2502
Sök

Delar för renovering av D5(t11)

2 Inlägg
23 maj
Trådstartare
#1
Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vart man får tag på diverse delar till renovering av motor, är själv inte så jätte kunnig men har tänkt ge mig på att renovera själv.

Jag har en Volvo v60 med D5 (t11)motor i, multiremmen small och verkar ha kuggat om kamrem, bilen startar inte längre och fått till mig att det ska vara toppen som är skrot. Skulle behöva hjälp att hitta vart man hittar delar som behövs samt vad som behövs.

Slänger in en bild på pärlan som skäms i garaget sad

Mvh Hampus

https://www1.garaget.org/gallery/images/250/249288/249288-822b7a6c3ad125fb0e875cb6c82d11ef.jpg

5 949 Inlägg
23 maj
#2
Multiremmen har väl ingenting med kamaxeln/ventilerna att göra, den driver bara generator, vattenpump och A/C


Diagnostekniker
2 507 Inlägg
23 maj
#3
jaka54 skrev:
Multiremmen har väl ingenting med kamaxeln/ventilerna att göra, den driver bara generator, vattenpump och A/C
På dessa (till någon viss årsmodell) så kan multiremmen trassla in sig i kamremmen om den går av.

Det bästa för dig är nog att införskaffa ett begagnat/renoverat topplock.
Resterande delar som åtgår finns nog som enklast hos V-parts, annars Trodo t.ex.

Bäst gör du nog i att kontrollera så att kamremmen verkligen har kuggat över.
Har den bara hoppat några kugg så skulle jag chansa på att lägga kamremmen rätt och sedan provstarta.
Startar bilen så byter du kamremssats, multirem, och löprullar+sträckrulle.

Up the RA

677 Inlägg
23 maj
#4
jaka54 skrev:
Multiremmen har väl ingenting med kamaxeln/ventilerna att göra, den driver bara generator, vattenpump och A/C
Som inläggs författaren skrev har eventuellt multiremmen fått kammremmen att kugga över

Det är ett väldigt vanligt problem med 5cyl diesel Volvobilar att multirem trasslar in sig med kamremmen och den hoppar över eller av eller går av den också

2 Inlägg
23 maj
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
jaka54 skrev:
Multiremmen har väl ingenting med kamaxeln/ventilerna att göra, den driver bara generator, vattenpump och A/C
På dessa (till någon viss årsmodell) så kan multiremmen trassla in sig i kamremmen om den går av.

Det bästa för dig är nog att införskaffa ett begagnat/renoverat topplock.
Resterande delar som åtgår finns nog som enklast hos V-parts, annars Trodo t.ex.

Bäst gör du nog i att kontrollera så att kamremmen verkligen har kuggat över.
Har den bara hoppat några kugg så skulle jag chansa på att lägga kamremmen rätt och sedan provstarta.
Startar bilen så byter du kamremssats, multirem, och löprullar+sträckrulle.
Tack för svar! Ska testa detta 😁


Sök