Problem med kylarvätskeförlust på v70

ogge1981
11 augusti 2008 · 6 Inlägg

hallå!
Mitt problem är att min v70 gör av med en väldig massa kylvätska ( får fylla på 1 liter efter 2-3 dagar) jag har precis upptäckt att en del hamnar på mattan vid pedalerna. jag har läst lite här på forumet o kommit fram till att det kan vara värmepaketet, men vad exakt är detta?? vad ska jag byta?? MVH Oscar

t5henke
11 augusti 2008 · 111 Inlägg

Kanske en slang som sprukigt eller, eller så är det värmepaketet som är trasigt. Mvh Henke

Christian S
11 augusti 2008 · 4 816 Inlägg

ogge1981 skrev:
hallå!
Mitt problem är att min v70 gör av med en väldig massa kylvätska ( får fylla på 1 liter efter 2-3 dagar) jag har precis upptäckt att en del hamnar på mattan vid pedalerna. jag har läst lite här på forumet o kommit fram till att det kan vara värmepaketet, men vad exakt är detta?? vad ska jag byta?? MVH Oscar

Precis, är med största sannolikhet värmeväxlaren som pajat.
Den gör så att du får värme inne bilen, sitter bakom mittkonsollen bakom stereon.
För att komma åt den är det bara att ta ner panelen under i-brädan och sen vika undan mattan mot mittkonsollen och sen ta bort en plastpanel om sitter innanför (detta görs på båda sidorna). När du kommit så långt så sitte den inne i "plastlådan" som finns där, bara att förla rören från torpedväggen så hittar du var den sitter.
Jag har bytt några st och det är inte så svårt se bara till att tömma kylsystemet innan annars blir det välldigt blött.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
ogge1981
11 augusti 2008 · 6 Inlägg

Tack för svaren!

Jag ska försöka kolla det i kväll. Är det dyra grejor om något behöver bytas?

Christian S
11 augusti 2008 · 4 816 Inlägg

Kommer inte ihåg va värmepaketet (värmeväxlaren) kostar men den är inte överdrivet dyr iallafall.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
ogge1981
15 augusti 2008 · 6 Inlägg

Jag har rivit bort mattorna nu och det är ganska blött... Det verkar som vätskan kommer från skarven i underkanten på den vita "dunken" smile. Ska det inte sitta någon packning där? Jag tog ett par bilder, dom ligger i projekt på min sida.

Christian S
15 augusti 2008 · 4 816 Inlägg

Nej sitter ingen packning där.
Den nedersta delen är värmepaketet sen sitter den andra plast delen bara fast skruvad på den.
Det är bara i värmepaketet som det går kylarvätska i, ovanför är det bara luft.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang