V8 i en Saab 9000!

Bokko
2 februari 2006 · 7 Inlägg

Hej!
Undarar om det är praktiskt möjligt att trycka ner en V8 i en Saab 9000 cd - 89?
Och isåfall hur mycket måste man bygga för att det ska funka?

BoraV6
3 februari 2006 · 677 Inlägg

Antar att V8 du tänker på innebär bakhjulsdrift. Så en hel del. Om den ens får plats, det är ju tvärställd motor och ganska tajt om plats.

Germax
3 februari 2006 · 12 086 Inlägg

Allt går tro mig.. plats finns de nog, men räkna med att du får bygga om torpedväggen och bottenplattan så du får plats med växellåda o drivning. Samt nya motorfästen mm.. Det är ju inget litet projekt så att säga.. men de går nog!

MilleN
3 februari 2006 · 9 108 Inlägg

bara att sätta igång hehe.. ORK köp ny bil istället.

Sharky
3 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Inte för att vara sarkastisk.
Men om du måste fråga - börja med något enklare.
Detta innebär en total , fullständig, ombyggnad. En klar 10:a på en Timell-skala.

/Göran


Bokko skrev:
Hej!
Undarar om det är praktiskt möjligt att trycka ner en V8 i en Saab 9000 cd - 89?
Och isåfall hur mycket måste man bygga för att det ska funka?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
saab99
3 februari 2006 · 2 Inlägg

Vet att Lancia har en modell som bygger på i samma kaross som Saab 9000, dock annan front och akter. Denna sitter det ORIGINAL monterad V8 Ferrari spis i. Så visst går det! Vet dock inte om denna bilen är fram eller bakhjulsdriven. Denna låg ialf på blocket för ett tag sedan, begärde inte mer än 49" för den.

Ingen som kan fylla på med mer info här??

MVH

-Ncs-
3 februari 2006 · 321 Inlägg

Sharky skrev:
Inte för att vara sarkastisk.
Men om du måste fråga - börja med något enklare.
Detta innebär en total , fullständig, ombyggnad. En klar 10:a på en Timell-skala.

/Göran


Bokko skrev:
Hej!
Undarar om det är praktiskt möjligt att trycka ner en V8 i en Saab 9000 cd - 89?
Och isåfall hur mycket måste man bygga för att det ska funka?

haha, stämmer totalt! Kanke till å med en 11 smile... Mencsom sagt, allt går, frågan bara vilka kunskaper du sitter på å hur mkt fritid du har wink

/ NCs

Tough ain´t...ENOUGH!
AudiPower_20v Audiförare
3 februari 2006 · 51 Inlägg

Jag tror det finns kardantunnel på 9000. Vet ej om det är på alla, då saab fick för sig att bygga 4-hjuldrivna 9000.

Jag säger bara en sak, det vill gärna bli bra:)
Modopopcorn
4 februari 2006 · 163 Inlägg

inte omöjligt då folk byggt 4wd på saabar så de kan ju funka, frågan är hur mycket jobb de är som krävs, det blir säkerligen mycket hempul

Sleeper
4 februari 2006 · 73 Inlägg

Bokko skrev:
Hej!
Undarar om det är praktiskt möjligt att trycka ner en V8 i en Saab 9000 cd - 89?
Och isåfall hur mycket måste man bygga för att det ska funka?

japp. ta hel framvagn från en Lancia Thema 8.32, med motor å allt då.  32 ventilad Ferarri V8.  najs...

Lancia Thema, Fiat Croma och Saab 9000 "ska ha" samma prylar undertill. Ska vara bolt on mer eller mindre. Har aldrig gjort det så jag vet ej med säkerhet.

Pepe Ölbryggare
4 februari 2006 · 339 Inlägg

Googla på det så får man fram en del intressanta bilder på det. Inga problem om man hittar en sån motor bara...den sitter tvärmoterad :p

EDIT: Tyvärr så hade skräpmotorn 205 ynka hästar bara och var på "hela" 3 liter...Suck, förklarar väl varför vi inte sett någon 9k med denna motor. En orginal turbo med pysventil skulle ta den direkt...men den låter säkert fint iaf!

Senast redigerat av Pepe (4 februari 2006)

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
chevalillis bilmekaniker
4 februari 2006 · 131 Inlägg

det skulle nog funka o försöka trycka ner en northstar v8 från en cadillac seville sts för dom är ju lite roliga:)

Sleeper
5 februari 2006 · 73 Inlägg

Pepe skrev:
Googla på det så får man fram en del intressanta bilder på det. Inga problem om man hittar en sån motor bara...den sitter tvärmoterad :p

EDIT: Tyvärr så hade skräpmotorn 205 ynka hästar bara och var på "hela" 3 liter...Suck, förklarar väl varför vi inte sett någon 9k med denna motor. En orginal turbo med pysventil skulle ta den direkt...men den låter säkert fint iaf!

För alla tomtar som snöat in på papperssiffror a la 600hk och själv sitter i sin ruttna Seat eller S**b eller vad för skit du nu kör så kan jag informera dig om att OFTAST ligger prestigen i alla sådaan här byggen att faktiskt KLARA ett sådant jobb. Vilket 99.99% av alla drömmarna här inte gör. Vissa klarar bara av att tvätta sin sur-saab, andra klarar bygga.

Förresten, skräpmotor?  Jämför du med din egen gubbakärra då eller?

Senast redigerat av Sleeper (5 februari 2006)

Sleeper
5 februari 2006 · 73 Inlägg

chevalillis skrev:
det skulle nog funka o försöka trycka ner en northstar v8 från en cadillac seville sts för dom är ju lite roliga:)

Ett väldigt kul alternativ. 305hk gör att den kommer riva loss gummi i en del av växlarna... big_smile Har själv funderat lite på detta, men jag är inte riktigt en SAAB-vän så det får bero, även om nyare SAAB är för mig mer intressanta än dito Volvo...

Äsch, jag vetinte.. big_smile  Jag vill bygga nått annat, men jag vet inte vad. drivlina och kaross ska inte komma från samma tillverkare i alla fall.

Pepe Ölbryggare
5 februari 2006 · 339 Inlägg

Sleeper skrev:

Pepe skrev:
Googla på det så får man fram en del intressanta bilder på det. Inga problem om man hittar en sån motor bara...den sitter tvärmoterad :p

EDIT: Tyvärr så hade skräpmotorn 205 ynka hästar bara och var på "hela" 3 liter...Suck, förklarar väl varför vi inte sett någon 9k med denna motor. En orginal turbo med pysventil skulle ta den direkt...men den låter säkert fint iaf!

För alla tomtar som snöat in på papperssiffror a la 600hk och själv sitter i sin ruttna Seat eller S**b eller vad för skit du nu kör så kan jag informera dig om att OFTAST ligger prestigen i alla sådaan här byggen att faktiskt KLARA ett sådant jobb. Vilket 99.99% av alla drömmarna här inte gör. Vissa klarar bara av att tvätta sin sur-saab, andra klarar bygga.

Förresten, skräpmotor?  Jämför du med din egen gubbakärra då eller?

Du verkade inte förstå att hela meningen med inlägget var. Eftersom det är ett otroligt knepigt jobb, även om det verkar vara "mer eller mindre" bolt on som dessutom inte går att besikta så är det väl ingen idé om man inte får ut något mer än motorljud, beröm och en halvslö ferrarimotor som förmodligen inte är det roligaste att underhålla. Vet inte hur bra dessa håller, men man har sina tvivel.
Då är det väl ändå bättre att från början sattsa på ngt som faktiskt skulle bli riktigt kul, även om det är en mer eller mindre omöjlig kombination med V8:a och framkrafs.

Och, ja jag jämför med min egen gubbräser. Den tar den där kombinationen utan större problem. Och då har jag en hyffsat slö bil...Det är trotts allt en familjebil (2 liter på 1,6+ ton med orginalprogramvara), ingen ungdomsracer...

Dessutom finns det ju inte ett ord om denna kombination på STCS så det vittnar väl endel om att det inte är det inressantaste bygget att hålla på med. Verkligen inte om man jagar effekt, men det var väl inte tanken kanske...

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
Stefan1973
5 februari 2006 · 305 Inlägg

Testa du en Northstar V8:a eller en annan av cadillacs v8 från 80 talet . de flesta är framhjulsdrivna . 4.2 liters V8 finns på 200 HK  som de hade i STS:en fram till 1992 . 
Va riktigt extrem leta upp en 8.2 liters som satt i Eldorado:n slutet av 60 talet och första åren på 70 talet.  365 framhjulsdrivna kusar smile

badblack
6 februari 2006 · 40 Inlägg

pepe tycks inte fatta att en v8 är en v8 o har förmodligen lite mer vtid än en sur 2liters lätttrycksturbo som går som skit min polare har en sån o han ska va glad om han händer på min gamla 245 med 140 hk...

Volvo v 70 (1999)
Olss Camaro The Legend Of Muscle Cars
6 februari 2006 · 148 Inlägg

hehe mjo går gör d nog men skulle inte vilja görarde håller på bygga i cheva lt1 i mon 740 åh d e inte hälvten av va jobb d lär va på en saab åh d e ett jävla project blir ju bygga om precis allt.. men först måste du ju prata me sfro åh få dispans av dom på den morton i din bil d va inte så lätt d eller...

Chevrolet Camaro RS "383 cui" (1992)
Pepe Ölbryggare
6 februari 2006 · 339 Inlägg

badblack skrev:
pepe tycks inte fatta att en v8 är en v8 o har förmodligen lite mer vtid än en sur 2liters lätttrycksturbo som går som skit min polare har en sån o han ska va glad om han händer på min gamla 245 med 140 hk...

Mjo, men folk som inte vet nåt om motorer kanske inte heller får dom att gå som dom ska. Vem har pratat om ltt? Jag syftade på laddtryck runt 1.0 bar.

Ferrari V8 med bottenvrid...tvekar bestämt på den punkten. 215hk (6750) 285Nm(4500)
Den är trotts allt endast på tre liter och saknar turbo..

BTW V8 rover som jag har provat vad de går för, ML400CDI -02, E420 -93, Jeep 5.2L -96, Dodgde Dakota -02, Impala -60,  GMC silverado 2500 6.2L för att nämna dom jag kommer ihåg. Sen är det en hel del fler som det åkts en hel del i..Det är riktiga motorer, men här pratade vi inte om nån i klass med dom.
Kanske ngt man ser om man LÄSER tråden.

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
900 Power
7 februari 2006 · 214 Inlägg

Har sett 2 bakhjulsdrivna 9000 och det är mycket finlir och arbete..

Ny kardantunnel, för det finns knappt någon, bakvagnsupphänging osv..

Det är nog fan 15 på Timell-skalan. Inget för den som är bilmekaniker ens, man måste vara envis och nästan dum i huvet för att det ska lyckas smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang