Palm @ lowbudgetrides.com skrev:
Hej
Jag jobbar som ingenjör på NIRA och ser att det finns mycket frågor som redan finns svar på hos oss.
Vi kan dock inte lova någon direktsupport eftersom allt skall gå genom återförsäljare, men vi vill förståss hela tiden ha koll på att dom gör ett bra arbete så inga kunder blir lidande pga dålig support.
Det är jättekul att man börjat ett diskussionsforum så man ser vad som saknas i manualerna och i "tuners corner". Om ni är samspelta och vill ha en bättre produkt kan ni maila en lista på vad som ni tycker saknas.Det skulle jag kräva av min återförsäljare att de utredde och att om man inte får svar skall återförsäljaren prata med oss.
Det är förvånande att så få av frågorna når oss på konstruktionssidan, man vill verkligen hjälpa alla med den tid man har. Just sådan killar som er sökte vi efter med ljus och lykta i början för att få mjukvaran, Wizards och manualer tillräckligt lättförståeliga. Inte helt lätt att hitta eftersom alla påstår sig vara entusiaster och bra på att formulera specifikationskrav men det blev mest vi som fick gissa vad som typkunden behövde i manual och mjukvara.
Tyvärr är tiden begränsad så man får lyssna på flera innan man gör om manualer och Wizards så det är alltid en avvägning mellan många som tycker åt olika håll.
Just det här med SAAB ligger mig varmt om hjärtat eftersom jag har en sådan själv och haft några olika typer, stryktåliga spisar redan från original=billigt.
Jag skall försöka slänga ett öga åtminstone några gånger i månaden och svara på det som är lite mer avancerat och jag vet inte finns i tuners corner, wizards eller i manualen.
Säg till om ni vill vara för er själva och om ni inte gillar att jag kikar in i ert forum så skall jag hålla mig utanför.
Så ingen myndighet hänger mig, inleder jag med att informera att alla ändringar på emissionsrelaterade delar på en bil årsmodell efter 1975 i vanlig trafik är olagligt.
Angående E85:
E85 har körts på massor av i3 bilar med mycket bra resultat som ni säkert sett. Trevligaste egenskapen är kanske inte priset (det går åt 14,6/10,0=1,46 ggr mer bränsle för samma lambda, (ren fysik tyvärr) så det kräver samma prisskillnader som i somras för att bli riktigt lönsamt. Se testerna på SAABs E85 9-5 jmf med original oi ViB m ni inte tror på naturlagarna.
Nej, stora vitsen är kyleffekten av insugningsluften (VE ökar, detta skall kompenseras i "Volymetric Effeciency Comp Table" under Mappings-->Fuel) tolerensen mot knack, samt i snitt svalare avgaser. Nu går SAAB fruktansvärt rikt vid hög last original för att inte få för höga avgastemperaturer men om man tummar på lambda finns en hel del bränsle att spara. Men detta kan man även göra med bensin. Min SAAB går ryckfritt upp till lambda 1,6 på steady state! Tyvärr måste men följa efter väldigt med tänding för att få ekonomi på snålare än lambda ca 1,2. Detta skiljer sig en hel del mellan SAAB olika motorgenerationer. Dagen är optimerade för låga emmisioner och bra ekonomi vid lambda 1,0. Jag märkte att min gamla 9000 -85, ej gjord för katalysator, assymetrisk kam, svarade mycket bättre på snålblandning än min 9-3 -99. Den 9000 var inga problem att köra snitta under 0,6 på semesterresor med full packning med i3:!: 9-3 drar ca 0,75 under samma premisser.
En viktig varning är på sin plats med E85:
Det är inte för att förlora pengar som serietillverkade bilar har byggts om med specialgummi, specialplast och extra jordningar i bränslesystemen när de byggs för E85. Etanol är agressivt mot många material. Man kan säkert klara sig i många år och tusentals mil utan att märka något men det kan bli himla jobbigt när spridare och pumpar sätter igen pga av gummidelar som lösts upp. Det ryktas även om ökad explosionsrisk därför behövs metallrör och extra pumpjordning men allt detta har de E85 bilar jag känner till fixat. Jag har inte vågat konvertera på SAABen, men vågar på min P1800 som har det mesta i metall (tank+alla rör).
Knackvarning:
Etanol är en likformig molekyl till skillnad från bensin som består av många fraktioner. Det medför att när man nått det tryck och temperatur som orsakar knack sker det på hela bränslemassan och konsekvensen blir fatal. Allt smälter (kolvar, ventiler) direkt till skillnad från bensin som kan knacka "lite" på de sämsta fraktionerna så man får en akustisk förvarning som kan registeras med en vibrationssensor eller med örat.
Du kan dock gå en bra bit högre än med 98 oktan på laddtryck och framförallt tändning men det blir dyrt att testa verkliga gränsen .
Det sägs att man kan ungefär likställa E85 med 104 oktan. En tumregel är 7 kpa (0,07bar) per oktan. Men trevligast är bara höja tänding eftersom det ger effekt över hela vartalsområdet och dessutom ökar verkningsgraden=lägre bränsleförbrukning.