5166
Sök

Motor problem på 9000 turbo (Det va bultarna till svänghjulet som hade gått av så svänghjulet va helt löst!)

403 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
Min saab gick sönder för ett tag sedan och nu så ska jag försöka lösa detta men kan verkligen inte komma på vad det kan!
Ska försöka förklara vad som hände!
Vi var påväg ut till en kompis och körde i normal tempo, sen så skulle jag göra en omkörning på trean och när jag va förbi så växlade jag upp till fyran, precis efter jag gjort det så högg det till i hela bilen och det small till. I samband med smällen så flög det remhjulet som sitter utanför det stora remhjulet som driver multiremmen loss.
Det är det remhjulet som driver acpumpen! Efter det så började bilen tappa kraft och vandra upp och ner i varvtal så jag körde in till kanten så fort som möjligt. När jag kört in till kanten så vandrade den väldigt mycket och sen dog den helt! Och nu när jag försöker starta den så låter den som att startmotorn inte greppar!
Efter lite semester har jag nu tatt hem bilen och börjat kolla på den igen! Har lyft av ventilkåpan och kamkedjan ser bra ut så den är det inte som är av!
Sen multiremmen är inte heller av! När jag försöker starta så låter det precis som att startmotorn bara går runt utan att greppa tag och motorn går ej runt alls. Så att den inte drar runt kan ju va solonoiden eller så är startmotorn helt körd men det förklarar ju inte varför den gjorde som den gjorde när den dog! Vad kan det va som har hänt om det nu inte är drivremmen eller kamkedjan??? Väldigt tacksam för alla tips jag kan få!
Senast redigerat av GripenT16 (12 augusti 2008)

403 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
Hoppades på att det skulle va startmotorn men så lätt fick det inte va! Testade att putta igång men den lätt väldigt konstigt och va väldigt lätt puttad med växel i så vi kikade vidare och upptäckte att svänghjulet va helt löst och gick att snurra runt för hand! Så nu är det bara att riva ner lådan igen:)!!
Senast redigerat av GripenT16 (12 augusti 2008)

403 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
nån som har nåt bra tips på hur man ska få ut bultarna som gått av och sitter kvar!?

Sök