Vivendis Volvo V40 2,0T -00, illblå - Bilen är såld!

Min V40. Utmaningen är att med mycket begränsade resurser skapa en personlig bil. Projektet drivs av mig själv och min dotter född -01, med assistans av vänner och bekanta. Temat är ganska avskalat, blått och svart och välputsat. Tråden innehåller gott om bilder och en och annan beskrivning av hur man utför moment som bromsoksbyten och annat. Välkommen in! :)
  • 27 Följare
  • 409 205 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 mars 2017
Sokrates Eliminator
8 oktober 2008 · 1 441 Inlägg

Dax att anmäla han som svartjobbare då till skattemyndigheten,,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Olssonz
8 oktober 2008 · 815 Inlägg

Har läst igenom tråden nu, tog ett tag tongue Du gör ett bra arbete och bilen blir mycket fin. Väldigt tråkigt det där med lackeraren dock, hoppas det löser sig till din fördel!

smile

Rushman Evolution Garage
8 oktober 2008 · 1 299 Inlägg

Läst igenom hela tråden nu... Känner igen situationen, vart i samma typ av utdragna dilemma, fast med 20ggr mer pengar sad
Okunnig och osäker som jag var (jämfort med "proffsen") så snackade dom bort mig och jag betalade och gjorde som dom sa (åkte 15 mil enkel resa x antal gånger, med 2 bilar för hämtning och avlämning)
Jag ångrar väldigt ofta att jag inte jävlades tillbaka mer än vad jag gjorde (fick en liten hämnd dock)

Av principiella skäl kan jag förstå att du inte tänker ge dig. Om det är pengarna som är problemet så är det (utan att låta snobbig) ärligt talat bara kaffepengar när det gäller bilar. Telefonsamtal, extra körsträcka, slitage på tangentbordet utav mailandet (?) överstiger dom stackars hundringar extra du får lägga.

Men som sagt är det av principella skäl så tycker jag absolut inte du ska ge dig, du och vi andra VET att du har rätt, och att han först blir aggressiv och sedan någorlunda medgörlig tyder att även han vet att du har rätt. Knäck honom! 

Lycka till!

P.S. Smågrejerna har gjort underverk med din bil, har blivit riktigt stilren! Utan detaljarbete är ingen bil häftig, hur stor vinge man än har! Och måste bara säga att du verkar ha riktigt bussiga polare!

Sky´s the limit...
Smajly
9 oktober 2008 · 3 059 Inlägg

Som sagt..anmäl honom till blocket.se också om han nu står som företagare där och till skattemyndigheten så blir det nock fart på honom.

Osse länka till hans annons på blocket här så vi inte anlitar samma snubbe.

azid Det som inte dödar gör ont
9 oktober 2008 · 2 668 Inlägg

vilken kille... vet inte vad man ska säga mer än att man beundrar ditt tålamod.. men som agt innan ring skattemyndighteten och berätta att du hittat en fifflare

2slow
discokapten Kapten på disco!
9 oktober 2008 · 1 729 Inlägg

Jag hade åkt och bara hämtat mina delar, utan att betala. Vi kanske ser lite olika ut fysiskt du och jag så du kanske borde ta med dig några av dina polare. Han försöker uppenbarligen blåsa dig.

Ni kom överens om ett pris för 2k lack (och det är det du ska betala för.) du fick tillbaka skit, reklamerade, det har tagit överdrivet lång tid, han har flera gånger höjt priset. Du har betalat tillräckligt.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
16 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Dags att uppdatera här tror jag.

Lackeraren drog ju iväg på semester så jag har inte gjort så mycket mer åt ärendet, förutom att jag skrivit ett mail till honom:

***

15 oktober 2008:

Hej!

Skickar en sammanställning av vår skriftväxling samt mina tankar kring hela ärendet.

Hoppas på så vis kunna hitta en lösning på problemet.

Mvh / Ellen

***

Och den sammanfattning som jag bifogade tillsammans med hela skriftväxlingen var den här:

***

Sammanfattning:

I mars hittade jag din annons på Blocket och gjorde en prisförfrågan. Jag skrev att jag önskade riktig tvåkomponents billack. Delarna vi pratade om var kjolpaketet med trösklar, frontläpp och fyra hörndelar, samt ögonlock och hajfeneantenn.

Du svarade med ett pris på 1500-2000 kronor för alltihop, med slipning, slipgrund, slipning av den, spackling och lack med klarlack.

Lämnade in delarna i slutet av maj. Köpte samtidigt en påse med sprayfärg för 500 kronor av dig för att kunna bättra på skador på bilen.

Fick tillbaks delarna första gången den 21 juli. Betalade då 2700 kronor, eftersom det varit problem med trösklarna. Fick reklamera smådelarna (fyra hörndelar, två ögonlock och en hajfeneantenn) ett par dagar senare då lacken var mjuk. Det visade sig att delarna lackats med solidlack som inte härdat.

Fick i slutet av september besked att delarna var klara. Samt önskemål om ytterligare 400 kronor för klarlacken.

1500-2000 var det sagt från början och nu är det uppe på 2700 plus att du vill ha 400 kronor till för klarlacken till de sista delarna jag reklamerade, samt att jag fick betala 500 för bättringsfärgen till bilen. Totalt alltså 3 600 kronor?!

Har varit i kontakt med andra lackfirmor och de säger att det här jobbet kostar cirka 3000 kronor, då lackar de med klarlack och allt, och jag får mina delar på några dagar. Eftersom du skrev ”mycket humana priser” i din annons och lovade mig en kostnad på 1500-2000 kronor tyckte jag redan att 2 700 var mycket. Men för att få mina delar och få bilen i ordning innan säsongen var slut valde jag att inte bråka. Men nu vill du pressa ÄNNU mer pengar ur mig och hävdar att du är bussig och fixade det billigt?!

Jag är besviken. Jag upplever att jag redan betalat ett överpris för ett arbete som tagit oacceptabelt lång tid.

Dessutom känner jag inte att det går att diskutera, du blir otrevlig och hotfull och kastar luren i örat på mig. Att skicka delarna tror jag tyvärr innebär att jag inte får dem hela, eftersom du skriver att du inte tänker ta något ansvar för dem. Det tolkar jag som att du tänker strunta i att förpacka dem ordentligt.

Jag har missat hela säsongen, fått betala mer än vi kommit överens om och dessutom blivit otrevligt bemött. Nu vill jag ha mina delar, i gott skick.

Om du tvivlar på vad vi kommit överens om kan du läsa vår skriftväxling, som jag också bifogar.

Mvh // Ellen

Ps: Fortsatt kommunikation sker via SMS eller mail.

***

Sedan släppte jag det hela tills vidare, han skulle ju ändå inte komma hem förrän i morgon. Men idag har jag fått svar från honom, och nu vet jag inte riktigt vad jag ska ta mig för.

***

16 oktober 2008:


Hej jag vet inte vad du har sänt med för mail jag har inte tid att sätta mig ner o titta igenom dem just nu.

Men jag kan komma med följande förslag, att du sätter in pengar på mitt konto nordea 610228**** eller så får jag sända över det via postförskott, sätter du in pengar på kontot så står jag för frakten vill du inte göra det så tillkommer en massa andra avgifter, kostnaden för postförskottet är näst intill 200 så det lägger jag på summan som jag måste ha 400.

Så sätt in 400 kr på mitt nordeakonto så har du delarna redan i början av nästa vecka något annat är jag inte intresserad av.

Ha de

***

VAD GÖR MAN?! Jag har verkligen försökt förklara vad jag bestrider och varför, och han läser det inte ens?!

Hoppas på att få kontakt med konsumentvägledaren igen, för i morgon vill jag avsluta det här ärendet, jag är så LESS på honom nu! Och jag åker INTE dit själv, möjligen skickar jag någon att hämta grejorna, men jag vägrar träffa honom, han är så otrevlig och hotfull att jag inte mår bra av det.

Uff! // Ellen sad

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Muninet
16 oktober 2008 · 769 Inlägg

Karln försöker ju köra med utpressning! Snacka med konsumentvägledaren och hör vad hon tycker, kanske läge för en polisanmälan om bedrägeri/utpressning. Tycker du ska åka med några stora starka grabbar till honom och låta dom sköta snacket, du kan sitta kvar i bilen. Jag hade inte tolererat att skitstöveln kör med sånna fasoner.

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
16 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Nu ringde konsumentrådgivaren upp. Mitt ärende hade fastnat hos hennes kollega som varit sjuk så hon hade inte fått se det alls!

Dock ringde den här upp tjugo minuter efter ordinarie arbetstid och bad mig maila allt till henne på stört, så skulle hon läsa igenom det så hon kunde kontakta mig igen när hon jobbar nästa gång på tisdag.

Så nu är det gjort, och jag överväger att även skicka mail till lackeraren igen, där jag lägger sammanfattningen i inlägget ovan ÖPPET i mailet i stället för som bifogad fil, eftersom han uppenbarligen inte klarade av att öppna och läsa det då...

TACK för ditt stöd! Det känns välbehövligt. smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
nitrox Defloratör.
16 oktober 2008 · 641 Inlägg

Alltså. om du vill skicka grejerna upp till luleå så skulle jag nästan kunna måla grejerna gratis åt dig. Tycker fan synd om dig.!
Det finns bara en sak att göra. plocka ihop några manliga vänner sen får dom åka dit och hämta grejerna och spotta på han.!

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P
Volvo 240 Turbo "Inbrottsmagneten" (1984)
Muninet
16 oktober 2008 · 769 Inlägg

Jag önskar dig lycka till och hoppas att du får ett avslut på kapitlet, ett bra avslut ska väl tilläggas smile

Det löser sig ska du se.
Mitt projekt: https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320590
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
17 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Ja, igår mailade jag ju hela min sammanfattning till lackeraren, eftersom han inte läste det som bifogad fil.

I morse hade han svarat, och jag kände hur pulsen steg när jag såg det. Klickade på det och gick för att laga frukost, kände inte att jag orkade läsa det. Stephan däremot var tuffare, och kollade åt mig, och läste högt:

***

17 oktober 2008:

betala mig för frakten då så släpper jag delarna.

Sätt in 200 på mitt konto så skiter jag i resterande.

Ha de

***

Jaha, då har han ÄNTLIGEN begripit att han fått tillräckligt betalt då kanske?

Vi behövde åka och handla lite samt göra efterkontroll på Stephans ena bil, så vi passade på att åka dit oanmälda. Eller, vi och vi. Jag klev av ett stycke därifrån för att slippa möta honom. Dock var ingen hemma så det var inget att vara orolig över. Stephan ringde lackeraren och frågade när det gick att hämta upp delarna, och någon gång i nästa vecka kan det gå. Typ tisdag eller onsdag.

Sedan frågade lackeraren om Steph hade med sig pengar till honom. Och vad jag sagt om betalning. Stephan svarade att det var något om 200 för frakten, men att han ju skulle hämta delarna. Så enkelt var det dock inte, 200 skulle lackeraren ha i alla fall, även om delarna blev hämtade.

Stephan stred inte med honom, utan bestämde bara att han skulle komma och hämta delar på tisdag eller onsdag.

Underbar logik tycker jag. Sätt in 200 för frakten, men hämtar du delarna själv får du ändå betala 200...

Jaja, bara jag får mina delar någon gång, och de är i gott skick...

Puss! // Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
17 oktober 2008 · 2 258 Inlägg

Ja-aa... ibland vet man inte vad man ska tro...

Vi var ju ut till "lackeraren" idag, han bor en mil utanför Lidköping. Klockan var ungefär kvart över tolv-halvett, vi hade handlat i Lidköping innan och skulle vidare till Skara för efterkontroll av en bil.

När Stephan knackade på och ingen verkade vara hemma ringde han till lackerarens mobil. Presenterade sig med fullständigt namn, undrade när någon var hemma (vilket var runt fyra-fem) och gjorde upp om att återkomma nästa vecka.
Körde sedan därifrån med sin egen bil med fullt synliga regskyltar. Ringde också helt öppet från sin egen privata mobiltelefon utan skyddat nummer eller något konstigt.
Stephan förklarade inte vad han hade för kopplingar till mig, utan undrade bara över delarna.

Sedan har vi inte brytt oss mer, Stephan skulle ju dit och hämta mina delar nästa vecka. Antagligen mot betalning, trots allt.

Men så har det kommit ett till mail!

***

Mail den 17 oktober 2008 klockan 15.32:

Nu är delarna avsända från Lidköping mot postförskott.

Så sänd inga bulvaner mer TACK.

Stephan Xxxxxxx som du sända till vår bostad är polisanmäld då han var vid vår bostad och fotade av vårt garaget och gjorde rivstart med bilen på vår parkering. Grannarna har uppmärksammat honom vid vårt hus och hans bil lika så hans bilnummer finns med i polisanmälan.

Lös ut delarna bara. TACK

Blir det någon skadegörelse av vår fastighet så vet polensen vem de skall vända sig till och det är till dig Elenor Xxxxxxxxx.

***

Jag hoppas bara delarna är vettigt förpackade och anländer i gott skick. Litar inte för fem öre på honom. Mest var det därför vi ville hämta delarna, för att vara säkra på att få dem i bra skick.

Det ska också bli intressant att se vad han tänkt sig att jag ska betala för paketet. Eftersom det senaste budet var att han ville ha 200 för porto och vi tänkte spara på det genom att hämta delarna själva, men att han vid telefonkontakten gjorde klart att han ändå ville ha 200 så kan det vara allt mellan portokostnad och något fullständigt hutlöst.

Tänkte att det är bra att jag också hinner prata med konsumentvägledaren igen innan jag ev hämtar paketet.

Jag har sparat namnet på den polisman jag pratade med tidigare i veckan, gjorde ju ingen anmälan då utan bestämde att vi skulle höra med konsumentvägledaren först.

Jaja, någon gång i nästa vecka kommer paketet antar jag (Adressen har han nog tagit på Eniro utifrån mitt telefonnummer) och då får vi se vad som händer. Både kostnaden och skicket på delarna är ju intressanta, är det något som inte är som det borde får jag väl gå vidare med anmälan och sådant, bara jag har mina delar och vet vad det blev av hela den här cirkusen.

Steph noterade förresten att han verkade vara en rädd kille, det var securitasklisterlappar och skyltar om att fastigheten var kameraövervakad och sådant som kändes lite märkligt för en vanlig villa på landet.

Nu går jag ut med hunden och rensar skallen lite!

Trötta kramar // Ellen

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
gentoo
17 oktober 2008 · 569 Inlägg

Men för faan, vad är det för idiot du har råkat ut för? Stå på dig, om du orkar, annars är det säkert många (inklusive mig) som gör det åt dig!

Björn J - Projekttråd V40
M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
17 oktober 2008 · 423 Inlägg

Hur fasen kan han polisanmäla er? Såvitt jag vet är det inte olagligt att kolla om någon är hemma :o

Supra_robin
17 oktober 2008 · 4 663 Inlägg

fy fan vilken snubbe!  orka polisanmäla en sådan sak at man kolllar om en är hema? om nu delarna nu är i dåligt skit till ett för högt pris så skulle jag sätta hårt mot hårt.
mvh robin

81an
17 oktober 2008 · 566 Inlägg

Om den där lackeraren kommer fortsätta i den stilen med fler folk..så kommer han nog stöta på fel kille någon gång och få pisk.

Seth
17 oktober 2008 · 3 354 Inlägg

han verkar vara både korkad och borderline.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Rydholm Ej Medlem
17 oktober 2008 · 369 Inlägg

Håller med ovanstående!! Han verkar ju helt tom i bollen!!!

You haven't lived until you found something worth dying for!
BamZe84
17 oktober 2008 ·

Vad är de för fel på människor nuförtiden! så jävla sjukt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang