5198
Sök

Vilka spridare skall jag andvända/går att andvända vid E85 andvändning (744)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
18 augusti 2008
Trådstartare
Tjabba, har tänkt beställa en BTR och undrar nu vilka spridare man kan andvända för att köra på e85/ethanol,  hört att T5 spridarna skallfungera bra.

Finns det några andraspridare som skulle kunna fungera från kanske något annat bilmärke?

Mvh Markus

Ps, bilen är en Volvo 740-90 (B230F)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Forummoderator
10 576 Inlägg
18 augusti 2008
varför byta spridare om du tänkt öka flödet med BTR?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Fire And Silk
2 254 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
torpis skrev:

har hört/förstått att man måste byta spridarna också eftersom orginal spridarna inte släpper inte tillräckligt med bränsle. Men om det är så att man kan köra med orginal spridarna och BTR så gör jag det helt klart. Någon som kan bekräfta att man inte behöver byta spridarna?

Mvh Markus

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
19 augusti 2008
-Mackan- skrev:
torpis skrev:

har hört/förstått att man måste byta spridarna också eftersom orginal spridarna inte släpper inte tillräckligt med bränsle. Men om det är så att man kan köra med orginal spridarna och BTR så gör jag det helt klart. Någon som kan bekräfta att man inte behöver byta spridarna?

Mvh Markus

Du skall spruta in 30% mer brännsle under samma tid, jag tvivlar på att orginalspridarna är så överdimmensionerade. Vet inte hur mycket en spridare till din motor skall flöda för e85 men ta kontakt med t.ex. Autotech. De borde veta samt ha spridare till dig

Rock'n Roll

Med.lem
3 759 Inlägg
19 augusti 2008
Ska nog funka. Annars är väll 850 r spridare optimalt, men då behöver man ingen BTR vad jag förstått

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Fire And Silk
2 254 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
Vad jag har förstått så skall man köra BTR inställd på 3bars bränsletryck samt med 850T5 spridare, men det vore ju bra om det fanns ex andraspridare som passar från något annat märke ex så att man kanske kan köpa dem från en skrot smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 augusti 2008
Bilen har en btr från början som står på 3bar (om jag minns rätt) www.racetronix.com har spridare både låg och hög ohm

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

294 Inlägg
19 augusti 2008
Spridarna ifrån 850 T5 passar utmärkt till etanolkörning med alla B230F motorer, ingen ställbar btr behövs, flödet räcker till.

PMa mig om du vill ha tips på hur man bygger kallstartshjälp.

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

187 Inlägg
19 augusti 2008
torpis skrev:

Blir ju skithögt soppa tryck annars. tror  man borde ligga nära 4.6 bar eller något sånt i grund tryck.

Men är det inte så att man förstör spridarbilden när man höjer soppatrycket så mycket?

Skriv gärna hur man kan bygga en kallstartshjälp här smile

Nyfiken på vilka olika lösningar det finns smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 augusti 2008
GolfIIIVr6 skrev:
torpis skrev:

Blir ju skithögt soppa tryck annars. tror  man borde ligga nära 4.6 bar eller något sånt i grund tryck.

Men är det inte så att man förstör spridarbilden när man höjer soppatrycket så mycket?

visst är det så, dock blir det tårta på tårta med både btr samt större spridare.   (dubbla bränsletrycket blir 40-43% mer soppa och enl boken skall det till 46% mer bränsle, så strax över 6bar tryck hade man behövt.)

Fire And Silk
2 254 Inlägg
19 augusti 2008
Trådstartare
Vad kostar (CA)4st begangnade T5 spridare? Och posta gärna kallstartskopplingshjälpen i denna tråd det vore kannon!!! smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
19 augusti 2008
-Mackan- skrev:
Vad kostar (CA)4st begangnade T5 spridare? Och posta gärna kallstartskopplingshjälpen i denna tråd det vore kannon!!! smile

finns en elektronik box kallad flexitune som är till för etanol... du trycker på en knapp om du vill köra bensin...50/50 eller ren e85.... kostar 530 kr inkl frakt å man får löda själv men alla komponenter å en låda ingår.... håller på å löda en sån box nu.... du bara klipper orginal jordsladd mellan spridarna å ecu boxen å seriekopplar etanolboxen där....sen tutar å kör man typ :p

187 Inlägg
20 augusti 2008
torpis skrev:
GolfIIIVr6 skrev:
torpis skrev:

visst är det så, dock blir det tårta på tårta med både btr samt större spridare.   (dubbla bränsletrycket blir 40-43% mer soppa och enl boken skall det till 46% mer bränsle, så strax över 6bar tryck hade man behövt.)

6/3 = 2, Roten ur 2 = 1,4142135 x 198cc/min = ~280cc min

Får det till att det blir ca 30% mer soppa tongue

Är det inte orimligt högt soppa tryck om man tänker på slangar osv?

Hur som helst vill jag påstå att spridarbilden blir helt annorlunda och det leder till att förbränningen inte blir lika jämn?

Mao byt spridare istället för att lalla med BTR, Btr kan väl vara en bra lösning om man ska köra 50/50?

blir mer än gärna rättad:) håller fortfarande på o funderar o klurar över detta smile
Senast redigerat av GolfIIIVr6 (20 augusti 2008)

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 augusti 2008
GolfIIIVr6 skrev:
Får det till att det blir ca 30% mer soppa tongue

hur kan du få 1.41 till något annat än 141%?

6bar är väl högt, går man utanför spridarens spec så kan spridarbilden bli fel  med, mao så får man i värsta fall en stråle istället för dimma...

EDIT: skrev sista meningen innan jag läst klart ditt inlägg :p
Senast redigerat av torpis (20 augusti 2008)

Volvonörd
1 187 Inlägg
20 augusti 2008
Enklaste är detta: www.flexitune.se löd ihop, montera, tanka e85, vrid på nyckeln och åk.... Så gör vi i våran 740is...

Sponsorer 2013:
SBS Reklam Söderhamn, Nordqvist Bilvård Söderhamn, Meca Söderhamn, Lindkvist & Söner Billackering AB, Skruvat.se, Pinass Fastfood, BDS-Bilakuten Bollnäs, Vågbro Glas Söderhamn, Kajakshoppen Söderhamn
Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=194391

4 001 Inlägg
20 augusti 2008
TheRefunder skrev:
Enklaste är detta: www.flexitune.se löd ihop, montera, tanka e85, vrid på nyckeln och åk.... Så gör vi i våran 740is...

hur f*n gör den så det blir 30% mer bränsle?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

187 Inlägg
20 augusti 2008
kolvas skrev:
TheRefunder skrev:

hur f*n gör den så det blir 30% mer bränsle?

Det undrar jag oxå!
Standardbilar på full gas på 5an. allstå som vrålar på max va den orkar använder väl 90% av spridarens totala kapacitet?

dvs du kan till viss del kompensera bränslet med längre öppningstider. men det gör i sin tur att på högre varv så bottnar spridarna.
du kan inte utnýttja motorn till max utan att den tar skada me andra ord.

en till fråga ang det där med etanol.

Den innehåller ju 33% mindre energi eller vad det är. och då inser man ju att det inte räcker med 30% mer bränsle för att få samma energi mängd. är det 41% som gäller för att få samma energi mängd?

Har någon en fin formel på detta? är aldeles för lat för att göra det själv tongue bara snurrar i huvudet när jag försöker tänka på det tongue

187 Inlägg
20 augusti 2008
Mailade och bad om lite mer info från de där.

Säger dem att man kan köra precis som vanligt med den där boxen tycker jag det verkar som de snackar skit tongue

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 augusti 2008
GolfIIIVr6 skrev:
är det 41% som gäller för att få samma energi mängd?

Har någon en fin formel på detta? är aldeles för lat för att göra det själv tongue bara snurrar i huvudet när jag försöker tänka på det tongue

E85 AFR 10.0
Blyfri 98oktan AFR 14.6

Palm @ lowbudgetrides.com skrev:
Hej

Jag jobbar som ingenjör på NIRA och ser att det finns mycket frågor som redan finns svar på hos oss.
Vi kan dock inte lova någon direktsupport eftersom allt skall gå genom återförsäljare, men vi vill förståss hela tiden ha koll på att dom gör ett bra arbete så inga kunder blir lidande pga dålig support.
Det är jättekul att man börjat ett diskussionsforum så man ser vad som saknas i manualerna och i "tuners corner". Om ni är samspelta och vill ha en bättre produkt kan ni maila en lista på vad som ni tycker saknas.Det skulle jag kräva av min återförsäljare att de utredde och att om man inte får svar skall återförsäljaren prata med oss.

Det är förvånande att så få av frågorna når oss på konstruktionssidan, man vill verkligen hjälpa alla med den tid man har. Just sådan killar som er sökte vi efter med ljus och lykta i början för att få mjukvaran, Wizards och manualer tillräckligt lättförståeliga. Inte helt lätt att hitta eftersom alla påstår sig vara entusiaster och bra på att formulera specifikationskrav men det blev mest vi som fick gissa vad som typkunden behövde i manual och mjukvara.

Tyvärr är tiden begränsad så man får lyssna på flera innan man gör om manualer och Wizards så det är alltid en avvägning mellan många som tycker åt olika håll.

Just det här med SAAB ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag har en sådan själv och haft några olika typer, stryktåliga spisar redan från original=billigt.

Jag skall försöka slänga ett öga åtminstone några gånger i månaden och svara på det som är lite mer avancerat och jag vet inte finns i tuners corner, wizards eller i manualen.

Säg till om ni vill vara för er själva och om ni inte gillar att jag kikar in i ert forum så skall jag hålla mig utanför.

Så ingen myndighet hänger mig, inleder jag med att informera att alla ändringar på emissionsrelaterade delar på en bil årsmodell efter 1975 i vanlig trafik är olagligt.

Angående E85:
E85 har körts på massor av i3 bilar med mycket bra resultat som ni säkert sett. Trevligaste egenskapen är kanske inte priset (det går åt 14,6/10,0=1,46 ggr mer bränsle för samma lambda, (ren fysik tyvärr) så det kräver samma prisskillnader som i somras för att bli riktigt lönsamt. Se testerna på SAABs E85 9-5 jmf med original oi ViB m ni inte tror på naturlagarna.
Nej, stora vitsen är kyleffekten av insugningsluften (VE ökar, detta skall kompenseras i "Volymetric Effeciency Comp Table" under Mappings-->Fuel) tolerensen mot knack, samt i snitt svalare avgaser.

Nu går SAAB fruktansvärt rikt vid hög last original för att inte få för höga avgastemperaturer men om man tummar på lambda finns en hel del bränsle att spara. Men detta kan man även göra med bensin. Min SAAB går ryckfritt upp till lambda 1,6 på steady state! Tyvärr måste men följa efter väldigt med tänding för att få ekonomi på snålare än lambda ca 1,2. Detta skiljer sig en hel del mellan SAAB olika motorgenerationer. Dagen är optimerade för låga emmisioner och bra ekonomi vid lambda 1,0. Jag märkte att min gamla 9000 -85, ej gjord för katalysator, assymetrisk kam, svarade mycket bättre på snålblandning än min 9-3 -99. Den 9000 var inga problem att köra snitta under 0,6 på semesterresor med full packning med i3:!: 9-3 drar ca 0,75 under samma premisser.

En viktig varning är på sin plats med E85:
Det är inte för att förlora pengar som serietillverkade bilar har byggts om med specialgummi, specialplast och extra jordningar i bränslesystemen när de byggs för E85. Etanol är agressivt mot många material. Man kan säkert klara sig i många år och tusentals mil utan att märka något men det kan bli himla jobbigt när spridare och pumpar sätter igen pga av gummidelar som lösts upp. Det ryktas även om ökad explosionsrisk därför behövs metallrör och extra pumpjordning men allt detta har de E85 bilar jag känner till fixat. Jag har inte vågat konvertera på SAABen, men vågar på min P1800 som har det mesta i metall (tank+alla rör).

Knackvarning:
Etanol är en likformig molekyl till skillnad från bensin som består av många fraktioner. Det medför att när man nått det tryck och temperatur som orsakar knack sker det på hela bränslemassan och konsekvensen blir fatal. Allt smälter (kolvar, ventiler) direkt till skillnad från bensin som kan knacka "lite" på de sämsta fraktionerna så man får en akustisk förvarning som kan registeras med en vibrationssensor eller med örat.

Du kan dock gå en bra bit högre än med 98 oktan på laddtryck och framförallt tändning men det blir dyrt att testa verkliga gränsen  .
Det sägs att man kan ungefär likställa E85 med 104 oktan. En tumregel är 7 kpa (0,07bar) per oktan. Men trevligast är bara höja tänding eftersom det ger effekt över hela vartalsområdet och dessutom ökar verkningsgraden=lägre bränsleförbrukning.

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 augusti 2008
GolfIIIVr6 skrev:
[Standardbilar på full gas på 5an. allstå som vrålar på max va den orkar använder väl 90% av spridarens totala kapacitet?

Man kan förlänga spridartiden 40% ändå...  spridaren har sitt fönster att spruta in på medans insugsventilen är öppen. Man låter spridaren spraya på en stängd ventil som vid nästa takt öppnar och få i en dusch + de droppar som "ligger på ventilen".  Inte optimalt men billigt och det är det som ALLA tänker på när de "konverterar" sina bilar till E85.

av denna anledning skulle jag ALDRIG i helsicke betala 3500:- som flexboxarna kostar som är plug and play, flexitune är så pass billig och ärlig i sin beskrivning så jag ger den tummen upp.

står säkert i palms inlägg också, men pga kylande egenskaper så kan man köra magert utan att fördärva motorn (iom rimliga gränser) det fungerar ju bevisligen att köra en 740GL på ren E85, problemet blir som vi sett exempel på när andra killar frågar och killen med 740 svarar att det är inga problem, bara det att nu hade grabben som frågade en S40 fas 2 2.0t som redan i original har klena kolvar och turbo...  nu blev det helt plötsligt tio tusentals kronor dyrare än man tänkt sig pga motorbyte....

En kompis i chipbranschen nämnde att vissa bilar i original går på lambda 1 även på WOT, dock är inte detta några högprestandamotorer vad gäller effekt/liter naturligtvis. Skall man som saabkillarna gör plocka 410hk med en 19T turbo så är det inte lambda 1.0 som gäller... big_smile
Senast redigerat av torpis (20 augusti 2008)

Sök