4726
Sök

Min 240 går inge bra hjälp

357 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Min volvo 240 går inte så värst bra. Ibland får den bra och ibland går den skit taskigt.

Den taskiga sidan när man är ute och åker och gasar på typ halv gas då känns det som bilen dör tills man släpper gasen och sen när man gasar igen går den lika dåligt! vet inte vart felet kan vara. Sen vissa dagar går den som vanligt igen.

Sen när man åker så sjunker bensinmätaren och tempmätaren ner till botten. För tankade bilen och sen efter en stund såg ja att båda låg i botten. Vad är felet?

bytte batteri på bilen idag till ett bättre och då startade den hela tiden tills nu när ja hade haft slutsteget på medans man åkte. så stängde man av bilen och sen när man skulle sätta på den så var den helt död. De kanske är något som tar ström. Så nu har ja rykt ur stereon få se om den kanske blir bättre + slutsteget.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

//Dannne

357 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
ska man byta hela tändspolen då lr? Man får testa att byta kolen i generatorn då! Men vi kollade igår och då laddade generatorn batteriet alltså mitt förra batteri som ja hade i igår. All ström typ försvinner . Men när bilen går så dåligt då vad kan de bero på ?

förmodligen Kolen i generatorn som är slut.! testa byt dom så skulle ja till 99% löser problemet me att strömmen tar slut när du har steget igång!

de me temp o bensinmätare skulle ja tro löser sej då me. de är så dåligt me ström i bilen så att dom lägger av. och tändspolen får inte tillräckligt me ström därför går den så dåligt.!

de är min teori. hjälper de inte att byta Kolen så byt hela generatorn ifall den är kortsluten!

357 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Vad e det jag ska byta då?

1 661 Inlägg
7 augusti 2008
Hur mycket laddade generatorn?

21 761 Inlägg
7 augusti 2008
volvo_240_GL skrev:
Den taskiga sidan när man är ute och åker och gasar på typ halv gas då känns det som bilen dör tills man släpper gasen och sen när man gasar igen går den lika dåligt! vet inte vart felet kan vara. Sen vissa dagar går den som vanligt igen.

Vad är det för motor, B23A eller?
Det kan ju ha med strömbristen att göra iof, men eftersom den kan gå bra vissa dagar och dåligt andra dagar så tror jag att det är något med bränslesystemet.

volvo_240_GL skrev:
Sen när man åker så sjunker bensinmätaren och tempmätaren ner till botten. För tankade bilen och sen efter en stund såg ja att båda låg i botten. Vad är felet?

Kan väl också ha med strömbrist att göra, men just detta problem med tankmätare+tempmätare är inte så väldigt ovanligt på tex 240 och 740 vad jag vet. Tex på min 240-86 så åker dessa mätare upp och ner som en jojo, ganska irriterande.

volvo_240_GL skrev:
bytte batteri på bilen idag till ett bättre och då startade den hela tiden tills nu när ja hade haft slutsteget på medans man åkte. så stängde man av bilen och sen när man skulle sätta på den så var den helt död. De kanske är något som tar ström. Så nu har ja rykt ur stereon få se om den kanske blir bättre + slutsteget.

Som Smedhult skriver så kan det vara generatorn som inte laddar, det är nog det som har orsakat att det förra batteriet blev urladdat. Men du bör inte bara nöja dig med att byta en massa grejor och se om det fungerar, du bör göra en felsökning och ta reda på den verkliga felorsaken tycker jag.

Jag tycker att det första du bör göra är att ladda upp batteriet, innan du gör någonting annat. Det är meningslöst att felsöka med ett urladdat batteri nämligen. smile När batteriet sedan är uppladdat (eller om du lånar ett annat batteri) så kollar du om batterilampan lyser med endast tändningen påslagen i läge 2, om den inte gör det så kan inte heller generatorn ladda.

Nästa steg, om inte batterilampan lyser alltså, är att kolla så att kabeln på generatorns D+(61) sitter som den ska. Det är den kabeln som kommer ifrån batterilampan och den ska ge en förmagnetiseringsström till generatorn så att den kan börja ge laddning.

Om kabeln sitter fast som den ska, då plockar du fram multimetern och mäter mellan generatorns D+ (61) och jord så att det kommer fram batterispänning där. Om det kommer spänning där så ska rimligtvis batterilampan också vara hel, då har du uteslutit att den är trasig. Du kan även testa att hålla kabeln mot jord, då ska batterilampan tändas.

På din bil sitter det antagligen ett externt laddrelä (på höger skärm tror jag), då ska det gå 2 eller 3 kablar från generatorn till det relät. Kolla så att de kablarna sitter fast och är hela. Kolla även laddkabeln från generatorns B+ som går till startmotorn, så att den sitter som den ska.

Ifall allting verkar vara i ordning och att det kommer fram spänning till generatorn från batterilampan, då är det i princip bara kolen kvar att kika på. De sitter ju på baksidan av generatorn och är relativt enkla att plocka bort.

Allting som jag har skrivit utgår ifrån att din batterilampa inte lyser när du har motorn igång. Med tanke på att du inte har skrivit någonting om den lampan så förutsätter jag att det är på det viset. smile
Senast redigerat av Drönirettab (7 augusti 2008)

Sök