Sierra - Bra eller anus?

Maestro
25 augusti 2008 · 9 Inlägg

Jag ska köpa en bakhjulsdriven vinterbil, och har snöat in mig på en Sierra. Är det en bra vinterbil som jag kan leka med och inte frysa arslet av mig med när jag kör till jobbet på morgonen? Årsmod. 89 och uppåt.

"I think the easiest way to lose something is to want it really bad"
Zach Braff a.k.a John Dorian
Ford Rs2000 (1992)
Shamzin Pilot
25 augusti 2008 · 78 Inlägg

Ta och kika på mitt galleri så ser du kvaliteten på ford sierras balkar och dylikt, kommer nog avskräcka dig att köra en sådan på vintern

Är det en Fågel? Är det ett Flygplan? Nej det är en Röd Riskokare
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
25 augusti 2008 · 5 753 Inlägg

helt klart en bra bil som är rolig, går bra, snygg, håller bra för bus osv.. jag har haft en hel del ford, och ingen har just rostat bara för man kört med dom på vintern


en bra mkt roligare, snyggare och bättre bil än till exempel sketna volvos tongue

Senast redigerat av _Glenne_ (25 augusti 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
discokapten Kapten på disco!
25 augusti 2008 · 1 729 Inlägg

Alla sierror jag och mina polare har haft har vi skjutit topplockspackningen på, ALLA... Inga undantag så vet man om att man ska köra hårt så kan det vara värt att lägga dit en ny innan man börjar gasa wink

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
25 augusti 2008 · 5 753 Inlägg

jag har alldrig lyckats få nån toppackning att gå och då kör jag hårdare än hårdast för det mesta... och då har jag ju iaf haft sierra 2,0 dohc.. sierra 2,9 V6 (den kokade och gick tom på olja hur många gånger som hellst, utan nån biverkning, anledning: högställd tändning och läkande oljefilter), och sierra 2,8 GHIA samt en sierra 2,0 ohc

Senast redigerat av _Glenne_ (25 augusti 2008)

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
_JoCCeV TVT Member
25 augusti 2008 · 377 Inlägg

Kompisen har en sierra som gått riktigt hårt, hela förra vintern, våren, sommaren och den är topplockspackningen inget som helst problem med ännu tongue Det är en 2.0 Dohc lite annat skit som länk armar och sånt som går åt... men plågas det så går saker sönder så är det bara wink Den sierran har iallafall imponerat på mig! big_smile Stryktålig som få! smile Ta en titt... http://www.garaget.org/video/6jk4dkjt22fy wink Eller nån av de andra filmerna, den håller ihop fortfarande! Sierra är inte sånt skit som många påstår smile // mvh

demk
25 augusti 2008 · 680 Inlägg

ta V6an ,,kolla in min gamla om du vill,,funkade fint ,,gott ljud me

https://www1.garaget.org/gallery/archive/10179/442300_hl1nvw.jpg

BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
ichibon mmm, blåbärssoppa.
25 augusti 2008 · 616 Inlägg

Min fick vi byta topplockspackning på det första vi gjorde och länkarmarna rostade sönder ganska omgående.
Sen att det förelåg en viss brist på omvårdnad är kanske värt att ta med i beräkningarna där...
Du kan ju läsa min återgivelse av mitt Sierra-äventyr på profilen.. smile

Och jo, jag frös som fan i min för det kom ingen värme i den. smile Men den gick bara på tre cylindrar också.

/ichi
fordelvis Ford Racing
25 augusti 2008 · 479 Inlägg

Duger nog som vinterbil...

Ja Just!
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
25 augusti 2008 · 5 753 Inlägg

värmen är det då ingen problem i om toppen och sånt är fräscht... finns ju en anledning varför det kallas "ford värme" tongue

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
pampers138 Har alltid rätt!
25 augusti 2008 · 689 Inlägg

ja de e en helt okey vinterbil, ja har min sierra som de. gillar iofs inte den.. men de duger som skitbil.. big_smile

Livet är ett helvete, du är bjuden!
BMW 528 "BBS" (1983)
NJ_
25 augusti 2008 · 2 118 Inlägg

sierra är skitrolig att köra, pigg och rapp på gasen! Tar inte så fruktansvärt mkt soppa heller som tex 740 gör. Har en 2.0l dohc 4x4 från -90

D.i.l.l.i.g.a.f
MaxR
25 augusti 2008 · 98 Inlägg

Har dragit topplocket på min gammla vinterbil.. Jävla skit bil.. Sista sierran i hela mitt liv.. Hellre 740!

Pan
25 augusti 2008 ·

Tänkte jag skulle testa sierra i vinter. Se hurlänge den håller bara. Körde sönder drivaxeln för inte så länge sedan sen är bussningarna i framvagnen helt slut käns som det sitter typ löst tongue Men den ska nog gå att hasa upp i vinter är ju rappare än en 740 och går snålare. Ska bli trevligt att se hur delad bakaxel beter sig på vintern. Då jag bara kört stel innan smile

Senast redigerat av Pan (25 augusti 2008)

Big_JN
25 augusti 2008 · 2 126 Inlägg

Har haft min Sierra i ca tre veckor bara men jag e sjukt nöjd med den! Kan bara säga att det kommer att bli sjukt roligt i vinter med V6:a och fyrkrafs! big_smile

DirektorIsaksson
26 augusti 2008 · 191 Inlägg

Roliga bilar tycker jag roligare än en gammal volvo oxå men visst smaken e delad vissa verkar ha otur o andra tur med dessa bilar=) men jag hade helt klart köpt en sierra=) polaren körde utan kylarvatten i sin 2.0:a doch i ett halv år o den höll yikes sjukt jävla mirakel.men det e roliga bilar=)

Renault Kangoo "Formula Edition" (2016)
Volvo 740 T5 "TM-Racing" (1988)
ichibon mmm, blåbärssoppa.
26 augusti 2008 · 616 Inlägg

DirektorIsaksson skrev:
polaren körde utan kylarvatten i sin 2.0:a doch i ett halv år o den höll yikes

Ok men det gjorde faktiskt jag också! smile
Den läckte som fan och till slut tröttnade jag på att köpa glykol.

/ichi
Maestro
26 augusti 2008 · 9 Inlägg

Det verkar som det är mycket skilda åsikter här, men jag vet att jag inte ska plåga ihjäl den. Motorvett och hjärta för bilar har man ju blivit uppfostrad med.  Tack för alla svar förresten. För att göra era svar lite mer specifika så är jag ute efter en Sierra doch 2.0 rwd. Om den ligger runt 5-8000kr är det något speciellt jag ska titta närmare på när/om jag köper en?

"I think the easiest way to lose something is to want it really bad"
Zach Braff a.k.a John Dorian
Ford Rs2000 (1992)
_Glenne_ Bry mindre, varva mer
26 augusti 2008 · 5 753 Inlägg

bussningar i framvagnen är ofta dåliga, bromskivor fram blir lätt/är ofta shev (vibbrationer i ratten vid bromsning), kolla om den blåryker vid varvning eller start sen kan du ju kolla efter rost, smile


lycka till med bil letandet smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!
BMW 535iM E28 "Imolarot II" (1986)
Maestro
26 augusti 2008 · 9 Inlägg

Okej, tack så mycket för all hjälp. Är det någon som kan förklara för mig vad en delad bakaxel är och vad det är för plus / minus med det? Och så vill jag veta om clx eller glx-modellen är någonting att ha i vinter eller saknar de allt av eluppvärmda grejer?

"I think the easiest way to lose something is to want it really bad"
Zach Braff a.k.a John Dorian
Ford Rs2000 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang