v70/s70 dörrsidor på 850

Roz-104 typ..eh..va?
8 augusti 2008 · 582 Inlägg

Tja!
Sökte lite om man kunde byta 850's dörrsidor till v70/s70 o då snackades det om att man var tvungen att byta instrumentpanel. Begriper inte riktigt det. Är det någon som vet om det funkar och som har erfarenhet av detta? Tycker det skulle vara rätt snygg att ha i 850'n, men..aah, är ju inte säker på att det funkar ens "/.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
Thullen
8 augusti 2008 · 1 653 Inlägg

dörrsidorna är ju formade efter instrumentpanelen, dörrsidorna kommer ta i när du stänger dörren om du har kvar 850ns instrumentpanel.

Sen måste du även plocka dörröppningshandtagen mm från S/V-70 då de är helt anorlunda, du kommer få borra hål i dörren för att få dit de nya innerhandtagen på rätt plats.

det är inte bara "bolt on" utan kräver lite modefieringar.
Om du vill kan du plocka kompletta dörrarna från S/V-70 och dra på istället, då har du allt krabb med handtag osv färdigt.

och som sagt, byt instrumentbräda också annars kommer det inte passa + att det kommer se bra knasigt ut med 850-bräda och V70-dörrsidor.

Det är en del som gjort denna modefikation så visst fungerar det, men räkna inte med bolt on, även om det inte är långt ifrån.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
Roz-104 typ..eh..va?
8 augusti 2008 · 582 Inlägg

Aha okej. Får ta o fundera lite på det då. Tack för det svaret smile

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
T5R_
9 augusti 2008 · 32 Inlägg

du får tänka på att du kommer ha 8 knappar för elhissarna om du byter till s/v70 också då knapparna sitter i dörrsidan tongue

mickecorrado Bilplåtslagare
9 augusti 2008 · 1 036 Inlägg

Thullen skrev:
Sen måste du även plocka dörröppningshandtagen mm från S/V-70 då de är helt anorlunda, du kommer få borra hål i dörren för att få dit de nya innerhandtagen på rätt plats.

Det är "likadant inv"i dörrarna som sitter på 850 som på s-v/70. Det som skiljer dörrarna åt inv är fästhålen till dörklädseln 850 har fyrkantiga medans 70bilarna har runda.

Så i ditt fall kan det bli svårare att sätta fast klädseln riktigt då du har fyrkantiga hål som är något större (Limma klipsen går ju)

Byte av instrumentbrädan är nog ett måste med.

Smoke Tires Not Drugs.
Roz-104 typ..eh..va?
9 augusti 2008 · 582 Inlägg

Lite småjobb kanske det är med det då, men inte omöjligt iaf. Det var det jag ville veta. Men får se om jag byter. Ang att man får 8 knappar för elhissar, kan man inte typ ta ur den ena knappsatsen o..plugga igen den eller nått tongue.

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!
Volvo 850 T5 "Te-Femman" (1994)
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
25 oktober 2011 · 695 Inlägg

hur löste ni elhissarna och elspegel-biten?

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Retepoj
31 oktober 2011 · 664 Inlägg

T5R_ skrev:
du får tänka på att du kommer ha 8 knappar för elhissarna om du byter till s/v70 också då knapparna sitter i dörrsidan tongue

Enligt mig blir det 7 st. hur räknar du?

Brådhis * Voff voff *
31 oktober 2011 · 10 280 Inlägg

Retepoj skrev:

T5R_ skrev:
du får tänka på att du kommer ha 8 knappar för elhissarna om du byter till s/v70 också då knapparna sitter i dörrsidan tongue

Enligt mig blir det 7 st. hur räknar du?

850 har sina mellan stolarna (4 st), medans x70 har sina i förardörren. Så rätt svar är nog snarare att bilen kommer ha totalt 11 knappar. Vänster framdörr = 4, höger framdörr = 1, mittkonsoll = 4 samt bakdörrarna = 2...

Dock kommer nog inte alla vara i bruk eftersom det kräver en hel del kabeldragning att flytta alla kablar från mittkonsollen till förardörren...

wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Retepoj
31 oktober 2011 · 664 Inlägg

Brådhis skrev:

Retepoj skrev:

T5R_ skrev:
du får tänka på att du kommer ha 8 knappar för elhissarna om du byter till s/v70 också då knapparna sitter i dörrsidan tongue

Enligt mig blir det 7 st. hur räknar du?

850 har sina mellan stolarna (4 st), medans x70 har sina i förardörren. Så rätt svar är nog snarare att bilen kommer ha totalt 11 knappar. Vänster framdörr = 4, höger framdörr = 1, mittkonsoll = 4 samt bakdörrarna = 2...

Dock kommer nog inte alla vara i bruk eftersom det kräver en hel del kabeldragning att flytta alla kablar från mittkonsollen till förardörren...

wink

//Brådhis

Jag syftade på S70/V70.

4 st. i vänster framdörr
1 st. i höger framdörr
1 st. i vänster bak dörr
1 st. i höger bakdörr.

Är man seriöst och lite kunnit och har en multimeter så går det nog ganska bra att lösa om man gör om till X70, och givetvis lite meter kabel :d.

Senast redigerat av Retepoj (1 november 2011)

volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
1 november 2011 · 695 Inlägg

går det inte att byta ut kabelhärvorna i framdörrarna?

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Brådhis * Voff voff *
1 november 2011 · 10 280 Inlägg

Retepoj skrev:

Brådhis skrev:

Retepoj skrev:

Enligt mig blir det 7 st. hur räknar du?

850 har sina mellan stolarna (4 st), medans x70 har sina i förardörren. Så rätt svar är nog snarare att bilen kommer ha totalt 11 knappar. Vänster framdörr = 4, höger framdörr = 1, mittkonsoll = 4 samt bakdörrarna = 2...

Dock kommer nog inte alla vara i bruk eftersom det kräver en hel del kabeldragning att flytta alla kablar från mittkonsollen till förardörren...

wink

//Brådhis

Jag syftade på S70/V70.

4 st. i vänster framdörr
1 st. i höger framdörr
1 st. i vänster bak dörr
1 st. i höger bakdörr.

Är man seriöst och lite kunnit och har en multimeter så går det nog ganska bra att lösa om man gör om till X70, och givetvis lite meter kabel :d.

Jo, men trådskaparen frågar ju om montering av x70-dörrsidor i en 850 (som ju har knapparna mellan sätena). Så byter han inte mittkonsoll blir det 11 knappar (eller ett hål i mittkonsollen där dom satt).

smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
1 november 2011 · 695 Inlägg

man måste inte byta instrumentpanelen, vissa 850 har ett täcklock för de bilarna utan elhissar och elspeglar, skaffa ett sådant och dra ut bef. elhiss-kablagé till dörrarna

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Retepoj
7 november 2011 · 664 Inlägg

Brådhis skrev:

Retepoj skrev:

Brådhis skrev:

850 har sina mellan stolarna (4 st), medans x70 har sina i förardörren. Så rätt svar är nog snarare att bilen kommer ha totalt 11 knappar. Vänster framdörr = 4, höger framdörr = 1, mittkonsoll = 4 samt bakdörrarna = 2...

Dock kommer nog inte alla vara i bruk eftersom det kräver en hel del kabeldragning att flytta alla kablar från mittkonsollen till förardörren...

wink

//Brådhis

Jag syftade på S70/V70.

4 st. i vänster framdörr
1 st. i höger framdörr
1 st. i vänster bak dörr
1 st. i höger bakdörr.

Är man seriöst och lite kunnit och har en multimeter så går det nog ganska bra att lösa om man gör om till X70, och givetvis lite meter kabel :d.

Jo, men trådskaparen frågar ju om montering av x70-dörrsidor i en 850 (som ju har knapparna mellan sätena). Så byter han inte mittkonsoll blir det 11 knappar (eller ett hål i mittkonsollen där dom satt).

smile

//Brådhis

TUmmen upp för dig smile. Lite trög tongue

volvo740mannen Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
15 november 2011 · 695 Inlägg

Det är mycket jobb med detta, utför inte om du är inte erfaren elektriker/mekare

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:
Volvo V70 "Classic" (2008)
Volvo S70 "ArtiskGRÖN" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang