Vivendis Volvo V40 2,0T -00, illblå - Bilen är såld!

Min V40. Utmaningen är att med mycket begränsade resurser skapa en personlig bil. Projektet drivs av mig själv och min dotter född -01, med assistans av vänner och bekanta. Temat är ganska avskalat, blått och svart och välputsat. Tråden innehåller gott om bilder och en och annan beskrivning av hur man utför moment som bromsoksbyten och annat. Välkommen in! :)
  • 27 Följare
  • 408 625 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 mars 2017
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
29 september 2008 · 2 258 Inlägg

Okej, jag har fått mail från lackeraren. Han är OTROLIG!!! sad

Efter två veckor till utan ett ljud mailade jag igen, den 12/9 och kan ni tänka er, jag fick svar "redan" den 27/9!?

***

2008-09-12

Hej!

Har delarna blivit tjusigt blå ännu?

Mvh // Ellen

***

2008-09-27

Hej!

Nu är alla delar lackade o klarlackade. Du skall nog inte komma idag lördag utan vänta tills på söndag för jag har just klarlackar en sista gång på de sista delarna.

MVH!

PS:
Glöm inte 400 kr för klarlacken resten får vara läropengar från mig o lackerarfirman.

***

Så nu har han alltså tänkt sig 400 till?! Och jag tycker redan jag betalat ett överpris, PLUS att jag fått vänta orimligt länge på delarna.
Samtidigt vet jag inte om jag törs bråka, tänk om han sabbar delarna eller behåller dem för mig?

När jag ringde om att lacken var mjuk ville han ju först inte tro mig, först när Storm fick luren accepterade han att det var problem och sa att jag fick komma ner med dem, så jag har en känsla av att jag behöver ha med en karl för att "förhandla", mig tar han ju helt klart inte på allvar.

Men för att summera, prisuppgiften från början var 1500-2000, jag har redan betalat 2700 (för att det var mer jobb med trösklarna än han räknat med) plus 500 för ett par sprayburkar och nu vill han alltså ha 400 till för att han klåpat sig IGEN.

Sitter således i valet och kvalet - hur gör jag nu?!

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
1 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Vi har inte diskuterat svart eller vitt.

Jag svarade på hans annons på Blocket under "tjänster" och bad om ett pris, och fick det, har sedan lämnat mina saker, köpt färg eftersom han inte ville åta sig att lacka skärmkanterna på bilen när han ändå hade sprutan igång.

Jag har inte fått några kvitton, men heller inte frågat efter det i och för sig.

Killen har visat sig vara lärare på en högstadieskola, och lackar tydligen i någon annans box. Det framgick väl inte direkt i annonsen, hade jag trott det var så låg nivå hade jag givetvis vänt mig till någon av de vanliga lackfirmorna i stan, men nu tänkte jag att jag inte hade illpanik och mer begränsad budget och kunde gå en annan väg. Hade dock inte räknat med samma pris som på storfirmorna och dessutom fyra månaders väntan och massa klåperier.

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
3 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Nej nu... GAH!!!

Jag har idag sammanställt all mailväxling i ett dokument och försökt få tag på konsumentvägledaren i min kommun.

Tyvärr var hon sjuk, jag får försöka igen på måndag.

Eftersom lackeraren åker bort den sjunde och är tillbaka först den sextonde känner jag att jag nog kommer få ta tag i det här ensam i alla fall. Hittar inga polare som känner sig som några förhandlare och vill hänga med, så jag laddar själv i stället.

För att ha något att jämföra med ringde jag också en "vanlig" lackfirma i en av de näraliggande städerna (tog numret på Eniro).

Frågade vad han skulle ha för att lacka mina originalkjolar samt ögonlock och hajfena om jag lämnade in delarna löst, och hur lång tid det skulle ta att få dem...

"Räkna med 2000-3000 kronor, eller, med smådelarna också... säg cirka 3000 kronor. Det är klart på några dagar. Då är det med klarlack och allt..."

FAN, FAN, FAN! VARFÖR tog jag inte ett sånt alternativ från början eller?! Ibland är man jävligt dum!!! sad

Får se om otåligheten slår till i helgen och jag åker dit med firmans kostnadsförslag och våra mail som stöd, eller om jag avvaktar tills jag fått kontakt med konsumentvägledaren.

Men det blir inte en spänn till. Och sabbar han grejorna eller blir hotfull polisanmäler jag honom banne mig!

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
3 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Återigen, tack för engagemanget! smile

Om någon som läser i tråden tycker jag är dålig på att svara beror det på att jag normalt svarar direkt i gästböckerna för att inte tråden ska bli alltför osammanhängande med en massa hälsningar hit och dit... smile

Kram // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
5 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Kul att här är lite drag. Kan ju förtydliga med delarna då. När jag fick dem såg de fina ut men jag vågade ju knappt ta i dem. De hade då legat i hans garage i några veckor efter lackering. La försiktigt in dem i bagaget på min bil, på en filt. När de legat på filten i bilen ett dygn hade de fått filtens mönster. Det är alltså avtrycket av filten ni ser på delarna.

Delarna har inte legat i kläm eller så, utan detta är alltså de märken som blev av filten från delens egen tyngd emot filten. De låg löst och lätt ovanpå filten. Hade jag försökt montera delarna hade det blivit katastrof, så mjuk som lacken var. La tillbaks dem i bilen för att returnera dem, och då FASTNADE de i nästa tyg de kom i kontakt med...

Jag ska ringa konsumentvägledaren i morgon och se vad hon säger, men eftersom lackeraren är bortsest den 7:e till den 16:e, så hinner jag inte dra dit i morgon får de ligga kvar tills han är hemma igen.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
5 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Du kanske ska med och hämta mina delar?! Nä, skämt åsido, jag ska börja med att prata med konsumenvägledaren, sen får vi se om jag försöker ta hem grejorna i morgon innan jag ska möta dottern vid skolan 14.20.

Men jag tror det är bra att ta med någon dit så jag inte åker ensam i alla fall, känns bättre så. smile Speciellt som han när jag ringde för att reklamera inte tog mig på allvar, utan först när Storm fick berätta samma saker som jag själv sagt tyckte det var lika bra jag lämnade in dem igen. Känner således inte att han riktigt räknar med "bara" mig.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
6 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Nu har jag precis pratat med konsumentrådgivaren i en grannkommun. Hon har gjort klart vad som gäller kring lackeringen.

Vi utgår ifrån att lackeraren är småföretagare, för att annonsera under "Tjänster" på Blocket krävs nämligen att man kryssar i rutan vid följande text:

Intygar att jag/mitt företag betalar skatt, följer gällande lagar och föreskrifter samt utför erbjudna tjänster fackmässigt. Vid försäljning av tjänst från företag till konsument efterföljs komsumentjänstlagen.

(...hm... eller är det verkligen så? Man kanske KAN annonsera utan att kryssa rutan? Och vad gäller då?)

Nåja, om vi utgår från konsumenttjänslagen gäller i alla fall att priset inte får gå upp med mer än 15% från avtalat pris. (1500-2000 + 15% = 1725-2300). Och jag har betalat 2700 för jobbet. Och nu efter reklamation vill han ha 400 kronor till?!

Som fackman bör han visa vederbörlig omsorg om konsumenten, vilket bland annat innebär att han bör avråda från arbetet om materialet ej är lämpligt. Det ligger alltså på honom att säga ifrån om det är olämpligt att lacka plastdelarna.

Hon tyckte verkligen inte jag skulle betala mer utan snarare kräva skadestånd eller i alla fall reseersättning för att jag fått ligga och köra en massa extra.

Med det på fötterna borde det väl inte vara orimligt att jag får hämta mina reklamerade delar utan att betala extra nu när de äntligen är klara. Fyra månader har jag väntat på att få allt jag lämnade in färdigt. Därmed har jag missat HELA säsongen i år.

Hon tyckte också att jag skulle ta med någon när jag hämtade grejorna.

Om det blir väsen, han blir hotfull eller vägrar lämna mina delar alternativt förstör dem sa hon att jag skulle polisanmäla.

Så, nu gäller det alltså att skrapa ihop mod (och ev medresenär) att åka dit antingen idag, eller så får jag vänta till efter den 16:e eftersom han reser bort i morgon.

Kramar // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
6 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Jahapp.

Jag har FÖRSÖKT hämta grejor idag. Det har inte gått...

Mailade en förfrågan vid lunch om när han var hemma, och skickade sedan SMS också.

***

SMS 6 oktober 2008 från Ellen:

Hej. När finns du hemma idag? Tänkte försöka få ihop det så jag kan hämta delarna. Mvh Ellen

***

SMS 6 oktober 2008 från Robban:

Ikväll klockan åtta

***

SMS 6 oktober 2008 från Ellen:

Oj det var sent. Behöver få min sjuåring i säng och få körhjälp för jag är inte i skick att mörkerköra. Hur dags åker du i morgon då?

***

SMS 6 oktober 2008 från Robban:

Jag sänder ett SMS när jag kommer hem

***

Sedan hände inget mer, så vid nio skickade jag följande SMS:

***

SMS 6 oktober 2008 från Ellen:

Nu lägger jag dottern och avbokar chauffören. Hur dags åker du i morgon?

***

SMS 6 oktober 2008 från Robban:

Finns folk hemma hela dagen.

***

Måste ju bara tacka för allt stöd ni ger mig här, det är värdefullt, och förhoppningsvis klarar jag av att stå på mig när delarna ska hämtas. Idag hade Seth möjlighet att hänga med, nu får vi se om jag kan få ihop det så jag kan ta mig iväg i morgon. Är egentligen bokad på förmiddagen (Stödteamet kommer och hämtar mig för att handla mat) men det kan jag avboka om det behövs. Om jag kan ta mig iväg och handla på annat sätt alltså... smile

Är hur som helst förberedd med alla mailen utskrivna och i ordning, och dessutom en sammanfattning där jag noterat det jag ska använda som argument tänkte jag: Avtalat pris och specat vilket arbete och material som avses, avvikelse på 15 procent enligt konsumentrådgivaren, när vad har skett och vad andra firmor lämnat för offerter på samma arbete.

Kramar // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
7 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Jahapp. Nytt mail nu då.... Känns ju lätt att hämta grejor. Ska tilläggas att det är sju mil enkel resa...

***

7/10 2008:

Hej Mona är hemma till och ifrån idag och vi åker klockan 1400 idag och kommer hem igen den17/10.
Är inte Mona hemma när du kommer om du kommer idag så får du vänta.

MVH! Robban

***

Stödteamet hämtar mig för mathandling vid 10.30 och då är vi hemma igen strax efter 12, nu ska jag snart iväg med Embla till skolan, och sedan ska hon hämtas igen 14.20... Det betyder... att om jag äter i bilen SKULLE jag kunna chansa på att NÅGON är hemma runt ett och sedan stressa som ett russin tillbaka till Emblas skola.... Det är ju liksom en och en halv timme som går åt...

// Ellen *trött, grinig och less*

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
7 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Ja... Nu blir det polisanmälan om inget oväntat inträffar.

Fick ihop ett SMS förut, och skickade det:

***

SMS 7 oktober 2008 från Ellen:

Kan du lägga ut sakerna så ordnar jag med hämtning under dagen. Kan inte ordna chaufför och chansa med risk att ingen är hemma när jag kommer. Mvh Ellen

***

Det gick en stund och sen ringde han upp och var måttligt irriterad. Vaddå lägga ut? Det följde en lång, ilsken utläggning. Han kunde ju inte ta ansvar för mina delar, och för den delen tänkte han minsann inte släppa några delar utan att först få pengar i handen...

Där brast jag. Upplyste honom om att jag väntat i fyra månader på mina delar, att jag behövde få hem dem och (efter mer otrevliga mothugg från honom) berättade att jag hela dagen i går haft folk stått på "standby" och väntat på att han skulle höra av sig. Påminde om att jag igår fått besked om att jag kunde komma när som helst under dagen idag och att jag hade svårt att få ihop det här. När han började prata om att jag försökte blåsa honom och att han minsann inte gick på vad som helst kunde jag inte hålla mig.

Jag sa att jag betalat 2700 kronor mot vår första överenskommelse som gällde 1500-2000 kronor. Han högg emot med att det minsann gällde solidlack och inte klarlack och sådant. Erbjöd mig att läsa innantill ur hans eget mail till mig där han skrivit att klarlacken ingick, då tyckte han inte jag behövde hämta några delar om det var på det viset.

När jag sa då sa att jag skulle prata med konsumentvägledaren slängde han luren i örat på mig!

Var så arg att jag skakade och mådde illa!

***

Fick en väninna att ringa mig och lunga ner mig lite, och lyckades först få iväg ett mail till honom, hans eget mail till mig där han skriver "Pris lite beroende på hur delarna ser ut men runt 1500-2000 beroende på lack, då ingår slipning slipgrund slipning av den eventuell spackling och lack med klarlack."

Sedan lyckades jag också få ordning på ett SMS:

***

SMS 7 oktober 2008 från Ellen:

Har mailat över ditt prisförslag så du kan se vad du lovat. Priset får öka med 15 procent enligt Konsumentvägledaren som rekommenderar mig att göra polisanmälan om jag inte får mina delar i gott skick omgående. Mvh Ellen

***

Sedan kom stödteamet och vi har varit och handlat men han har inte hört av sig mer. Vet att han åker klockan 14.00 idag, och har han inte hört av sig innan dess blir det polisanmälan, det verkar vara det enda gångbara.

Vad tror ni, tar de tag i ett sånt här ärende eller läggs det bara ner? Finns en rimlig chans att jag får mina delar?

Kramar // Ellen

Senast redigerat av Vivendi (7 oktober 2008)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
7 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Det har kommit några mail under dagen, men jag blev ju hämtad vid halvelva och hämtade sedan Embla strax efter två så jag har inte gjort något åt dem. Ser förresten inte vad jag skulle göra. Han vill fortfarande ha betalt för saker jag inte tycker han ska ha betalt för:

***

Mail 7 oktober 2008 från Robban

Pris lite beroende på hur delarna ser ut men runt 1500-2000 beroende på lack.

Hej här har du orginalmeddelandet från mig. Priset är runt 1500-2000 beronde på hur delarna ser ut och beroende på lack. Du valde en solidlack och delarna fick jag lacka två ggr med grundlack. Bara plastgrund, grundfärg, färg o klarlack till dina delar kostar 2000 kr så jag får för allt arbete bara 900 o då har jag laggt över 25 timmar på dina delar. Nu är de lacka o klara o det enda du behöver betala är klarlacken inget för arbetet eller resorna.

Så se till att det dyker upp någon med 400 kr inna klockan 1400 så är delarna dina IDAG om inte så får de vänta tilla du kan komma efter den 17/10. Du skall inte försöka blåsa mig på min 400 kr genom att jag skall lägga ut delarna o att du kan komma o hämta dem o blåsa mig på mina pengar som jag laggt ut för att få dem i lackerat skick.

MVH! Robban

Att det tagit tid beror på att jag inte fått möjligheten att komma intill i lackboxen o då det vart ledigt så har jag inte kunnat, du är sjuk o det har jag också varit. Du skall inte vara oförskämd i telefon när jag försökt hjälpa dig med att få en lack på dina delar, att det kostar 2900 totalt är inte dyrt på något vis enligt lackeraren.

***

Mail 7 oktober 2007

Hej igen.

Det är så att du glömmer av att du också köpt färg och övriga grundlacker som ingår i detta pris o detta finna inte med i mailet.
Titta krast på det. I mailet står inget om hur dina delar såg ut, imailet finns inget om färgerna du köpt till utöver.
Du har betalat 2500 kr och då har du betalat mellan 600-650 kr för färgburkarna du fått med således så har du betalat 1900 kr för lack o arbete, nu tillstötte problem o jag har fixat det men fått betala 400 kr för klarlacken det är den enda kostaden du behöver betala. Inget för problemet som jag löst. Att ringa konsumentvägledare eller göra en polisanmälan hjälper tyvärr inte, du måste ändå betala 400 kr fö4r att få ut dina delar. Jag kan hjälpa dig med att lämna delarna till den du känner i Saleby när jag passerar där i eftermiddag men då måste han/hon betala 400 kr för att jag skall kunna lämna ut delarna.

MVH! Robban

***

Mail 7 oktober 2007

Sänder över ett packet till dig när jag kommer hem o då ligger alla prylarna i packetet. Jag tar då inget ansvar över hur de ser ut då de kommer fram, det får posten göra. Du får då lösa packetet med 400 så står jag för frakten.

MVH! Robban

***

Lika bra jag kommenterar det han skriver lite också. Till att börja med är jag inte alls med i hans matte, 2 900 totalt förstår jag inte alls?! Har ju betalat 2 700 första gången jag hämtade delarna, plus 500 för sprayfärgerna (en burk etsande grundfärg och en burk täcklack i bilens färg). Och nu vill han som sagt ha 400 kronor till.

Jag har uttryckligen beställt tvåkomponents riktig lack i det första mailet, så vad han menar med att jag skulle ha solidlack vet jag inte.

Packar han allt i en låda och skickar den mot att jag måste lösa ut den måste det väl ändå vara egenmäktigt förfarande?! Jag har ju redan betalat mer än nog. Problemet är att han inte är ett dugg sugen på att lyssna på mina förklaringar och nå en vettig lösning.

Har nu gått igenom ALLA mail och SMS, samt skrivit en kortare sammanfattning av ärendet. Har även läst konsumentköplagen. Problemet jag har är att jag inte vet om han är företagare eller inte, tog för givet att han var det när han annonserat ut tjänsten på Blocket.

I morgon försöker jag kontakta konsumentvägledaren i min kommun för att se om hon kan hjälpa mig med en anmälan.

Kramar // Ellen *extremt trött*

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
8 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Idag har jag mailat över allt material till Konsumentvägledaren. Det var var Polisen föreslog när jag pratade med dem.

Vid kontroll med Skatteverket har det visat sig att lackeraren enbart är att betrakta som privatperson, finns ingen F-skattsedel och heller inga uppgifter om att han haft inkomster av näringsverksamhet eller hobbyverksamhet.

Det innebär att han inte måste följa konsumenttjänstlagen som han hade behövt som företagare.

Och det kan bli ett problem.

Det finns en risk att jag måste betala för att få mina delar. Å andra sidan är det kanske egenmäktigt förfarande, det han sysslar med nu. Och det finns fortfarande möjlighet att stämma honom och begära upprättelse, vilket jag givetvis får bekosta själv. Innan jag gör det vill jag ha mer kunskaper om hur liknande fall utvecklats i rätten.

Till att börja med ska i alla fall Konsumentvägledaren sätta sig in i ärendet och titta igenom alla handlingar (en kort sammanfattning, fullständig skriftväxling samt annonsen från Blocket) och diskutera lite med sina kollegor för att se vilka möjligheter som finns och vad som verkar vara de vettigaste åtgärderna.

Hon hör av sig när hon gjort det. Vilket jag ser fram emot. Tills dess försöker jag tänka så lite som möjligt på den här trista historien.

Jag har förresten räknat ut att delarna han har kvar (alla fyra hörnen till kjolarna, ögonlocken och hajfeneantennen) kostar 1 619 kronor att skaffa nya, plus frakt och sådant då. Och då behöver de lackas igen också.

Kramar / Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
16 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Dags att uppdatera här tror jag.

Lackeraren drog ju iväg på semester så jag har inte gjort så mycket mer åt ärendet, förutom att jag skrivit ett mail till honom:

***

15 oktober 2008:

Hej!

Skickar en sammanställning av vår skriftväxling samt mina tankar kring hela ärendet.

Hoppas på så vis kunna hitta en lösning på problemet.

Mvh / Ellen

***

Och den sammanfattning som jag bifogade tillsammans med hela skriftväxlingen var den här:

***

Sammanfattning:

I mars hittade jag din annons på Blocket och gjorde en prisförfrågan. Jag skrev att jag önskade riktig tvåkomponents billack. Delarna vi pratade om var kjolpaketet med trösklar, frontläpp och fyra hörndelar, samt ögonlock och hajfeneantenn.

Du svarade med ett pris på 1500-2000 kronor för alltihop, med slipning, slipgrund, slipning av den, spackling och lack med klarlack.

Lämnade in delarna i slutet av maj. Köpte samtidigt en påse med sprayfärg för 500 kronor av dig för att kunna bättra på skador på bilen.

Fick tillbaks delarna första gången den 21 juli. Betalade då 2700 kronor, eftersom det varit problem med trösklarna. Fick reklamera smådelarna (fyra hörndelar, två ögonlock och en hajfeneantenn) ett par dagar senare då lacken var mjuk. Det visade sig att delarna lackats med solidlack som inte härdat.

Fick i slutet av september besked att delarna var klara. Samt önskemål om ytterligare 400 kronor för klarlacken.

1500-2000 var det sagt från början och nu är det uppe på 2700 plus att du vill ha 400 kronor till för klarlacken till de sista delarna jag reklamerade, samt att jag fick betala 500 för bättringsfärgen till bilen. Totalt alltså 3 600 kronor?!

Har varit i kontakt med andra lackfirmor och de säger att det här jobbet kostar cirka 3000 kronor, då lackar de med klarlack och allt, och jag får mina delar på några dagar. Eftersom du skrev ”mycket humana priser” i din annons och lovade mig en kostnad på 1500-2000 kronor tyckte jag redan att 2 700 var mycket. Men för att få mina delar och få bilen i ordning innan säsongen var slut valde jag att inte bråka. Men nu vill du pressa ÄNNU mer pengar ur mig och hävdar att du är bussig och fixade det billigt?!

Jag är besviken. Jag upplever att jag redan betalat ett överpris för ett arbete som tagit oacceptabelt lång tid.

Dessutom känner jag inte att det går att diskutera, du blir otrevlig och hotfull och kastar luren i örat på mig. Att skicka delarna tror jag tyvärr innebär att jag inte får dem hela, eftersom du skriver att du inte tänker ta något ansvar för dem. Det tolkar jag som att du tänker strunta i att förpacka dem ordentligt.

Jag har missat hela säsongen, fått betala mer än vi kommit överens om och dessutom blivit otrevligt bemött. Nu vill jag ha mina delar, i gott skick.

Om du tvivlar på vad vi kommit överens om kan du läsa vår skriftväxling, som jag också bifogar.

Mvh // Ellen

Ps: Fortsatt kommunikation sker via SMS eller mail.

***

Sedan släppte jag det hela tills vidare, han skulle ju ändå inte komma hem förrän i morgon. Men idag har jag fått svar från honom, och nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig för.

***

16 oktober 2008:


Hej jag vet inte vad du har sänt med för mail jag har inte tid att sätta mig ner o titta igenom dem just nu.

Men jag kan komma med följande förslag, att du sätter in pengar på mitt konto nordea 610228**** eller så får jag sända över det via postförskott, sätter du in pengar på kontot så står jag för frakten vill du inte göra det så tillkommer en massa andra avgifter, kostnaden för postförskottet är näst intill 200 så det lägger jag på summan som jag måste ha 400.

Så sätt in 400 kr på mitt nordeakonto så har du delarna redan i början av nästa vecka något annat är jag inte intresserad av.

Ha de

***

VAD GÖR MAN?! Jag har verkligen försökt förklara vad jag bestrider och varför, och han läser det inte ens?!

Hoppas på att få kontakt med konsumentvägledaren igen, för i morgon vill jag avsluta det här ärendet, jag är så LESS på honom nu! Och jag åker INTE dit själv, möjligen skickar jag någon att hämta grejorna, men jag vägrar träffa honom, han är så otrevlig och hotfull att jag inte mår bra av det.

Uff! // Ellen sad

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
16 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Nu ringde konsumentrådgivaren upp. Mitt ärende hade fastnat hos hennes kollega som varit sjuk så hon hade inte fått se det alls!

Dock ringde den här upp tjugo minuter efter ordinarie arbetstid och bad mig maila allt till henne på stört, så skulle hon läsa igenom det så hon kunde kontakta mig igen när hon jobbar nästa gång på tisdag.

Så nu är det gjort, och jag överväger att även skicka mail till lackeraren igen, där jag lägger sammanfattningen i inlägget ovan ÖPPET i mailet i stället för som bifogad fil, eftersom han uppenbarligen inte klarade av att öppna och läsa det då...

TACK för ditt stöd! Det känns välbehövligt. smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
17 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Ja, igår mailade jag ju hela min sammanfattning till lackeraren, eftersom han inte läste det som bifogad fil.

I morse hade han svarat, och jag kände hur pulsen steg när jag såg det. Klickade på det och gick för att laga frukost, kände inte att jag orkade läsa det. Stephan däremot var tuffare, och kollade åt mig, och läste högt:

***

17 oktober 2008:

betala mig för frakten då så släpper jag delarna.

Sätt in 200 på mitt konto så skiter jag i resterande.

Ha de

***

Jaha, då har han ÄNTLIGEN begripit att han fått tillräckligt betalt då kanske?

Vi behövde åka och handla lite samt göra efterkontroll på Stephans ena bil, så vi passade på att åka dit oanmälda. Eller, vi och vi. Jag klev av ett stycke därifrån för att slippa möta honom. Dock var ingen hemma så det var inget att vara orolig över. Stephan ringde lackeraren och frågade när det gick att hämta upp delarna, och någon gång i nästa vecka kan det gå. Typ tisdag eller onsdag.

Sedan frågade lackeraren om Steph hade med sig pengar till honom. Och vad jag sagt om betalning. Stephan svarade att det var något om 200 för frakten, men att han ju skulle hämta delarna. Så enkelt var det dock inte, 200 skulle lackeraren ha i alla fall, även om delarna blev hämtade.

Stephan stred inte med honom, utan bestämde bara att han skulle komma och hämta delar på tisdag eller onsdag.

Underbar logik tycker jag. Sätt in 200 för frakten, men hämtar du delarna själv får du ändå betala 200...

Jaja, bara jag får mina delar någon gång, och de är i gott skick...

Puss! // Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
17 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Ja-aa... ibland vet man inte vad man ska tro...

Vi var ju ut till "lackeraren" idag, han bor en mil utanför Lidköping. Klockan var ungefär kvart över tolv-halvett, vi hade handlat i Lidköping innan och skulle vidare till Skara för efterkontroll av en bil.

När Stephan knackade på och ingen verkade vara hemma ringde han till lackerarens mobil. Presenterade sig med fullständigt namn, undrade när någon var hemma (vilket var runt fyra-fem) och gjorde upp om att återkomma nästa vecka.
Körde sedan därifrån med sin egen bil med fullt synliga regskyltar. Ringde också helt öppet från sin egen privata mobiltelefon utan skyddat nummer eller något konstigt.
Stephan förklarade inte vad han hade för kopplingar till mig, utan undrade bara över delarna.

Sedan har vi inte brytt oss mer, Stephan skulle ju dit och hämta mina delar nästa vecka. Antagligen mot betalning, trots allt.

Men så har det kommit ett till mail!

***

Mail den 17 oktober 2008 klockan 15.32:

Nu är delarna avsända från Lidköping mot postförskott.

Så sänd inga bulvaner mer TACK.

Stephan Xxxxxxx som du sända till vår bostad är polisanmäld då han var vid vår bostad och fotade av vårt garaget och gjorde rivstart med bilen på vår parkering. Grannarna har uppmärksammat honom vid vårt hus och hans bil lika så hans bilnummer finns med i polisanmälan.

Lös ut delarna bara. TACK

Blir det någon skadegörelse av vår fastighet så vet polensen vem de skall vända sig till och det är till dig Elenor Xxxxxxxxx.

***

Jag hoppas bara delarna är vettigt förpackade och anländer i gott skick. Litar inte för fem öre på honom. Mest var det därför vi ville hämta delarna, för att vara säkra på att få dem i bra skick.

Det ska också bli intressant att se vad han tänkt sig att jag ska betala för paketet. Eftersom det senaste budet var att han ville ha 200 för porto och vi tänkte spara på det genom att hämta delarna själva, men att han vid telefonkontakten gjorde klart att han ändå ville ha 200 så kan det vara allt mellan portokostnad och något fullständigt hutlöst.

Tänkte att det är bra att jag också hinner prata med konsumentvägledaren igen innan jag ev hämtar paketet.

Jag har sparat namnet på den polisman jag pratade med tidigare i veckan, gjorde ju ingen anmälan då utan bestämde att vi skulle höra med konsumentvägledaren först.

Jaja, någon gång i nästa vecka kommer paketet antar jag (Adressen har han nog tagit på Eniro utifrån mitt telefonnummer) och då får vi se vad som händer. Både kostnaden och skicket på delarna är ju intressanta, är det något som inte är som det borde får jag väl gå vidare med anmälan och sådant, bara jag har mina delar och vet vad det blev av hela den här cirkusen.

Steph noterade förresten att han verkade vara en rädd kille, det var securitasklisterlappar och skyltar om att fastigheten var kameraövervakad och sådant som kändes lite märkligt för en vanlig villa på landet.

Nu går jag ut med hunden och rensar skallen lite!

Trötta kramar // Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
19 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

TUSEN TACK för ert stöd! Det betyder mycket för mig/oss!

Annonsen var uppe i våras, i mars/april, och därefter har han inte annonserat mer. Har sparat utskriften på annonsen.

Jag avvaktar med att lämna ut namnet på honom tills konsumentvägledaren och polisen sagt sitt. Och jag löser heller inget paket utan att de sagt vad de tycker jag ska göra.

Paketet bör komma någon gång under nästa vecka och har då två veckors liggetid så jag hoppas hinna få rätsida på vad jag ska ta mig för då. Dessutom vet jag ju inte alls vad han satt för "pris" på paketet och har absolut inga garantier på innehållet.

Som sagt, tusen tack för ert underbara stöd, och jag lär berätta vad som händer! smile

Kramar // Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
21 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Hmm... Okej... vad har hänt sen sist?

Jag kompletterade ärendet med ett mail till konsumentvägledaren och berättade om fredagens händelser.

Igår fick jag två tomma SMS från "lackeraren". Jag tyckte det var mycket obehagligt och har sparat dem för ev anmälan.

Idag har det fortfarande inte kommit någon paketavi.

Däremot har konsumentvägledaren mailat ett svar:

***

Hej Elenor,
Ursäkta att du fått vänta på svar. Är din motpart "Robban" verkligen registrerad som näringsidkare och har en firma? Jag tycker det inte det verkar som det av den oproffsiga tonen i mailen. Konsumentvägledningen ger bara råd i frågor där man som konsument har ett problem med en näringsidkare.

Om man utför jobb som har mer omfattning än normal hobbyverksamhet, ska man betala skatt för sina inkomster. Har du hans personuppgifter? Då kan du ringa skattemyndigheten och kolla om han finns registrerad som företagare. Du kan även ringa kronofogden och kolla om han har skulder.

Det hela verkar oseriöst och jag tycker du ska tala med polisen om de kan hjälpa dig.

Med vänlig hälsning
Annika Wilow Sundh /konsumentsekreterare

***

Så, då är det väl polisen som gäller IGEN då, och frågan är om de verkligen kan göra något?

*suckar*

Jag återkommer.

// Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
22 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Är så trött och less på alltihop nu att jag inte vet om jag ens ids berätta.

Men det gör jag nog ändå.

Har legat idag med smärtor, trodde det var ryggen när jag klev upp i morse och tog dottern till skolan, men under dagen har det övergått till mer huggande smärtor som gjort det omöjligt att djupandas och röra sig, och när jag ringde sjukvårdsupplysningen ville de ha in mig akut. Lyckades dock inte lösa barnvakt och skjuts för att ta mig in, så jag avvaktar tills i morgon bitti då det är enklare.

Det otrevliga är väl att det jag tyckte borde vara muskelvärk eller möjligen en njursten behövde kollas upp eftersom det också kunde vara en propp långt ner i lungan?

Äh, bestämmer att det är muskelvärk och försöker sova gott i natt!

Nå, lackeringen då...

Ringde till polisen i måndags efter mailet från konsumentvägledaren. Tyvärr var de inte alls intresserade, då det var en tvist mellan två privatpersoner. Han tyckte jag skulle vända mig till konsumentvägledaren, men det vet vi ju redan att det inte var någon ide...

Det här räknas som ett civilrättsligt mål, då avtalet skrivits mellan två privatpersoner. Vill jag driva ärendet får jag anlita en jurist och den vägen stämma honom till tingsrätten. För egen bekostnad såklart.

Polisanmälan blir inte aktuellt förrän han antingen dödshotar mig eller försnillar/stjäl delarna.

Så var det med rättssamhället i Sverige!

Jaja. Han skrev ju att han hade skickat delarna i fredags eftermiddag. När ingen avi kommit skickade jag följande brev till honom:

***

Mail den 22 oktober 2008:

Hej

Jag har ännu inte fått någon avi från posten. Har du någon kopia på inlämningskvittot?

Stephan som du ”polisanmält” (För vad? Man måste göra lagöverträdelser för att kunna anmälas?) är min särbo. Han svängde in hos dig när han var på väg mellan Lidköping och Skara, det var ingen jätteomväg. Du skulle ju komma hem från resan och jag ville inte ha grejorna skickade med posten, då jag är rädd att de blir förstörda.

Vi chansade på att du kanske var hemma och när du inte var det ringde han dig från sin egen privata mobil, registrerad på honom själv för att avtala tid som passade. Så beter sig knappast en ”bulvan”.

Ni enades om att han skulle komma och hämta delar på tisdag eller onsdag, eftersom ingen var hemma förrän efter fyra-fem. Märkligt nog fick jag ett mail redan vid halvfyra, att delarna var skickade per post.

Detta trots att ni kommit överens om att de skulle hämtas hemma hos dig några dagar senare?!

Jag är RIKTIGT besviken på dig. Jag har verkligen försökt ha en kommunikation och lösa problem. Och det mesta har också skett skriftligen så du kan själv se vad vi enats om.

När du från början höjde priset kraftigt från 1500-2000 kronor betalade jag 2700 kronor utan knot för att jag ville komma till ett avslut i den här affären. Detta trots att jag redan betalat 500 kronor för färgen som jag fick när jag lämnade in delarna första gången.

Att du inte använde det material vi kommit överens om ledde till att jag blev tvungen att reklamera delar. Reklamationer sker vanligtvis utan kostnad för den drabbade.

Du har flera gånger sagt att delarna är klara, för att sedan ändra dig och skjuta upp möjliga avhämtningsdagar.

Du har inte varit tillgänglig så vi har kunnat hämta delarna, att du kunde med att begära ÄNNU mer betalt ville jag helst inte diskutera över telefon, men till slut gav du mig inget val. Och då blev du extremt otrevlig.

Att du agerar på egen hand och gör saker som vi inte kommit överens om fungerar inte. Jag är rädd om mina delar och vill ha dem hela. Därför hade jag en STARK önskan om att hämta dem på plats, vilket också du och Stephan enades om.

Trots det skriver du att du skickade du iväg delarna, och det mot postförskott vilket vi inte enats om alls.

Onödiga kostnader och onödiga diskussioner. Hoppas du tycker det var värt det. För mig har det kostat på både ekonomiskt och psykiskt att du inte höll det du lovade från början och jag önskar att jag kunde göra kontakten med dig helt ogjord och anlitat någon som var seriös och kunde sina saker i stället.

// Ellen

***

Redan i kväll kom ett svar:

***

Mail den 22 oktober 2008:

Att hålla ett ingått avtal för dig är tydligt att det gäller tydligt bara det som står på nätet.

Du kommer hit med delarna jag tittar på dem o vi kommer överens om att lacka dem med en solidlack utan klarlack då du tycker det blir för dyrt. Som jag skrev till dig i förstaläget så är priset beroende på hur delarna ser ut.

Jag har även efter reklamationen stått för alla kostnader förutom klarlacken som vi inte ingått muntligtavtal om.

Att han vart polisanmäld beror på som jag skrev till dig förra gången, att han gjort en rivstart på vår p-plats för bilar o att han tog fotografier på garaget. Detta finns det vittne på.

Att jag sände iväg delarna beror på just detta hot och att de gick iväg den tiden beror på att jag var nere på stan för att köpa mat då jag fick reda på att han vart vid vårt hus. Då tog jag beslutet att sända iväg dem o sände mailet till dig via jobbet.

Hoppas att delarna kommer fram i denna veckan, o jag har embalerat dem med mängder av papper så det skall inte vara något problem.

Sedan så kommer du med rena lögner, jag har inte sagt att delarna är färdiga o de inte vart det, jag har fått delarna grundade men inte fått dem lackade det har jag sagt, men detta finner jag skit samma nu då delarna är sända till dig o allt är lackat fast inte som vi kom överens om utan med klarlack o inte en solidlack.

Lycka till.

***

Jaja, det är väl bara att vänta på den där försändelsen och se vad som händer. JAG har då inte uppfattat att jag beställt något i "solidlack", utan hela tiden förklarat att jag vill ha RIKTIG billack, sån som man förr kallade tvåkomponentslack. Om det är med eller utan klarlack nu i den vattenbaserade färgvärlden har jag inte koll på ska jag ärligt säga, men RIKTIG billack som dessutom tål lite stryk (kjolarna sitter ju liksom under bilen), när man förklarar det så ska väl någon som utger sig för att vara lackerare begripa vad man menar?

Dessutom, proffsfirmorna i stan tar som sagt runt 3000 spänn för lack med klarlack och då får man det på några dagar, så jag tycker fortfarande inte att jag borde reagerat på att priset skvallrade om helt fel materialval.

Har fortfarande inte bestämt mig för om jag ska lösa ut försändelsen, har helt slut på sparpengar nu och förra månaden fick mamma gå in och sponsra med mat sista veckan. Det lär inte gå ihop sig bättre den kommande månaden är jag rädd.

Får väl sova på saken, och hoppas att värken ger med sig under natten också...

Kramar // Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
23 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Jag har sovit rätt ok inatt. I rätt vinklar kan jag djupandas när jag ligger ner, så det är nog något muskulärt eller nervspel som gör ont, därmed har jag beslutat att INTE trassla mig till vårdcentralen idag. smile
Det ger sig väl, typ! big_smile
Tills dess får jag acceptera att jag blir liggande då och då eller tappar andan emellanåt.


Idag funderar jag på hur jag ska göra med mina delar....

JAPP. AVIN ÄR HÄR!!!

400 spänn kostar det att hämta paketet.

Ska jag, ska jag inte?!

Vore iofs rätt skönt att hämta det, hoppas att det är mina delar och att de är i gott skick, konstatera att det kostade mig 3 600 kronor, sex resor till Norra Härene och fem månader att få dem lackade...

Kanske ska försöka klämma det idag, i morgon åker Embla och jag till Stephan för att fira höstlov några dagar (och gå på naturhistoriska IGEN!).

Annars får jag ta det när vi kommer hem, men å andra sidan kan det ju vara skönt att ha det klart.

För det känns som om jag kommer hämta ut dem, om inte annat för att slippa ha någon mer kontakt med "lackeraren".

Pussar // Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang