4667
Sök

Kreditupplysning?

Adder
972 Inlägg
22 augusti 2008
Trådstartare
Ansökte om ett billån och fick det men bilen jag var intresserad av var inget att ha sen. Efter som utbudet är begränsat då man var tvungen att köpa via bilfirma så ansökte jag om ett privatlån. Då sa hon jag prata med att hon kunde kolla på den gammla upplysningen så slapp jag få en till dvs att det lät som om de var något negativt med att ha ett antal företag som har kontrollerat ens kredit värdighet.

Varför skulle det vara så ?
Senast redigerat av Adder (22 augusti 2008)

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
\\Projekttråd Nissan 200SX //
// <°))>< ><(((((°> \\

C(^^,)
453 Inlägg
22 augusti 2008
vet inte riktigt vart du vill komma  hmm   ?
Att flera kreditupplysnings firmor skall kolla upp en menar du ?

www.drcljusdal.se
679 Inlägg
22 augusti 2008
kan dom men då hon verkar vara snäll så slapp du få en förfrågan till. varje gång dom tar upplysning så finns den kvar i 3 år och har du många så kan dom dra öronen till sig även om du inte utnytjat krediten

hellre parkinsson's och spilla ut halva groggen, än alzheimers och glömma vart man ställde den!

4 001 Inlägg
22 augusti 2008
nej, det finns någon löjlig regel om att man kan bara bli kollad 10ggr per år (har för mig det kan ha fel på antalet), ifall ett företag ska kolla en efter att man uppfyllt sin kvot så står det att det inte funkar, har råkat ut detta ett par gånger inom jobbet. Det är lite löjligt eftersom man blir kollad utav en j*vla massa företag om man ska handla på faktura, ännu värre blir det om man driver enskild firma... då kollas du ju som privatperson varje gång firman kollas.

Detta är något gammalt som jag hoppas försvinner snart

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

född blåvit
624 Inlägg
22 augusti 2008
kolvas skrev:
nej, det finns någon löjlig regel om att man kan bara bli kollad 10ggr per år (har för mig det kan ha fel på antalet), ifall ett företag ska kolla en efter att man uppfyllt sin kvot så står det att det inte funkar, har råkat ut detta ett par gånger inom jobbet. Det är lite löjligt eftersom man blir kollad utav en j*vla massa företag om man ska handla på faktura, ännu värre blir det om man driver enskild firma... då kollas du ju som privatperson varje gång firman kollas.

Är du säker på att detta gäller privatpersoner? För jag har aldrig hört talas om det..

Det är förövrigt precis som Kotten säger.
Varje gång något företag gör upplysning på dig så registreras det. Så om en bank eller ett företag gör upplysning och ser att du ansökt om kredit en jäkla massa gånger på kort tid så ser det naturligtvis dåligt ut.
Det ger intrycket av att "jaha den här killen lånar som en galning, undrar när det spricker för han, nog säkrast att inte bevilja någon kredit"

För de ser ju inte om du har krediter/skulder på 3 miljoner eller inte en spänn.
Senast redigerat av dabby (22 augusti 2008)

Gödseldräng
4 529 Inlägg
23 augusti 2008
kolvas skrev:

annars kan man kolla upp det hur många gånger man vill på upplysning.se wink

Adder
972 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
Team-Adolfsson skrev:
kolvas skrev:

Nope privatpersoner får inte kolla upp privatpersoner längre som jag fatta de plus att man får ju hem ett papper på att den/någon har gjort upplysningen.

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

4 001 Inlägg
23 augusti 2008
Adder skrev:
Team-Adolfsson skrev:
kolvas skrev:

Nope privatpersoner får inte kolla upp privatpersoner längre som jag fatta de plus att man får ju hem ett papper på att den/någon har gjort upplysningen.

ifall jag gör en krdeitupplysning om någon genom jobbet så får dom INTE hem något papper på det.
Jag är 100% säker på det eftersom jag gjorde kreditupplysning på mig själv när vi hade utbildning i affärssystemet.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Adder
972 Inlägg
23 augusti 2008
Trådstartare
kolvas skrev:
Adder skrev:
Team-Adolfsson skrev:

ifall jag gör en krdeitupplysning om någon genom jobbet så får dom INTE hem något papper på det.
Jag är 100% säker på det eftersom jag gjorde kreditupplysning på mig själv när vi hade utbildning i affärssystemet.

Jag syfta på privat - privatperson.

"När en privatperson tar en kreditupplysning på en annan privatperson gäller följande regler:
- Det legitima behovet måste finnas.
- Det skickas ut en kopia till den omfrågade personen."

Taget från: http://www.upplysning.se/omfragekopia.aspx

\\ <°)))))>< ><((°> //
// ‹«‹ • Adder • ›»› \\
// <°))>< ><(((((°> \\

Sök