5397
Sök

Hjälp med ombyggning av baslåda från dator till bil

Stolsvärmare
77 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
Tjena tänkte bara fråga lite snabbt vad jag behöver tänka på? det är en 10 tummare som både slutsteg och elförsörjning har suttit i förut (av märket cambridge soundworks) så jag tänkte bygga en ny bakplatta av plåt och fästa kontakter på baksidan. så nu undrar jag behöver jag delnings filter? och vad är det jag behöver tänka på? alla tips är välkomna smile

Down Under

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
11 augusti 2008
Använd inte plåt utan skruva på en trä platta och en terminal till högtalaren på den.
Antar att du har ett slutsteg du ska driva den på och då brukar det finnas inbyggda filter i det.
Förvänta dig inga underverk dock.
Det lär inte funka nå vidare nämligen för den är inte gjord för det du tänker använda den till.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Stolsvärmare
77 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
äsh ett billigare alternativ bara smile tänkte byta ut det sen då man har pengar smile bättre att anväda högtalaren då el paketet gick sönder i den ist för att kasta smile

Down Under

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 augusti 2008
Det kommer inte att fungera, då bashögtalaren är gjord för 220V och du kommer bara att mata den med 12V.
Du kommer inte att orka driva den.
Men prova på!

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Filkörning?
852 Inlägg
11 augusti 2008
men....  själva högtalaren matas väll ändå inte med 220 volt ^.-

Reservdansk
6 271 Inlägg
11 augusti 2008
Portal skrev:
men....  själva högtalaren matas väll ändå inte med 220 volt ^.-

Nej, men du har ju inte samma matning som i en bil. Dessutom tål inte en datorbashögtalare fukt och sådant, jämfört med en bilbas som är byggd för det.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

736 Inlägg
11 augusti 2008
Du kan ju prova, det är bara att driva den med ett slutsteg, som tidigare sagts så brukar stegen ha inbyggda delningsfilter lowpass. Själva elementet bryr sig ju inte om det spelas från ett bilslutsteg eller ett inbyggt slutsteg som gått på 220 volt. Problemet om man ska bygga ett delningsfilter själv som är brant och har låg delning krävs en stoor spole vilket blir ganska dyrt.

Stolsvärmare
77 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
tänkte ju såklart ha ett slutsteg till det hela O.o det ska nog funka ska ni se big_smile bättre än att bara kasta skiten iaf

Down Under

Stolsvärmare
77 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
har inte skaffat slutsteg än och har inte dragit kablar än heller smile tänkte testa lådan i en annan bil först smile

Down Under

194 Inlägg
11 augusti 2008
Haha, mata med 220v? Ni har aldrig upptäckt transformatorn då som omvandlar det till (oftast) 12v? :p
Mina 5.1 till datorn går då på 12v!

Stolsvärmare
77 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
kolla galleriet mitt så får ni väll se basen om det verkar intressant tongue

Down Under

Stolsvärmare
77 Inlägg
11 augusti 2008
Trådstartare
och jag tror att alla ni fattat fel tongue för jag tänker bara använda högtalaren och lådan inte elektroniken för den skiten har jag rivit ur lådan wink

Down Under

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
11 augusti 2008
Gör som jag sa ska du se att det funkar.
Hur bra det låter är en annan femma...
Men det är ju ditt beskymmer, Funka kommer det göra dock smile

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Sök