1990 Saab 900 Turbo T16 som sommarbil

Fortgående logg över vad jag gör med den här bilen, har inget slutgiltigt mål i sikte, underhåll, uppgraderingar, reparationer osv...
  • 20 Följare
  • 16 310 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 maj
DennisCA
5 april · 266 Inlägg

Pioneer MP3/CD spelaren? Jo har en annons på den uppe på en lokal sida.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
6 april · 266 Inlägg

Nu har jag börjat plocka isär grejer igen. Jag köpte biltemas bromsoksfärg, silver och svart blev det för det var det som fanns. Guld hade varit trevligt men äh.

https://i.imgur.com/VhIzptwh.jpg

https://i.imgur.com/atyZu9Uh.jpg

https://i.imgur.com/pLyIn7ph.jpg

Bultarna har jag inte gjort något med bara borstat av dom med vinkelslipen. Maskerade runt alla ställen en skruv kan ligga åt men kanske lite väl paranoid om det.

Har också skruvat av det andra bromsoket och det ligger i elektrolysbadet nu. Det ska få samma behandling fast jag kommer låta navet vara på vänster sida.
https://i.imgur.com/F51cJOih.jpg

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
6 maj · 266 Inlägg

Har inte skrivit på ett tag här så det blir en större uppdatering.

Men saker har gått framåt, och bakåt och sidlänges också.

Utan bilder men jag bytte o-ringen till bränslepumpen, den blev felmonterad då jag bytte förra året så det luktade bensin då man fyllde tanken. Hoppas jag fick den nya monterad korrekt, riktigt fippeljobb...

Navet var återmonterat, har elektrolysbehandlat det andra oket och målade det igår också. Jag linoljade bara navet och bromsskölden där, jag hoppas jag hinner göra det korrekt i höst eller nästa vinter.

https://i.imgur.com/2KP2f6qh.jpg

Såhär börjar elektrolysvattnet se ut
https://i.imgur.com/dCjESwYh.jpg

Och anoden...
https://i.imgur.com/JQ3iZjPh.jpg

Efteråt skulle oken luftas och vätskan bytas, den gamla vätskan var lika fin och klar dock så den kan inte varit gammal. Boken säger dock inte när den skulle bytts sist, förutom ett kvitto från 2012 där det nämndes...

Köpte denna från BT för att lufta oken, funkar ganska bra:
https://i.imgur.com/YRGxsKVl.png

Årets premiär inträffade den 14:e April.

https://i.imgur.com/hMSnLEuh.jpg

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
6 maj · 266 Inlägg

Glädjen var dock ganska kortlivad, en morgon fick jag vända tillbaka efter några hundra meter med bakbromsarna som låg på då det var minusgrader.

Bromsklossarna behöver bytas och oken gås igenom där bak. Bromswiren kärvade också men jag fick den att röra sig bra efter lite motionerande.

https://i.imgur.com/S4ltRgoh.jpg

https://i.imgur.com/EHUcUbOh.jpg

https://i.imgur.com/IwzMIyOh.jpg

Tyvärr började lite av en mardröm här då sista okets bromsnippel bestämde sig för att ge upp. Det slutade med att jag provade borra ut då jag inte lyckades värma det. I efterhand borde jag värmt det med TIG, det brukar gå bra (föraningar....).

Det slutade med att jag skadade sätet och fick det inte fixat så jag lade en mutter med kopparbricka...

Efteråt hade jag en massa problem med att ställa in handbromsen, man ställer inte handbromsen vid spaken! Nej man ska göra allt där framme slappt och så skruvar man in kolven där bak tills det stoppar. Ut ett halvt varv eller tills det snurrar ok.

Sen ska man lägga ett bladmått på 1.0mm på anläggningsytan som hävarmen på bromsoket vilar emot, det svårt att se om man inte ligger på rygg och har ljus. Men du lägger dit bladmåttet och det ska hållas kvar. Sen går du till bilen och börjar justera vajern. Man spänner tills man hör bladmåttet falla i golvet.

https://i.imgur.com/XiQCUVgh.png

https://i.imgur.com/OpyCOrRh.jpg

Då är det korrekt förinställt och sen kör man bilen och bromsar litet så bromsarna får självjustera. Efteråt har handbromsen funkat jättebra och jag tycker även bilen drar mindre bensin...

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
6 maj · 266 Inlägg

Bromsarna vill dock inte sluta jävlas utan efter allt detta hör jag att det pyser ibland där bromsens stång är kopplad till vakuumservon (denna bil saknar ABS som istället har en pump).  Det verkar alltså läcka vakuum ibland igenom stången, där finns en tätning som kanske inte är i bästa skicket längre. Problemet är litet och övergående, relaterat till utomhustemperaturen, märks bara då det är nollgrader eller kallare.

Men jag har en servo som jag ska plocka ur en 87a snart. Bra å ha reservdel.

Senast redigerat av DennisCA (6 maj )

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
6 maj · 266 Inlägg

Nästa katastrof (nåja) var då jag skulle kolla hjulvinklarna. Jag mätte camber först då jag misstänker jag har ändrat det då jag bytte kulled och bilen vill gå åt vänster. Jag mätte korrekt camber på höger framhjul men inkorrekt camber på höger framhjul, den var negativ och då borde bilen dra åt vänster.

Man justerar genom att ändra shims på övre länkarmen, vilket jag tänkte prova.

Shimsen där framme gick att få ut ganska lätt:
https://i.imgur.com/gcXWVAjh.jpeg

https://i.imgur.com/xVo88vGh.jpeg

Men då jag skulle prova på de bakre...
https://i.imgur.com/5WeN5hoh.jpg

Bultskallen gick av.... Kändes ganska ledsamt just då, svårt att slippa åt där också för att svetsa på en mutter. Bulten har rostat fast i själva lagerbocken.

Efter en massa slösad tid på snällare metoder med penetrerande olja och gasol så tog jag till TIG svetsen och glödgade skruven och då släppte det.

https://i.imgur.com/lLUUEsuh.jpeg

Syns inte så bra men det rör sig nu i hålet
https://i.imgur.com/9aaQOlZh.jpeg

Innan jag gick vidare lyfte jag bilen och monterade fjäderspännare som jag fick låna, för att avlasta länkarmen:
https://i.imgur.com/MWR18pzh.jpeg

Nedre bulten har jag också lossat, jag tiggade den också för den satt som fasiken och jag ville inte vrida av den skallen också.... Med hjälp belysning och spegel gick det ganska bra att placera elektroden rätt, annars skulle jag inte sett vad jag gjorde.

https://i.imgur.com/QfSQvNph.jpeg

Efteråt filade jag flata ytor på bulten utan huvud så fick jag en nyckel på och efter mycket lirkande fram och tillbaka tillsammans med borstande och penetrerande olja så kom den snällt ut.

https://i.imgur.com/u1IQspDh.jpg

Och efter det jobbade jag på att skruva ut den nedre bulten, fick köpa en lednyckel det var enda verktyget jag fick att passa dit. Nu är alla fyra bultar bytta mot nya M10x50.

https://i.imgur.com/PtxlZGfh.jpg

Här är de gamla bultarna:

https://i.imgur.com/wRha27Sh.jpg

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Lillalilja
9 maj · 538 Inlägg

Snyggt jobbat! En del pyssel med de här gamla bilarna.

Ska snart byta emblem på min 900 med så undrar om du bara drog i en skruv och tog en tång typ? Eller vad är tricket.

DennisCA skrev:
Bytte emblem på huven, läste om ett trick med en skruv och det funkade riktigt bra! Tog inte ens 5 minuter att få bort det.
https://i.imgur.com/X6hLQhih.jpg

https://i.imgur.com/GMEX040h.jpg[/url]

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Saab 900 "Saabina" (1985)
DennisCA
10 maj · 266 Inlägg

Japp så gjorde jag, det gick mycket lättare än jag trodde.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
13 maj · 266 Inlägg

Idag kom en beställning från svenska saabklubben som en 89 graders termostat och nya torkarblad till strålkastarna. Jag har också provat måla om strålkastararmarna, använde svart bromsoksfärg. Lite av ett hafsjobb, borde blästras och plockas isär men armarna är nitade så det blev lite för mycket för mig att prova på.

I framtiden ska jag prova igen och göra om det. Jag vill även blästra och måla om armarna till vindrutan.

https://i.imgur.com/YVjeu4Wh.jpeg

https://i.imgur.com/0a6BVLah.jpg

Årets första fina dag hade vi nu. Börjar kännas som sommar äntligen...

https://i.imgur.com/Xvth2RRh.jpg

Har också verifierat det kommer olja ner på framsidan av motorn där lite ovanför oljetömningsskruven. Tvättade av området med motortvätt och körde en vecka och det är tillbaka, det verkar komma ovanifrån så jag undrar om det kan vara växellådsolja. Förmodligen finns det där nån packning som börjar bli gammal. Nivån i växellådan verkar överfull då jag kollat.

När bilen stod över vintern kom det inte ens en droppe på golvet dock, så jag gissar det händer bara om motorn går och är varm. Håller koll på båda oljenivåerna men de verkar inte ändras.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
master_lars
15 maj · 1 180 Inlägg

Det är inte delplanspackningen som läcker då? Eller någon av packboxarna för drivaxlarna?

DennisCA
15 maj · 266 Inlägg

Ja du motorn är väl min svagaste punk gällande egen kunskap och jag har inte tittat så noga på detta var läckan kommer ifrån. Bilen verkar ha diverse småläckor men inget seriöst så jag har inte gjort något annat än att jag följt med det och kollar oljenivån.

Drivaxlarna ligger väl på baksidan av lådan dock och jag har ett läckage på framsidan, eller? Fast säkert det kan läcka på båda sidorna...

Delplanspackningen kan det mycket väl vara annars.

Senast redigerat av DennisCA (15 maj )

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
23 maj · 266 Inlägg

Trimmat bilen litet. På mitt egns vis. Jag har kopplat om spolarpumpen så den aktiveras med relä istället för direkt via brytaren i spaken. Så den får ström direkt från batteriet. Och jag kopplade in en extra pump i serie också (nära lampan, biltema universalmodell). Definitivt mera kraft i systemet nu.

https://i.imgur.com/crJ30feh.jpg

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=UZM4wD1FjOo

Senast redigerat av DennisCA (23 maj )

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
23 maj · 266 Inlägg

Fick ett litet infall igår och plockade bort panelen på ena bakdörren. Ville kolla hur det står till bakom plåten. Ska väl gå igenom alla dörrar.

https://i.imgur.com/TCLvdVch.jpg

Där dörrhandtaget skruvats fast har det börjat rosta. Jag linoljade det. Nån gång ska jag väl blästra och epoxigrunda det här stället.

https://i.imgur.com/DKZsimRh.jpg

Botten, vet inte om jag ser rost eller om det är skyddsvaxet. Men jag sprutar in linolja här också.

https://i.imgur.com/vUMQWEmh.jpg

Varje jävla gång jag har upp dörren ska han in, vet inte varför han älskar saaben, gör inte så här med nån annan bil.

https://i.imgur.com/nq2y3Xzh.jpg

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
24 maj · 266 Inlägg

Var under bilen och tittade i ett annat ärende och hittade något mindre trevligt, här måste det svetsas, det går just igenom...

https://i.imgur.com/SGseDumh.jpg

Vanligt ställe för rost?  Jag tänker man måste svetsa detta ovanifrån inuti i kupén.

Såhär ser oljesituationen ut på framsidan. Jag hade tvättat motorn här för några veckor sen för att kolla och nu är det såhär. Jag har inte märkt nån oljefläck där bilen står i jobbet så den verkar läcka medan motorn är igång och varm. Växellådsoljan är en helsyntetisk 75W80 olja enligt förra ägaren. Det ser likadant ut på baksidan av lådan också. Då jag kollat på oljestickan i lådan verkar den snarast överfylld så jag undrar om det har har gjort det värre.

https://i.imgur.com/Xw5GDgwh.jpg

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
master_lars
24 maj · 1 180 Inlägg

Att bakre locket läcker är rätt vanligt, är packningen som springer läck, oftast pga åldersutmattning.
Finns att köpa och är väldigt lätt att byta.

Av bilden du har, skulle jag gissa att det är packboxen till svänghjul/koppling som läcker, också ett vanligt fel som sker pga ålder.
Tyvärr skulle jag säga, är det lättast att byta med motorn ur. Men går givetvis med motorn i, men man får ju en rätt kass arbetsställning.

DennisCA
24 maj · 266 Inlägg

Motorn ska ur nån gång, har vaga tankar om där runt 30,000 mils strecket borde motorn och växellådan servas grundligt.

Jag har beställt en 8.8 primär till denna som jag hoppas få installerad i år. Ett jobb som skulle vara lättast med motorn ur.

Men enligt Jörgen som tillverkar primären så det går att lossa främre motorfästet, avgasröret vid turbon och växellänkaget, så borde man kunna lyfta hela motorns framända uppåt och slippa åt. Jag ska även byta kylare så om jag gör det på samma gång och har bort den borde det väl gå an.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang