tjena! Polarns bil kokar. Vattenpump e bytt & samt med kamrem då. Tagit bort termostaten. Vatten går runt i motorn så inget stopp heller, Har testat med vattenslang. Topp packning kanske ?? Men tror den e hel eftersom att inge vatten försvinner ur behållaren ?? För det borde la ryka om bilen ganska så gott med om det kom in vatten te toppen ? kommer inte på direkt vad man ska söka på. O nej inga fel på temp mätarn då motorn verkligen blir varm med. behöver sova på saken mer Inte sovit sen igår eftermiddag! Natt peopole´s vettu J*vla Sammlund & irmischer vectra´s & compani´s fel Gissa bil tråden Tipsa på med lite idee´s vore snällt! HÄJJ
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (11 augusti 2008)
Kan vara så att det är en liten spricka/hål/reva i toppen eller topp packningen som gör att det kommer ut kompressions tryck i en eller flera vattenkanaler, men det "orkar" inte att suga in vatten under insugningstakten..
Kan vara så att det är en liten spricka/hål/reva i toppen eller topp packningen som gör att det kommer ut kompressions tryck i en eller flera vattenkanaler, men det "orkar" inte att suga in vatten under insugningstakten..
Finns det nått sätt att kolla upp detta utan att riva upp allt ??
Nej. Men detta hände innan vi bytte pump & kam- Ingen som rört nått annat innan så det bör väl stå rätt till tycker man i alla fall. Bilen har gått klockrent i snart 1 år
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (8 augusti 2008)
Lukta på vattnet i expansions kärlet och känn om det "luktar" avgas om det. Annars ta ett prov på kylvattnet om det finns koloxid i det, ska visst finnas nå`t som kan göra det..
Locket till expansionskärlet kan va kass, om locket inte är 100% tätt kan bilen koka ! Är det den modellen med invändig gänga så kolla så inte oringen som sitter där har hamnat på sniskan !
Lukta på vattnet i expansions kärlet och känn om det "luktar" avgas om det. Annars ta ett prov på kylvattnet om det finns koloxid i det, ska visst finnas nå`t som kan göra det..
Okej tackar så mycket för tipset! Får väl hoppas på det bästa i alla fall. Vilket som nu e det ?
Locket till expansionskärlet kan va kass, om locket inte är 100% tätt kan bilen koka ! Är det den modellen med invändig gänga så kolla så inte oringen som sitter där har hamnat på sniskan !
Kan detta göra så bilen börjar koka efter ca 10 min då ? Låter lite otroligt i mina öron men vem vet ?? Skall kolla detta i alla fall för säkerhets skull ! Tack för tips!
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (8 augusti 2008)
Jag vet att det låter otroligt men det är faktiskt ett av dom vanligaste felen på dom med invändig gänga.... Jag har fått många tårtor och pizzor pga av den oringen..... Är en del folk som är skyldig mig pizza när jag berättar varför deras bil läcker olja "hål i växellådan" men det är ingen som tror mig förrens dom rivit lådan
Jag vet att det låter otroligt men det är faktiskt ett av dom vanligaste felen på dom med invändig gänga.... Jag har fått många tårtor och pizzor pga av den oringen..... Är en del folk som är skyldig mig pizza när jag berättar varför deras bil läcker olja "hål i växellådan" men det är ingen som tror mig förrens dom rivit lådan
Okej! Det fanns ingen som helst packning. När motorn kokar så pyser det & kommer ut vatten när den e i hög temp därifrån.
Vi tänkt ev riva upp topplocket imon & byta packing o samtidigt plana den! Så behöver lite råd ang dra åt bultar o sånt sen. Vet att man ska ha moment nyckel men har ingen sådan nu. Nån som vet hur många varv man vågar dra eller hur hårt ?
Kan detta göra så bilen börjar koka efter ca 10 min då ? Låter lite otroligt i mina öron men vem vet ?? Skall kolla detta i alla fall för säkerhets skull ! Tack för tips!
E garanterat o-ringen i locket. brossan hade samma problem på sin jetta.. prova å byt den.. kostar inte många kronor..
Okej! Det fanns ingen som helst packning. När motorn kokar så pyser det & kommer ut vatten när den e i hög temp därifrån.
Då har nog den kommit bort för där ska sitta en o-ring i locket!!
E garanterat o-ringen i locket. brossan hade samma problem på sin jetta.. prova å byt den.. kostar inte många kronor..
okej! Skall göra detta då innan vi river toppen då
Nån som vet vart jag hittar sånt? Biltema ? Mekonomen ? Gummi ringen lär ju inte har nån betydelse vart jag köper den ?