problem med uppstarten av bilen - Golf 86...

dangson
10 augusti 2008 · 38 Inlägg

... så till problemet. Det är nämligen så här att varje gång när den stått en natt eller under en längre tid har jag haft svårigheter att få igång motorn speciellt när det har regnat eller varit lite kallt ute. Använder givetvis chokern till hjälp men tyvärr är det inte alltid man lyckas få den att starta första gången utan man få försöka 2-3 ggr innan den vill sig... Fast när väl är igång går den väldigt bra och det är minsann en bra bil till och från jobbet....

Nu är det ca 2 år sen farsan bytte tändstift och han har heller inte lämnat in den för service vilket kan vara den största orsaken? Farsan har haft den sen den kom ut till marknaden 1986 och kört ca 13000 mil. Tror ni att motorn börjar se sitt slut eller det kanske hjälper med lite småfix?

Litar på er erfarenhet smile

Tack på förhand.

henke_99 Offroad Racing
10 augusti 2008 · 3 122 Inlägg

Prova o byt rotor, fördelarlock och tändkablar så borde den starta lättare sen. Tändstiftsbyte beror ju på hur långt bilen gått sen det gjordes sist. (fast även dom andra grejerna)

Om du inte har några missljud i motorn och oljan har blivit bytt regelbundet ska det inte vara några problem vid 13000.

Senast redigerat av henke_99 (10 augusti 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
dangson
10 augusti 2008 · 38 Inlägg

henke_99

Låter så enkelt för dig... men för en nybörjare är detta inte så lätt :p... kan inte jag betala dig för det här arbetet?

Drönirettab
10 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

Byta tänddetaljer gör du enkelt själv, inga problem. Håll bara reda på vart tändkablarna satt i fördelarlocket så att de kommer i rätt ordning. smile

dangson
10 augusti 2008 · 38 Inlägg

hehe... upprepar... vet varken var tändkablarna eller var fördelarlocket sitter... vilket medför en del svårigheter hmm

Drönirettab
10 augusti 2008 · 21 761 Inlägg

Finns det ingen instruktionsbok i bilen?

Där brukar det väl visas litegrann hur det ser ut i motorrummet.

henke_99 Offroad Racing
10 augusti 2008 · 3 122 Inlägg

följ kablarna från tändstiften, andra änden sitter i fördelarlocket. rotorn är en liten grej som snurrar under fördelarlocket. Om du är så totalt novis kanske du kan be nån kompis med lite bättre kunskaper att visa dig. Så kan du ju till nästa gång.

Visst kan jag väl hjälpa dig men tror det är lättare för dig att be nån du redan känner om hjälp. Själva arbetet är gjort på under en halvtimme om allt bara lossnar som det ska.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
caromania Forummoderator
10 augusti 2008 · 9 296 Inlägg

Det är väl helt ok att du är nybörjare. Det har alla varit. Köp en enkel instruktionsbok om det inte finns. Sedan kan du läsa på i lugn och ro och lära dig. Det finns de sk. Haynesböckerna på tex mekonomen, men den är onödigt tjock och dyr och du kommer inte använda den så mycket. Be någon kompis byta tändstift medan du tittar på så kan du testa själv också.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
dangson
10 augusti 2008 · 38 Inlägg

henke_99

Jag har tyvärr inga kompisar som är kunniga inom detta område. Lättast är om du kan hjälpa mig... kan förstå att det känns främmande att hjälpa en person man inte känner :p.

caromania
tack för tipset.

henke_99 Offroad Racing
10 augusti 2008 · 3 122 Inlägg

Okej, ja då blir det svårt. Jag kan väl hjälpa dig men då får du ta dig till mig. Du kan ju PM:a mig om det är intressant.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang