5854
Sök

Funderar på en elektronisk Laddtyrycksstyrning.. Men vilken ???

Himma skruare
1 250 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
Jag har en S2:a som laddar fullt, alltså 1.5 bar. Jag har funderingar på o byta ut turbon o ett RS2 grenrör o då kan jag ju inte ladda fullt.

Så jag har funderingar på o köpa en Gizzmo som håller koll på ladd trycket.

Men finns det fler som man kan fundera på.

Skule vilja ha så där finns med "high boost". Alltså man trycker på en knapp så kommer det 0,3-0,4 bar till.

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

Olika
907 Inlägg
4 augusti 2008
Skaffa chip som är anpassade efter modifikationerna istället så spar du motorn, tvivlar dessutom på att bränslet skulle räcka till för "0,4 bars extra boost".

Mvh
Fredrik

Himma skruare
1 250 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
Där e steg 2 chip.. Sen har jag en pump som kan leverera soppa till 500 grisar...

Olika
907 Inlägg
4 augusti 2008
Steg hit och steg dit...
Programvaran i chippen ska vara anpassad efter prylarna som sitter på motorn.
Det kvittar hur stor bränslepump du har om inte programmet är anpassat efter motorns tänkta effekt och håller spridarna öppna rätt tid, motorn kommer gå magert och förmodligen spika sönder.
Det är många bitar som ska harmonisera när man trimmar, spridarna du har idag kanske inte ens har kapacitet för den önskade effekten, vare sig du ska ha "high boost-knapp" eller inte.

Mvh
Fredrik

Himma skruare
1 250 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
Motorn är byggd för att ladda 1,5 bar.. Alla slit delar e utbytta.
Så för i stället för o ligga på turbons max ladd. så vill jag bytta till en större turbo o ett RS2 grenrör.
Men sen vill jag ha koll på laddtrycket. High boosten kan jag skita i då ju..

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 augusti 2008
1.5bar är en jäkla skillnad mellan liten och stor turbo....  en motor är aldrig byggt för att tåla 1.5bar utan ett visst vridmoment.

att montera större turbo är i regel aldrig fel, men då måste du anpassa mjukvaran.  istället för att köpa en gizmo-tjohej för 3500kr så köp ett Megasquirt, så kan du justera precis allt och till rätt värden.  Samma pengar och så mycket bättre.

Mappade kompisens S2 till 1.8bar med en Precisionsnurra här om dagen, förmodligen 450hk pga vi inte gick på fullt med tändning...  det skottar på fint ändå big_smile   turbon skar och nu skall en större dit, då blir det åka av, antar att det skall laddas ett par hg till med big_smile
Senast redigerat av torpis (4 augusti 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Himma skruare
1 250 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
Men var hittar man ett Megasquirt då?? O vad igår då. jag har ingen aning om vad man får till o vad man ska göra med ett sånt..

Jag hade tänkt o bytta ut sånt jag vet ngt om.. Har aldrig hållt på med ett sånt squirt sak.

Men sen e det ju inget bra o låta turbon ladda fullt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
5 augusti 2008
Turbon laddar ju aldrig "fullt"  du begär ett laddtryck som bilen är mappad efter.   är den mappad till 1.5bar så är det hur bra som helst att ladda 1.5bar men inte bra att ladda 1.6+

är ju enkelt att reglera effekten med gaspedalen, vill man inte åka så fort släpper man av lite.  fasn så mycket enklare än att köpa "fel" grejor för att lösa ett problem som inte finns.

Megasquirt är det billigaste systemet som styr en motor.  Där mappar man motorn efter de nya förutsättningarna så den lirar bra.  Det jag menar är att istället för en laddtryckstyrning så kan du få ett helt motorstyrsystem för samma pengar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Himma skruare
1 250 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
Men turbon e så pass liten så den klarar inte 1,6. den laddar fullt. Hur jag än gör, så går det inte mer än 1,5 bar.. De e inte det att jag vill ladda mer.. man jag vill ha stärre saker. Så när de e dax o ladda med så går det..

Men var kan man hitta Squirt saken så man kan läsa om det litta..

Vad ingår i ett sån Squirt..
Senast redigerat av Gizmo_ (5 augusti 2008)

1 867 Inlägg
5 augusti 2008
Bilen laddar inte mer än 1,5 för att styrsystemet öppnar wastegaten och inte tillåter det. Förmodligen har du original mapsensor kvar, den kan inte mäta längre än 1,5.
köper du annan laddtrycksstyrning och plockar bort original magnetventil så kan du ladda mer, men din mapsensor kommer ge ecu'n flippade signaler och du kommer rasa bilen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Himma skruare
1 250 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
Där e ingen slang till wastgaten så där e inget som öppnar den.

Sen resten bara snurra runder i huvet på mig.. Det fatta jag inte så mycket av. Ny på Turbo saker.

Sök