6578
Sök

Generatortrassel

3 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
Hej!

Har en ford fiesta 1,3l 95-års modell som jag bara har haft i en vecka.
Hade inte hunnit köra många mil innan bilen dog. Startade med startkablar och när jag mätte på batteriet (med motorn igång) så upptäckte jag att den inte laddade. Provade med ett nytt batteri men samma sak där.

Hur som helst, killen jag köpte bilen av jobbar på en verkstad och sålde bilen åt en kund (sa han). Han har lovat att byta generator gratis om jag köpte en ny (begagnad.)

Nu till det knasiga. Det första batteriet som satt i var på 95 ah. Varför då?? Såg runt 46Ah i nån rekomendationstabell för bilen och det nya batteriet jag testade var på 56 eller 58 ah. Kommer inte ihåg vilket.

Ringde till en skrot och frågade efter en generator till fiesta och läste upp numret som står på generatorn.
Följande står: A 140 Visteon, 5578053?MB och R86AX10300. Har dålig koll på generatorer och sånt men skrotgubben tyckte det lät jättekonstigt och hade ingen sån inne.

Någon vänlig själ här i forumet som vill bidra med sin kunskap? smile

/Nagnud

21 761 Inlägg
28 augusti 2008
För det första så borde det kollas upp om det är själva generatorn som är dålig eller om det är någonting annat, kolla alla kablar omkring generatorn så att alla sitter som de ska och inte är dåliga.

Ifall inte batterilampan lyser så kan inte generatorn ladda som den ska, åtminstone på lite äldre bilar. När batterilampan lyser så går det en förmagnetiseringsström in till generatorn och då kan den börja ladda när varvtalet är tillräckligt högt.

Lyser batterilampan när tändningen är påslagen men motorn är avslagen?

Att det satt ett 95Ah batteri när du köpte bilen kan antagligen ha flera orsaker. Kanske den som sålde bilen till dig visste om detta fel och satte i ett stort batteri så att du inte skulle märka felet direkt, eller så kanske det har suttit en hyffsad stereoanläggning så att det behövdes ett stort batteri.

Detta var bara två tänkbara orsaker, kan säkert finnas några till. smile
Senast redigerat av Drönirettab (28 augusti 2008)

3 Inlägg
28 augusti 2008
Trådstartare
Ja, lampan lyser när tändningen är på men slocknar när man startar bilen.

Jag tänkte som dig att de hade satt i ett 95ah batteri för att dölja felet. En liten stund i alla fall. Jag tror inte att det har suttit nån häftig stereo i den bilen inte smile.

Grejen är att skrotgubben ville ju ha numret på generatorn. Men det borde väl funka med vilken generator som helst som passar en fiesta av den årsmodellen väl? Är inge haj på såna grejer... sad

21 761 Inlägg
28 augusti 2008
Det kan vara så att laddregulatorn har gett sig, men det kan också vara en kabel som har dålig kontakt/lossnat eller är trasig.

Eftersom lampan lyser när tändningen är påslagen så betyder det att regulatorns kol har kontakt med släpringarna på generatorns axel. Sedan är då frågan om kolen tappar kontakten när generatoraxeln snurrar, eller om generatorn egentligen laddar men att spänningen inte kommer fram till batteriet av någon anledning.

Du mätte ju bara på batteriet, jag tycker att du bör mäta på generatorn också för att se om det är korrekt spänning där. Mät alltså på den kabel som går till batteriet (kan vara startmotorn också). Det borde finnas en anslutning på generatorn som heter B+, där ska laddkabeln rimligtvis sitta som du ska mäta på.

Om du har rätt spänning på generatorn så kan felet sitta antingen i den där laddkabeln eller i generatorns jordning. Generatorn måste ju även ha jordkontakt med bilens batteri/kaross för att laddningen ska fungera. Då kan generatorn antingen ha jordkontakt med sitt chassie i sina fästen eller så sitter det en separat jordkabel från generatorn till motorblock/kaross.

Blev mycket text det där, hoppas att du hänger med. smile
Kolla upp dessa saker och skriv vilka resultat du får, var dock försiktig när du mäter vid generatorn med motorn igång så att du inte kommer åt remmar eller fläkt.

Följ strömmen..
233 Inlägg
29 augusti 2008
Till denna bil finns det 2st olika generatorer, en på 55A och en på 70A.

Den på 55A har en svart stickkontakt med 3st flatsift, 2st lite bredare som båda är B+ (batteri +) och en smalare som är D+ (laddningslampa).

70A har skruvanslutning på B+ (M6) och D+ (M5).

Om du har 55A är det ganska vanligt att kontakten har ärgat, dock oftast med resultatet att generatorn också har gått sönder.

Båda dessa generatorer passar, det är styrkan och anslutningarna som skiljer.

3 Inlägg
3 september 2008
Trådstartare
Hej igen och tack för era svar.

Jag har varit borta några dagar och har inte kunnat mäta på generatorn förrän idag. Och idag gick det inte heller. Bilen startade inte, och batteriet mäta jag till cirka två volt! Det är ett helt nytt batteri och förra veckan hade det tolv volt men den laddade som sagt inte när motorn gick. Jag har inte startat bilen sen dess och inga lysen eller nånting har varit igång.
Vad kan det vara som drar ström när den bara står?
Hade det varit generatorn så hade det ju varit ett bekvämt problem att åtgärda men jag börjar misstänka att det är mycket som inte står rätt till när det gäller den bilen.

/Nagnud

21 761 Inlägg
3 september 2008
2V är definitivt inte bra. Antingen har batteriet pajjat eller så är det, som du säger, någonting som drar ström fastän bilen är avstängd. Försök ladda upp batteriet igen med en bra laddare, men risken finns att det inte tar emot laddning.

För att gå vidare med felsökningen så måste du iaf ha ett väl fungerande batteri, då får du väl antingen vänta tills det nuvarande batteriet har blivit fulladdat (om det går) eller så får du försöka fixa ett annat tillfälligt.

Det kan finnas flera saker som tjuvdrar ström, exempelvis kan generatorns diodbrygga vara trasig och då drar generatorn tjuvström när motorn är avstängd. Det luriga är dock att den ändå kan ge hyffsad laddspänning när motorn går.

När du har fått till ett fungerande batteri så är det dags att söka tjuvströmkällor, du kan börja med att plocka loss ena batterikabeln och koppla in en multimeter mellan polen och batterikabeln. Mätaren ska vara inställd på strömmätning och lämpligt mätområde är till en början 10A/20A (beroende på mätare).

Följ strömmen..
233 Inlägg
5 september 2008
Drönirettab skrev:
2V är definitivt inte bra. Antingen har batteriet pajjat eller så är det, som du säger, någonting som drar ström fastän bilen är avstängd. Försök ladda upp batteriet igen med en bra laddare, men risken finns att det inte tar emot laddning.

För att gå vidare med felsökningen så måste du iaf ha ett väl fungerande batteri, då får du väl antingen vänta tills det nuvarande batteriet har blivit fulladdat (om det går) eller så får du försöka fixa ett annat tillfälligt.

Det kan finnas flera saker som tjuvdrar ström, exempelvis kan generatorns diodbrygga vara trasig och då drar generatorn tjuvström när motorn är avstängd. Det luriga är dock att den ändå kan ge hyffsad laddspänning när motorn går.

När du har fått till ett fungerande batteri så är det dags att söka tjuvströmkällor, du kan börja med att plocka loss ena batterikabeln och koppla in en multimeter mellan polen och batterikabeln. Mätaren ska vara inställd på strömmätning och lämpligt mätområde är till en början 10A/20A (beroende på mätare).

Exakt, risken är stor att batteriet har sulfaterat för mycket för att en vanlig laddare ska klara att återställa detta.

Testa med ett annat batteri och mät laddningen, är diodbryggan trasig brukar spänningen ligga på runt 13.5V, då brukar man även kunna mäta om generatorn drar ström.

Sök