glasfiberfronten är för bred.. hjälp!

4kezon
10 augusti 2008 · 718 Inlägg

hejsan!

nu va det så att jag beställde en front för ett tag sedan och den kom hem hel och ren.. men vid provmonteringen så framkom det att den var ca 15mm för bred ute i kanterna mot däcken..



https://www1.garaget.org/gallery/archive/74437/427128_bae0vl.jpg
om man nu sätter fronten rätt på ena sidan så ser det ut såhär på den andra sidan..

hur göra...???? kapa isär fronten i mitten och ta bort ca 15mm och sedan lägga glasfiberväv och polyester på insidan och glasfiberspackel & finspackel på utsidan? eller ska man försöka böjja in den och sedan förstärka på insidan?

här är lite bilder på hur den ser ut



https://www1.garaget.org/gallery/archive/74437/427132_39t2yx.jpg
så ser fronten ut.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/74437/427133_42hqpx.jpg
ska man kapa isär den som på bilden? kom gärna med förslag!smile

hoppas att de är någon kunnig som kan detta!

mvh henke!

BMW 330 e30 "ÅkesonRacing" (1987)
Volvo 360 Gl "10600mil 531 topp med k-kam" (1987)
Persson_turbo
10 augusti 2008 · 148 Inlägg

jag har sett nån annan som hade samma prob som dig o han kapa den i mitten som du tänkt..

Volvo s40n t5 "Iridium" (2007)
Torlejf Bilvårdstönt.
10 augusti 2008 · 1 109 Inlägg

Tycker det är synd om du väljer att kapa den i mitten, då blir hålet i mitten (i nederkant) inte symetriskt med dom två andra hålen.

Du kan även göra "jack" på de ställen som hindrar dig från att böja in sidorna. Och sen när det är fixerad lägga glasfiber och polyester på insidan så att formen blir permanent.

Finns massa sätt att göra det på, men jag kan inte förklara allt i text. smile

Min front var ungefär som din...fast 3 gånger värre.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)
Burnout89 Överladdad!
10 augusti 2008 · 530 Inlägg

Om du centrerar den först och sen pressar in det som blir kvar på båda sidorna. eller är den för hård för de?

Hellre en mekaniker i köket än en kock i garaget :)
Volvo 965 "T6" (1995)
Audi Q7 "Brunbjörnen" (2011)
Losgard
10 augusti 2008 · 1 688 Inlägg

Centrera den, böj den och skruva dit den, sen värmer du försiktigt med varmluftspistol där det spänner i böjningarna.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
4kezon
11 augusti 2008 · 718 Inlägg

tack för svaren=)  jo fronten är så pass mjuk så den går att böjja in till rätt läge.. dock så känns det som om de på något sätt kommer spricka osv. men om man nu gör så som torlejf sa att man gör jack så den böjjs lätt och sedan plastar med glasfiberväv och polyester på insidan så kanske detta kan gå vägen.smile

ni kan ju kolla i min projekttråd för att se hur jag kommer göra=)

mvh henke

Volvo 360 Gl "10600mil 531 topp med k-kam" (1987)
BMW 330 e30 "ÅkesonRacing" (1987)
Maximaracingoils
11 augusti 2008 · 94 Inlägg

tror du har öpt fel front nästan, visst är den äldre en -87 med krom kofångare?tongue har för mig att deras front inte är lika bred som nyare modellerna -88 och frammåt...

Volvo 740 "Powered By Weber" (1986)
Opelmadness German cars, quality and beyond
11 augusti 2008 · 8 197 Inlägg

Kapa ur ett par småkilar i svängen mellan fronten och sidorna så den böjs lättare, limma/plasta ihop. Montera. Så skulle jag ha gjort. Då slipper du eventuella spänningar som du kan få om du bara böjer och skruvar fast.

Sen tror jag inte den nyare E30 är bredare i fronten, det är ju samma kaross, bara stötfångarna som skiljer.

Lycka till!

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
sir_daniel www.kudoz.se
11 augusti 2008 · 3 802 Inlägg

har du kvar stötfångaren när du provmonterade?

Mike95
11 augusti 2008 · 11 Inlägg

tja!

inger roligt problem du har med kärran! hade samma sak på min golf när jag skulle styla den!
istället för att ha sönder framspoilern som ovanstående tycker så anser jag att ni borde göra som mig,
det jag gjorde va mycket enkelt samt att jag slösade inte mycket tid för att lappa ihop spoilern.

Innan jag började modda så mätte jag med ett vanligt skjutmått exakt hur mycket som skillde på varje sida innan spoilern tog i karossen, kom fram till hela 3,25cm på varje sida och det underlättade mycket för mig då det va lika stort avstånd på varje sida. Sen monterade jag bort spoilern och skruvade bort orginalfästerna som sitter i bilens främre del för att ta hederliga vinkelslipen och kapa fästerna exakt 3cm inte 3,25cm varför får du förklaringen nedanför, hur som helst, efter jag kapad fästerna svetsade jag på bitarna igen och tog bort bitarna som jag kapat bort. Jag monterade allt och skruvade fästerna i karossen precis som innan utan några problem, sen monterade jag framspoilern som inte heller var några problem förutom att det blev lite tajt på sidorna precis som jag önskade, efter en snabb titt så va spoilern exakt efter min uträkning och uträkningen va inte svår, därefter skruvade jag allt på plats och allt va klart förutom en sak, dom 25mm som jag hade dragit av lämnade jag enbart som en skarvyta för lackeraren så att när han tätade kanterna mot karossen så har han lite yta att arbeta på samt att resultatet blir mycket bättre och du slipper (knarrkanten) som ligger mot plåten och skaver medan du kör, dessutom har du en klockren vingelyta att röra dig på.

hoppas det va till hjälp

mvh:mike

4kezon
11 augusti 2008 · 718 Inlägg

okey tack för hjälpen med det svaret=) du pressade altså bara in fronten till rät läge och sen hade du fästena som höll den på plats?

problemet med min bil är att jag inte har några stabila fästen till fronten.. inga skenor eller så.. så ja få bygga eget. så för att få bäst passform så får jag nog ändå kapa lite,,;/

mvh henke

BMW 330 e30 "ÅkesonRacing" (1987)
Volvo 360 Gl "10600mil 531 topp med k-kam" (1987)
JockeT
11 augusti 2008 · 1 010 Inlägg

ja hade inte bara pressat in och fäst den.

Inge skoj om du lägger ner pengar på lack som sedan pajar om du nån da blir tvungen att ta av fronten hmm

ja hade kapat den på mitten som du sj sa, och struntat i hålen...

lycka till smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang