Stockholmare = Värdelösa bilförare !

carnageman Rallyförare
8 februari 2006 · 1 075 Inlägg

Har varit lite här & där i Sverige genom åren, I norrland fungerar samspelet mellan bilister bra, norrlänningarna kollar backspegel, flyttar på sig när nån ligger bakom & vill om.
Dessutom klarar dom att köra utan vägsalt.

Värmlänningar & Dalmasarna verkar också kunna det här med samspel i trafiken, tyvärr så saltas det en del där me... Det snackas om att det räddar liv, tyvärr inte sant, räddar möjligtvis jobb men saltet dödar. Spolarvätskan tar slut och det är långt till nästa mack... Vad gör du? Kör vidare så klart, utan sikt och smäller - dör...
Det är blött på backen, saltet har smält snön - Du kör fortare. Det blir skymning & tempraturen går ner, saltet smälte snön, nu är det is på vägen och du flyger av i 110 X)
Miljöpartistfråga, vägsaltet alltså, kan väl knappast vara bra för miljön? Och inte heller för bilarna som får brun-fläck-tyfus....
MP trodde att det va en glaskupa över Stockholm och införde biltullar, yttligare ett tecken på att Stockholmare är idioter. Iallafall dom som bor innanför tullarna...

I Göteborg & Malmö flyter trafiken bra, även där verkar man i allmänhet ha bra koll runt omkring sig.

Men så har vi Stockholm, staden där vägverket nästan fick sina arslen stämda bara för att 35 klantiga bilister krashade på E4:an när det va halt, Anledningen var att vägverket gjorde bedömningen att det inte behövdes salt.
Dagligen ser jag bilister som helt plötsligt byter fil SAMTIDIGT SOM NÅGON ANNAN REDAN LIGGER I FILEN BREVID. Ingen förvarning (blinkers) och knappast nån koll i spegeln.
Jag undrar vad dom tänker... Typ som "Va spännande nu ska vi se om det smäller..."

Vet inte hur det är i övriga landet men i Stockholm visar man inte vad man ska i t.ex rondeller smile
Ska man höger - blinka inte, vänster - blinka inte. Och ALLA rondeller är enfiliga, vet att ni i Uppsala har samma problem, fick köra i kärnan på stora rondellen i Uppsala i somras med bil+släp efter en bilist trodde han hade hamnat på en STCC-bana...
Undrar varför det alltid ligger massa glas & bildelar i rondellerna?

Vad tycker du om trafiken i ditt område?
1 T.ex om du ska köra om någon, hur många av 10 bilar flyttar på sig?
Jag får nog svara 1 av 10 i Stockholm

Hur är det hos dig?

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Muppsi Bessewisser
8 februari 2006 · 556 Inlägg

Jo då jag håller med om stockholmare och uppsala bor.. var dit med motorcykeln i sommras. Här där jag bor sandviken funkar det jävligt bra men tyvärr så är detta samhället som glömmde höger regeln tongue men anars är det bra bara man vet om att alla skiter i höger regeln så man inte bara svänger ut för då smäller det!

How low
FugitivE BMW Power
8 februari 2006 · 2 362 Inlägg

jag bor här i Stockholm, och visst händer såna tillfällen. Fast jag tror du drar alla över en kant här wink .  Som sagt vet själv att sådana saker händer men inte så jävla ofta man ser det. Så ja när du säger "dagligen" så har du nog haft "tur" att se det så ofta big_smile. Sen det du säger om rondeller kan jag hålla med om!! dom flesta suger på det!!. Ändå att Stockholm bygger rondeller dagligen.. om det ska byggas en korsning så nää då smäller dom dit en rondell istället smile . Man kan tro att alla pengar går till dom.

BMW, bogsering med wire :/
Dirq
8 februari 2006 · 305 Inlägg

tycker nog att dom gångerna jag varit i stockholm så flyter det på bra.
Sen har jag inte varit där så mycket men, men.

Dom andra ställena kan jag inte prata om har inte varit där tyvär.
Men en sak kan jag säga att i Åtvidaberg(ett litet ställe en bit från Linköping) där kan iaf ingen blinka, inte änns Polisen själva vet attt man ska göra det i rondellerna. Och sen ibland så kommer det gammla rävar(P.R.O Folk) och tittar inte änns när dom kör in i rondellerna så det är alltid lika spännande att köra bil här wink

Saab 9-5 2,3ltt "Banbilen" (1998)
Alecci
8 februari 2006 · 2 014 Inlägg

Är i Stockholm nästan dagligen... Har sett en hel del om hur folk kör i och med att man är yrkeschaufför. Kan bara säga att enda stället jag varit på där de kör sämre än i Stockholm är i Norge...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
carnageman Rallyförare
8 februari 2006 · 1 075 Inlägg

Fugitive // Jag menar att det förekommer i större utsträckning i Stockholm, det finns många duktiga förare här också, självklart.
Angående rondeller så kör ungefär 1 av 3 som man bör.
DVS Blinka åt hållet man ska / inte gena över filen brevid & blinka ut sig ur rondellen..
Värdelöst av vägverket och staten att inte informera folket vad som gäller i en cirkulationsplats.
Det enda dom bryr sig om är transpondrar (iallafall här i stockholm "biltullarna" )
Nog uppfattar jag att folket utanför Stockholms län är bättre bilförare, se t.ex bara statistiskt sett inom bilsporten, där värmlänningar & norrlänningar, dalmasar och en del smålänningar dominerat topplistorna i åratal...

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Malmoe SSS -12
9 februari 2006 · 3 217 Inlägg

Malmöiterna har dock defekten att de vägrar släppa fram, man får verkligen tränga sig om man ska in någonstans, men jag har lärt mig! Att jag sen bor utanför Malmö betyder faktiskt en hel del tongue

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
Delerium Carpenter
9 februari 2006 · 310 Inlägg

Svenskar överlag är värdelösa bilförare inget hyffs eller samspel flyttar ju ner oss till en låg nivå!

Hade folk tex lämpat blixtlåset så hade trafik stockningar flytit på mycket bättre!
Men nej här tänks det jag ska tamefan före dig och nästa och nästa tills det kommer en bilförare som förstår och släpper in!

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)
carnageman Rallyförare
9 februari 2006 · 1 075 Inlägg

Haha japp så är det mr Delerium...
smile Massor me ärthjärnor i trafiken.
Men det finns fortfarande en del som kör bra, såg nån dokumentär på TV förut där dom påstod att många människor aldrig kommer funka i trafiken.
Rätt kul grej ändå det där med statlig upplysning, hur många gånger har ni hört på radio/TV att fotgängare är skyldiga att ha ögonkontakt och att vara säker på att bilisten kommer stanna vid övergångsstället? Hmm undrar hur många fotisar som kolat sen zebraregeln kom? smile Haha

Senast redigerat av carnageman (9 februari 2006)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
PeppeVectra Peppe Vectra
9 februari 2006 · 1 076 Inlägg

håller helt med carnageman.
Ni är fan värdelösa på bilåkning i stockholm.
Jag jämnför med min lilla tur i Tyskland när jag svängde av på fel avfart å råkade köra in i berlin istället för motorvägen till hamburg.
Där ska niu veta att folk sitter å stenglor på en, så fort dom ser att man börjar vrida på skallen så upphör enmansväldet.
Kommer man på en vänster sida på en 3 filig väg i stockholm å kommer på att, fan jag ska till höger här framme, då slår man på blinkersen å vipps så gasar alla bilarna i den filen på så dom packar sig som en skock bävrar så man inte ska kunna på något som helst vis alls komma dit man ska.
I tyskland när man slog på blinkersen blev där ett sånt jävra hål så man kunde trycka in Titanic där. inga problem alls å komma fram.

Enda problemet med tyskar är att dom har en obefintlig stubin så tackar man inte för sig så får man ett helvete. men dom flyttar sig när man ska nånstans.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Phaetoon
9 februari 2006 · 8 156 Inlägg

Svenskar? Har du någonsin varit över i öster? Där kan vi snacka om värdelösa bilförare.
(Eller så sysslar dom med kamikaze...)

Delerium skrev:
Svenskar överlag är värdelösa bilförare inget hyffs eller samspel flyttar ju ner oss till en låg nivå!

Hade folk tex lämpat blixtlåset så hade trafik stockningar flytit på mycket bättre!
Men nej här tänks det jag ska tamefan före dig och nästa och nästa tills det kommer en bilförare som förstår och släpper in!

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
MORT
9 februari 2006 · 137 Inlägg

Har inte åkt så mycket bil runt i landet men är själv från Stockholm och håller verkligen med dig carnageman. Folk blinkar inte, byter fil så fort dem känner för det, vägrar flytta på sig om man vill köra om osv osv. Men faktiskt så tillhör jag inte någon av dem såklart! wink

"Shackle-razzle-futzal-craz"
OverBoosted AUTOBAHNRASER
9 februari 2006 · 3 804 Inlägg

ja håller med om att många stockholmare fegkör hela tid pch är skit skrajja på vintern men nått jag inte sett en norrlänning klara av är att hålla tempor mitt inne i sthlm city under rusning tid och skrika tuta gasa .. men det kan ju vi 08or.. ganska logiskt... i norrland har dom mest stora öppna vägar och riktiga 08or har lärt sig köra inne i stan.. men men vad vet jag big_smile är 16år vet iaf att ja kör bättre än min morssa knappt vågar köra när det är halt och vågar aldrig köra i stan *asg*


Bmw osv..
NightCruiser
9 februari 2006 · 1 163 Inlägg

Delerium skrev:
Svenskar överlag är värdelösa bilförare inget hyffs eller samspel flyttar ju ner oss till en låg nivå!

Hade folk tex lämpat blixtlåset så hade trafik stockningar flytit på mycket bättre!
Men nej här tänks det jag ska tamefan före dig och nästa och nästa tills det kommer en bilförare som förstår och släpper in!

Jo tack, finns mkt små saker som hade gjort trafiken bättre, men vissa J***A puckon tror sig äga vägen.

Jag jobbar som yrkeschaufför och förra våren börja jag köra en tur på Varberg - Göteborg, fy fan vilket helvete de var första månaden när ingen ville släppa in en, de var nära några gånger att man ville preja biljäveln som trots att de är långsam kö vägra släppa in en, tacka gud för dom andra lastbilarna!

Nu för tiden så tar man första chansen man får, finns det inga så skapar man sig genom att försiktigt smyga över till den filen (självklart använder jag alltid blinkers men de hjälper inte!)...

Sen det här med blixtlås, verkar som om alla glömde de 1 vecka efter att dom fick körkortet, knappt någon som använder de. Helt sonika brukar ja bara lägga mig jämnsides med första bästa lastbil och sen stannar jag där tills köerna lättat upp eller vad nu orsaken är...

Funkar perfekt och allt rullar på betydligt bättre, sen om göran persson sitter i kön bakom skiter jag fullständigt i, INGEN har företräde! om inte utrycknings fordon då...

Joddeli

moffegrev
9 februari 2006 · 228 Inlägg

jag kan ändå inte hålla med om att stockholmarna är kassa på att köra bil...mycket bättre en folk i norrköping i alla fall... I den stan finns det inte någon som helst överseende kugghjulet är bara att glömma det är JAG FÖRST SOM GÄLLER...så stockholmarna är inte så dumma som man kan tänkas tro.....

RäZeR Matte hittar rätt i år.
familjeräzer på heltid
Saab 9-5 "aero" (2001)
Delerium Carpenter
9 februari 2006 · 310 Inlägg

Det är ju precis just det dom är! Övertrafikerade/avstängda vägar överallt.

Det är då man måste visa att man kan köra bil släppa in andra för att få ett flyt på det, det är verkligen det sista som händer här!

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)
Semifreak
9 februari 2006 · 98 Inlägg

Körskickligheten är ju i genomsnitt ganska mkt bättre i ställen där man inte saltar, där folk växt upp med att köra på snö inte slask.. Men fan ska vi snacka om trafiken och köra då är sthlm såååå mkt bättre än uppsala, i sthlm flyter det på iaf.. i uppsala brukar man säga: "Det slår om till grönt å alla står stilla".. Dessvärre är det sant, och alldeles för många arslen som ska ut, som egentligen inte kör mer än 2-3 ggr per år!! Det roligaste med uppsala är nog alla som blir sååå arga så fort man växlar senare än 3000 varv.. Vänta du bara tills du får se deras min när man kommer på kronställ, pratar givetvis om platser en bit utanför stadskärnan, lite trafik, bra sikt osv! Ta med en kamera och ta bilder på några 10:tal personer har man något att garva åt för en hel livstid! smile

Chiefbaker trött
10 februari 2006 · 41 Inlägg

Jag kan tala om att det finns gott om idioter i trafiken här i Luleå också. Jag har vart nära på köra på flera stycken som bara kör rakt ut från en korsning där det är lite högre snövallar, då dem inte kollar om det kommer någon. Sen det här med filbyten utan att kolla åt sidan först, man blir rätt nojig när man ser att dem fäller ut blinkersen när man ligger i filen brevid.

_____________________________
sveddan
10 februari 2006 · 1 453 Inlägg

Jag tror inte att körskickligheten på något sätt är sämre hos bilförare i sthlm än någon annanstans i Sverige, snarare tvärtom. Jag vet många från landet som inte ens vågar köra innanför tullarna pga den hetsiga trafiken - och sthlm är en svår stad att köra bil i. Dessutom är det betydligt högre krav på uppkörning i Farsta än i glesbygden... hmm

patrik79
10 februari 2006 · 782 Inlägg

tycker faktiskt att stockholmarna är rätt snälla i trafiken hällst när man kommer med en lite störra van eller lastbil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang