20 augusti 2008
Trådstartare
Hej
Jag hjälpte igår en kompis att byta olja i hennes bil, en vw Vento -97. Det var första gången jag gjorde det och jag följde en reparationshandbok. När jag hällt ut den gamla oljan hällde jag i 4 liter ny olja, vilket angavs i boken för den här motorn när man även bytte oljefilter. Idag, när jag körde hem bilen till henne kollade jag oljan igen. Klantigt nog tänkte jag inte på att vänta några minuter för att låta oljan rinna ned igen, och jag tyckte det såg ut som lite låg nivå på oljestickan. Jag fyllde på lite mer olja, max 3 dl (lite osäker). När jag senare kollade om oljan tyckte jag att det såg ut som att den gick upp till maxstrecket på oljestickan, men det var svårt att se, då den nya oljan både är ljus och rinnig.
Nu har jag läst mig till att man kan riskera brustna packningar, vilket kanske inte är så farligt, men också pajjad katalysator.
Packningar är väl inte hela världen, men katalysatorn vore ju inte kul att paja. Vad tror ni som kan lite mer om det här. Har jag någon anledning att oroa mig? Ska jag åka tillbaks och tappa ur lite olja? Om bilen går som vanligt, betyder det att allt är ok då?
tack för hjälpen