6023
Sök

Första uppstarten med nybyggd motor,hur går man tillväga?

782 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
Jo är på g att skaffa ett objekt,Grejen är att den inte är riktigt klar, det ska byggas lite tryckrör,avgas,för att få den att starta. Den är alltså aldrig startad med alla nya prylar, nya ecu:n ska väl mappas?
Är helt färsk inom detta område spec klistrad från en av mina trådar:

"Det som är gjort åt motorn är honad, "borrat oljekanaler" ARP bultar i stakar vev och topp,stålpackning topp,500cc spridare,grenrör i rostfritt för toppmonterad turbo,oljefilter flyttare samt oljekyl,lite siliconslangar..
Delar jag får med är nya.. D2 coilovers,stor intercooler,bosh 044:a,Större ledningar och nipplar till soppan,oljekyl 19 radig,forge wastegate,nismo slavcyl till kopplingen,6 puckad lamell,apexi power fc Sprut/databox,ny turbo "presicion" (stavning??)Shortshifter sitter monterad.Slitsade skivor."

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 augusti 2008
Mja är motorn redigt ihopsatt så fyll på med olja å glykol...plocka bort tändkablarna å kört 20-30 sekunder på starten tills du ser att du har oljetryck i spisen..sätt på tändhattarna å starta bilen...kolla så motortempen inte sticker iväg ifall ni glömt koppla efläkten osv... är de inga missljud å läckage samt att tempen är riktigt så ut å provkör bilen å belasta den lite lugnt

att starta upp bilen å köra den 5 min på billig olja för att sedan byta tycker jag är slöseri...

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 augusti 2008
Häll i en bra mineralolja och inte syntet är väl ett allmänt tips om du bråkat med honing och kolvringar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 311 Inlägg
4 augusti 2008
bytte min olja efter 10 min (varmkörning på 3000rpm efter rekomendationer från wiseco) och sedan hällde jag i helsyntet och mappade motorn färdig utan laddtryck, bytte igen och sedan körde vi som vanligt

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 augusti 2008
Det finns ju 100 olika skolor.   Jag är inne på den linjen att man skall bestycka motorn med den olja man ämnar köra bilen på.   Jag monterar ihop motorn tankar olja, komtrollerar alltid oljenivå samt vattennivå en extra gång.  kontrollerar så oljetryckslampan lyser innan start och att den slocknar när startmotorn går runt.   Förhöjd tomgång ~1800rpm i 5min, sen börjar jag rulla så sakterligga och mappa bilen på låg last, vart efter tiden går och mappningen tar sig så är det bara att krana på mer.  Oljan byter jag inte förrens efter mappningen är klar.   inte förrens bilen gått i hela sitt register har allt slitit in sig tänker jag.  Så motorn går i regionen 5 timmar på inkörningsoljan medans jag mappar bilen. (sen kan man ju alltidfinlira mappen i 100år efter det)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

782 Inlägg
4 augusti 2008
Trådstartare
okej okej men mappa gör man det själv?? kanske låter som en idiot men det är första gången för mig!!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 augusti 2008
bushmyra skrev:
okej okej men mappa gör man det själv?? kanske låter som en idiot men det är första gången för mig!!

Well, det är inte raketforskning att mappa, men du måste vara snabbtänkt och ha lite kännsla för dethär med motorer. Du MÅSTE även ha bredbandslambda samt knacksensor, även starkt att rekomendera är avgastempmätare samt mottrycksmätare,   sen är det lite extra lull lull för att logga temperaturer och sådant som är bra att ha.

Jag kan inte på rak arm ge dig annat svar än att låt en firma mappa din bil, försök vara med och titta hur de gör (utan att för den delan kliva dem på tårna hela tiden)  sköter man det snyggt så lär man sig massor och har mycket mer utbyte av mappningen än just det faktum att bilen går som ett as.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök