dåligt laddtryck på 850t5

Zippo_
6 augusti 2008 · 330 Inlägg

Tjenare, har lite problem med 850 t5an, nämligen så att bilen bara laddar 1bar nu, laddade 1.4 bar innan.

Detta bara hände helt plötsligt, märkte det när jag körde lite och såg att den bara laddade 1bar enligt laddtrycksmätaren.

Så, vad kan vara felet ? läcka nånstans ?


Bilen är chippad, simons avg system(3tum från turbon till katten och resten 2.5tum) och ett öppetfilter.

Ingen dump monterad.

mvh

Decibel
6 augusti 2008 · 2 911 Inlägg

1.4 ? på en orginal 850t ?
Du ska nog vara glad att den inte laddar 1.4 längre, för det luktar som skenladd och är inte direkt nyttigt för motorn om den är orginal. (d.v.s. orginalstakar m.m.).

Crille88
6 augusti 2008 · 1 353 Inlägg

om du laddar 1,4 me chip o 3" så kan du garanterat skaffa en ny motor nu för då har du typ vikt varenda vevstake.. alla chip steg 1,2,3 laddar 1,0-1,2. går du över utan att ha bytt stakar så har du inga kvar... antingen så har du en väldigt fekaktig mätare eller så hade du läckage på wg eller pysventil  eller liknande.. för de e verkligen inte nyttigt..

Seat Leon Cupra R "Limited Edition nr 496 av 799" (2018)
sebben tuningservice.se
6 augusti 2008 · 91 Inlägg

850 bör ligga runt 1.2 i ladd med chippad styrbox.
Vad har du använt när du har kollat laddtrycket? många mätare tex billiga biltema mätare osv brukar visa 0.2-0,3bar fel.
Kan vara wastegateclockan som är dålig eller så är det lekage i någon slang
Edit: Har märkt att många brukar ha dåliga laddmätare som visar fel

Senast redigerat av sebben (6 augusti 2008)

Beeenny
6 augusti 2008 · 982 Inlägg

förmodligen dålig fjäder i wg eller magnetventilen ?

Zippo_
6 augusti 2008 · 330 Inlägg

jo det är en hova mätare, den visade 1.4bar när den laddade som mest, är la säkert fel, är autotech chip i, ingen som ändrat på laddtrycket sen dom chippa.

Ligger la säkert på 1.2 men mätare visar fel, iaf så kvarstår problemet.

Har kollat slangarna, kollat alla slangklämmor, ser inte ut som läkage iaf.

var sitter magnetventilen då ?

Hur kollar man om det är en dålig fjäder i wg'n ?

mvh

Senast redigerat av Zippo_ (6 augusti 2008)

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
6 augusti 2008 · 764 Inlägg

Zippo_ skrev:
jo det är en hova mätare, den visade 1.4bar när den laddade som mest, är la säkert fel, är autotech chip i, ingen som ändrat på laddtrycket sen dom chippa.

Ligger la säkert på 1.2 men mätare visar fel, iaf så kvarstår problemet.

Har kollat slangarna, kollat alla slangklämmor, ser inte ut som läkage iaf.

var sitter magnetventilen då ?

Hur kollar man om det är en dålig fjäder i wg'n ?

mvh

Magnetventilen sitter vid sidan av luftburken. En liten tingest med ett kopplingsstycke och tre slangar till.

Wastegateklockan kan du kolla genom att koppla bort slangen som går dit, koppla dit en kompressor och sedan börja trycka in luft på väldigt lågt tryck. Har för mig att grundladdet ligger på 0,4 bar, dvs när WG öppnar (staget rör sig) ska du trycka med 0,4 bars tryck med kompressorn. Observera att du måste ha bra mätutrustning för att få korrekta värden. Alternativet är ju att helt resolut anta att WG-klockan är slut och köpa en ny!

Men faktum kvarstår, du bör absolut inte ladda över 1,2 bar med original vevstakar..!

jsupreame
6 augusti 2008 · 137 Inlägg

Crille88 skrev:
om du laddar 1,4 me chip o 3" så kan du garanterat skaffa en ny motor nu för då har du typ vikt varenda vevstake.. alla chip steg 1,2,3 laddar 1,0-1,2. går du över utan att ha bytt stakar så har du inga kvar... antingen så har du en väldigt fekaktig mätare eller så hade du läckage på wg eller pysventil  eller liknande.. för de e verkligen inte nyttigt..

ja nu är de ju inte säkert man viker stakarna  allt beror ju på hur man kör... men de är inte nyttigt alls.. iaf..

FLindgren
6 augusti 2008 · 5 089 Inlägg

jag skulle chansa på ett hål i en slang, hade exakt samma problem med min. det var slangen som sitter på gasspjället, den brukar pajja.

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Zippo_
7 augusti 2008 · 330 Inlägg

okay, ägaren innan hade kört på detta laddtryck och även ägaren innan, så jag antar att det troligen inte är 1.4 bar då som ni säger smile

Isf hade nog motorn legat på skroten nu wink

Ska felsöka lite imorgon, hur hittar man lättast håll på en slang ? med kompressor ?

mvh

Beeenny
7 augusti 2008 · 982 Inlägg

spruta startgas på en slang i taget..ändras motorvarvet då har du en läcka

sebben tuningservice.se
7 augusti 2008 · 91 Inlägg

Man kan även trycksätta hela systemet med ca 2 bar och sen lyssna mycket effektivare metod. börja med att köpa en laddtrycksmätare som visar korrekt

Zippo_
11 augusti 2008 · 330 Inlägg

sebben skrev:
Man kan även trycksätta hela systemet med ca 2 bar och sen lyssna mycket effektivare metod. börja med att köpa en laddtrycksmätare som visar korrekt

okej, hur ska man trycksätta det då ?

mvh

sebben tuningservice.se
11 augusti 2008 · 91 Inlägg

Plugga insugsidan på turbon. sen får du mata in luft med en vanlig tryckluftspruta och en backventil. var noga med att du inte får för högt tryck. tror ca 2 bar bör vara lagom

Zwudda Refined
11 augusti 2008 · 1 770 Inlägg

Off topic!!! Jag vet, men jag känner ett par (dok inte jag) som kör mellan 1.3-1.5 ladd med orginalstagar, en är en T5 2.0l och en är T5 2.3l. båda kört över året med tunga gasfotar, och ingen av dem har rasat. Så ni som snackar om att det ALDRIG håller sluta snacka.
Har även en kompis (E.J Engineering) som körde 600hk(!!) i en 740 16V som han eftermonterade turbo på (sugare från börja) med ORGINAL stakar/kolvar/topp/kammar. alltihop orört förutom kompsänkt.
Och "ALLA" säger att det inte går att köra över 280hk med orginal stakar. Kyss mej karlsson.

On topic. Håller med Sebben, plugga och trycksätt så skall du se att du hittar om det läcker någon stans. Lycka till

940R
11 augusti 2008 · 1 567 Inlägg

Klar det går men du ligger ju på gränsen till ett ordetligt haveri hela tiden ..Sedan så finns det ju folk som kan köra som as med motorer men håller hur bra som helst sedan så finns det dom som kör sönder vid första bästa race

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
TurbOla Reservdansk
11 augusti 2008 · 6 271 Inlägg

Polaren körde 1,15bar i sin 850 R när en vevstake vek sig.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
sebben tuningservice.se
13 augusti 2008 · 91 Inlägg

Zwudda skrev:
Off topic!!! Jag vet, men jag känner ett par (dok inte jag) som kör mellan 1.3-1.5 ladd med orginalstagar, en är en T5 2.0l och en är T5 2.3l. båda kört över året med tunga gasfotar, och ingen av dem har rasat. Så ni som snackar om att det ALDRIG håller sluta snacka.
Har även en kompis (E.J Engineering) som körde 600hk(!!) i en 740 16V som han eftermonterade turbo på (sugare från börja) med ORGINAL stakar/kolvar/topp/kammar. alltihop orört förutom kompsänkt.
Och "ALLA" säger att det inte går att köra över 280hk med orginal stakar. Kyss mej karlsson.

On topic. Håller med Sebben, plugga och trycksätt så skall du se att du hittar om det läcker någon stans. Lycka till

Sant som du säger men det är samtidigt många parametrar som spelar in när man kommer på dom laddtrycken. om han hadde större ic, turbo och avgasystem så kanske det håller eftersom man får laddet på högre varv och då sänker man cylindertrycket.

Sen är det klart att 16ventilers motorn håller ganska långt om man inte råkar få modellen som har klena stakar.
Har man koll på avgastemp, lambda, mottrycket i grenröret och spikningar så kommer man väldigt långt på en standardmotor. sen sliter en stor turbo såklart mindre på motorn pga att man flyttar upp laddtrycket i registret (mindre cylindertryck som jag pratade om förut). men på en standard 850t5 (endast chippad) så ska man ha laddtrycket på 1.2 bar max annars producerar man bara värme. så 1.2 är det mest optimala på en standardmotor.
sen med fetare intercooler och bättre downpipe så kan man förmodligen öka trycket till 1.3-1.4 men skulle tro att man får väldigt höga cylindertryck då på dom lägre varvtalen rätta mig om jag har fel.
MVH sebastian

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang