotary12 skrev:

Irmscher Vectra skrev:
Ska det vara dumpventil som låter, ska bilen i fråga ha bra med effekt.
T.ex en gammal SAAB 9000 med dekaltrim och fet ljuddämpare som kommer och pyser är bara pinsamt.. hmm

Du tog mitt ord! mad tongue

Vad jag stör mig mer på är att dom bara drar motorn till ca 3500-4000rpm bara för att få höra det där pyset. Hade jag haft en turbobil skulle jag i alla fall dra den till minst 6000rmp... hmm

Du har inte tänkt på hur mkt bensin de drar om man kör så hela tiden? hatar folk som tjötar skit!

Ja just det roll

Nä men här i Arvika så drar dom motorn till 4000rpm när dom ska styla lite. Vad jag menar är att om jag skulle styla lite så skulle jag i alla fall dra den till 6000rpm. Inte köra så hela tiden... wink

Jodå... Så är det serru!
Volvo 142 (1973)
Hamilton
3 augusti 2008 · 8 864 Inlägg

Jag personligen tycker att det är pinsamt med "dump-ljudet" men med högre laddrtyck så är det svårt att bli av med det, skulle däremot aldrig modifiera en bil för at få ett högre ljud snarare få det lägre.

Fotograf på tierpidag.se
Anubis
3 augusti 2008 · 1 255 Inlägg

Jag va tvungen o byta ut mina orginal dumpar då dom inte palla po hålla tätt längre kör nu med en Greddy type-R funkar kanon låter lite skumt bara men men huvudsaken är ju att den gör sitt jobb smile

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Rinnegan Malleus Malificarum
3 augusti 2008 · 2 401 Inlägg

Dumpventil är så jävla uttjatat. Hatar skiten.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Anubis
3 augusti 2008 · 1 255 Inlägg

Siarnaq skrev:
Dumpventil är så jävla uttjatat. Hatar skiten.

Jo jag kan hålla med men grejen är att dom fortfarande har en funktion

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Rinnegan Malleus Malificarum
3 augusti 2008 · 2 401 Inlägg

Anubis skrev:

Siarnaq skrev:
Dumpventil är så jävla uttjatat. Hatar skiten.

Jo jag kan hålla med men grejen är att dom fortfarande har en funktion

Det behöver fortfarande inte låta som en jävla trumpet dock.

Jag tolererar om ett 1800 hästars monster har en wg som låter lite mer, eftersom motorljudet är högre än wg ljudet men fortfarande.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
liquisole
3 augusti 2008 · 1 237 Inlägg

själv tycker jag det är nice, då jag bor i en mindre stad där typ ingen kör med dump.. har inte ännu skaffat dump till min s13, men det kommer smile Folk måste ju få veta att bilen är turbo performanced wink

Anubis
3 augusti 2008 · 1 255 Inlägg

Siarnaq skrev:

Anubis skrev:

Siarnaq skrev:
Dumpventil är så jävla uttjatat. Hatar skiten.

Jo jag kan hålla med men grejen är att dom fortfarande har en funktion

Det behöver fortfarande inte låta som en jävla trumpet dock.

Jag tolererar om ett 1800 hästars monster har en wg som låter lite mer, eftersom motorljudet är högre än wg ljudet men fortfarande.

haha ok men som jag sa innan ja va tvungen o byta då de orginala inte orkar hålla tätt men köpte ju ingen som låter mycke utan en som bara ska klara av trycket o de låter ju ite i närheten lika mycke som de gör på de flästa volvo med trumpet dump på iallafall

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Anubis
3 augusti 2008 · 1 255 Inlägg

liquisole skrev:
själv tycker jag det är nice, då jag bor i en mindre stad där typ ingen kör med dump.. har inte ännu skaffat dump till min s13, men det kommer smile Folk måste ju få veta att bilen är turbo performanced wink

Tror de flästa vet att de är turbo i en 200sx om inte annat står de ju där bak om du inte tagit dän texten

Turbolagg, för den som väntar på något gott väntar aldrig för länge =D
Mr_Gear Biltokig
3 augusti 2008 · 870 Inlägg

Ett överdrivet dumpljud är inget jag eftersträvar iaf... visst låter det fräckt men det är mindre fräckt när man kör lugnt och bilen frustar lik förbannat! Nä ett diskret, sofistikerat pys vid fullgasväxling skall det vara - precis som min original Aero wink Blev överraskad när jag märkte det eftersom bilen har original återcirkulerande AV och originalfilter smile

Senast redigerat av Mr_Gear (3 augusti 2008)

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
liquisole
3 augusti 2008 · 1 237 Inlägg

Anubis skrev:

liquisole skrev:
själv tycker jag det är nice, då jag bor i en mindre stad där typ ingen kör med dump.. har inte ännu skaffat dump till min s13, men det kommer smile Folk måste ju få veta att bilen är turbo performanced wink

Tror de flästa vet att de är turbo i en 200sx om inte annat står de ju där bak om du inte tagit dän texten

mjo, de som kan lite om bilar jo men finns såna som inte ens vet vad 200sx är för bil wink sen får man ju även blickar med pysljudet vilket är en fördel om man nu vill ha det smile

eylliss
3 augusti 2008 · 3 Inlägg

Det är öron orgasm smile

jackpack3
3 augusti 2008 · 71 Inlägg

det goaste är väl när det är compressor surge elller flutter big_smile

Hamilton
3 augusti 2008 · 8 864 Inlägg

Anubis skrev:
haha ok men som jag sa innan ja va tvungen o byta då de orginala inte orkar hålla tätt men köpte ju ingen som låter mycke utan en som bara ska klara av trycket o de låter ju ite i närheten lika mycke som de gör på de flästa volvo med trumpet dump på iallafall

Men snälla du! Försök att skriva så att det går att läsa. Fattar nada av ditt svammel.

Fotograf på tierpidag.se
Almgren Stressad fläkt
3 augusti 2008 · 93 Inlägg

jackpack3 skrev:
det goaste är väl när det är compressor surge elller flutter big_smile

De är det som gäller
cool

Volvo 244, Suzuki RM 125, Lynx 670 Big-Pipe X, Crescent 120cc 4t
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang