11 februari 2006
Trådstartare
Japp, nu har jag äntligen installerat mitt nya framsystem. Dls up35. Basarna i dörren, monterade i en baffel i 16mm mdf, raspat snett på insidan baffeln för att den inte skulle täcka lufthålen på högtalaren så himla mycket, även filat baffeln för att passa dörrens ojämnheter. Midarna har jag placerat under gallren i instrumentbrädan, och diskanterna uppe på instrumentbrädan.
Nu till problemet, Jag har fått för mig att diskanterna skall vara riktade mot lyssnaren, Men jag tycker att det blir ett litet sus då, alltså riktar jag bort diskanten lite så försvinner det och jag upplever mycket bättre ljud. Jag låter det passiva delningsfiltret dela frekvensen. inställningen i delningsfiltret är satt på Hi, skall testa ändra till low, men tiden räcker inte till när man har familj.
Kanske jag skall gå till Plan A vilken var att placera diskanterna inne i a-stolparna, då är det ju inte riktade rätt mot mig, utan förbi ansiktet.
En fråga till, Hur får man den här mjuuuka basen i hela bilen som jag har hört på vissa bilar? Funkar det att vrida upp frekvenen på 10"aren där bak? Den står på ca 70hz nu, har inte haft tid att testa ännu.
Det är kanonfint ljud i bilen, men jag blir fan inte nöjd, eftersom jag inte har hållt på så länge och testat så mycket så kan jag inte sätta tummen på vad som saknas. Finns det kanske någon duktig finlirare i gbg-området som vill lyssna och hjälpa mig med förklaringar och inställningar.
Mitt största problem nu tror jag är min HU, Ingen eq. Hu´n är en jvc kdg 501.
Hoppas nån haj kan svara.
mvh Andreas
Numera Saab 9-5 Aero -00