5078
Sök

Riktning på diskanter

1 634 Inlägg
11 februari 2006
Trådstartare
Japp, nu har jag äntligen installerat mitt nya framsystem. Dls up35. Basarna i dörren, monterade i en baffel i 16mm mdf, raspat snett på insidan baffeln för att den inte skulle täcka lufthålen på högtalaren så himla mycket, även filat baffeln för att passa dörrens ojämnheter. Midarna har jag placerat under gallren i instrumentbrädan, och diskanterna uppe på instrumentbrädan.

Nu till problemet, Jag har fått för mig att diskanterna skall vara riktade mot lyssnaren, Men jag tycker att det blir ett litet sus då, alltså riktar jag bort diskanten lite så försvinner det och jag upplever mycket bättre ljud. Jag låter det passiva delningsfiltret dela frekvensen. inställningen i delningsfiltret är satt på Hi, skall testa ändra till low, men tiden räcker inte till när man har familj.

Kanske jag skall gå till Plan A vilken var att placera diskanterna inne i a-stolparna, då är det ju inte riktade rätt mot mig, utan förbi ansiktet.

En fråga till, Hur får man den här mjuuuka basen i hela bilen som jag har hört på vissa bilar? Funkar det att vrida upp frekvenen på 10"aren där bak? Den står på ca 70hz nu, har inte haft tid att testa ännu.

Det är kanonfint ljud i bilen, men jag blir fan inte nöjd, eftersom jag inte har hållt på så länge och testat så mycket så kan jag inte sätta tummen på vad som saknas. Finns det kanske någon duktig finlirare i gbg-området som vill lyssna och hjälpa mig med förklaringar och inställningar.

Mitt största problem nu tror jag är min HU, Ingen eq. Hu´n är en jvc kdg 501.

Hoppas nån haj kan svara.
mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

10 287 Inlägg
11 februari 2006
Många här på forumet är betydligt bättre än mig på bilstereoljuds-biten, men jag kan försöka svara angårnde ditt diskantljud.

Suset antar jag är brus, endera från HU eller steg och detta är ytterst irriterande i en bra installation och något man måste försöka komma tillrätta med endera genom att ha en bättre HU eller lågbrusigare steg.

Sedan, om man i ett mätlabb mäter frekvensgången på tex en diskant så inser man att den inte är så slät och fin som i alla broschyrer utan kan ha flera ganska elaka toppar och dalar.
Sådana toppar och dalar beror mycket på att alla element uppvisar resonanser (i dyra diskanter så pratar man ofta om "mjukhet" , dvs hur bra man har lyckats bli av med resonanser)

Rakt fram, dvs on-axis, så samverkar elementets alla resonanser (ligger i fas ) och då kan ljudet bli "taggigt". Vrider man elementet lite (kanske 10 - 20 grader off-axis) så kommer vissa resonanser att släcka ut varandra och ljudet kan upplevas som mjukare. Detta är dock ofta en nödlösning man tar till när man inte har råd med riktigt bra och dyra diskanter.

Vill man ha ett riktigt bra on-axis ljud så får man nästan ta till dyra närfältsmonitorer, tex:

http://www.genelec.se/news/news.php

Det förvånar mig faktiskt att ingen har byggt om radikalt och stoppat in ett par Genelec-monitorer i sin bil ännu....

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 634 Inlägg
11 februari 2006
Trådstartare
Så en installation i A-stolparna så att diskanterna ej är riktade mot mig är det som gäller då smile Jag vet att mina steg inte håller klass med framsystemet, men de skall stanna kvar. Steget till framsystemet är Rockford punch 4004. Stereon skall iaf uppgraderas till troligen en alpine 9855.

Om jag bryggar kablarna från delningsfiltren kommer jag att få närmare 100rms till varje sida. Men då lastar jag ju högtalarna till 2 ohm, klarar filtret och högtalarna det? Tänkte jag skulle se om det blev någon förbättring i ljudet på detta sett, endast tillfälligt, för jag skall sätta mina kicker högtalare i stolparna bak då tjejen som sitter i baksätet inte upplever något annat än bas när hon åker med. Om det inte blir en jätteförbättring på ljudet när framsystemet är bryggat, för då får kickers-hgt leva på stereon wink

Numera Saab 9-5 Aero -00

859 Inlägg
11 februari 2006
andreas_gbg_ skrev:
Så en installation i A-stolparna så att diskanterna ej är riktade mot mig är det som gäller då smile Jag vet att mina steg inte håller klass med framsystemet, men de skall stanna kvar. Steget till framsystemet är Rockford punch 4004. Stereon skall iaf uppgraderas till troligen en alpine 9855.

Om jag bryggar kablarna från delningsfiltren kommer jag att få närmare 100rms till varje sida. Men då lastar jag ju högtalarna till 2 ohm, klarar filtret och högtalarna det? Tänkte jag skulle se om det blev någon förbättring i ljudet på detta sett, endast tillfälligt, för jag skall sätta mina kicker högtalare i stolparna bak då tjejen som sitter i baksätet inte upplever något annat än bas när hon åker med. Om det inte blir en jätteförbättring på ljudet när framsystemet är bryggat, för då får kickers-hgt leva på stereon wink

Jag tycker du skall testa dig fram rejält inann du bestämmer dig för någon diskantplacering. Min erfarenhet av UP1C är att dom funakr bäst monterat off axis som det heter, Tex. i A stolparna.

Om du bryggar framsystemet så är det steget du laster ner till 2 ohm, och det kan nog vara vettigt i ditt fall tror jag. Men även här tycker jag det är värt att testa sig fram lite.

MVH Theo

1 634 Inlägg
11 februari 2006
Trådstartare
Theo skrev:
andreas_gbg_ skrev:

Jag tycker du skall testa dig fram rejält inann du bestämmer dig för någon diskantplacering. Min erfarenhet av UP1C är att dom funakr bäst monterat off axis som det heter, Tex. i A stolparna.

Om du bryggar framsystemet så är det steget du laster ner till 2 ohm, och det kan nog vara vettigt i ditt fall tror jag. Men även här tycker jag det är värt att testa sig fram lite.

MVH Theo

OKEJ!! Jag trodde att det hade någonting att göra med högtalare. Då skall jag testa att brygga och se. Jag var nere med kompisen i bilen förrut och tweaka lite, fick en rejält lyft för ljudet. Och A-stolparna blir det nog också antagligen, ser ju 1000ggr snyggare ut än att ha dom liggandes på instrumenbrädan, om det sedan dessutom låter bättre!! Har du några förslag på vilken höjd de bör hamna på?
Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Team Tondöv
649 Inlägg
11 februari 2006
andreas_gbg_ skrev:
Så en installation i A-stolparna så att diskanterna ej är riktade mot mig är det som gäller då smile  Och A-stolparna blir det nog också antagligen, ser ju 1000ggr snyggare ut än att ha dom liggandes på instrumenbrädan, om det sedan dessutom låter bättre!! Har du några förslag på vilken höjd de bör hamna på?
Mvh Andreas

Pröva att lyssna dig fram till en bra höjd.
Jag personligen tycker det låter bäst när diskanterna inte sitter alltför långt från mellanregistren.

Hewi
571 Inlägg
12 februari 2006
Dom bör sitta ca 5-10 cm över instrumentbrädans högsta punkt om du skall rikta dom emot varann vilket ofta rekommenderas för en bra stereobild.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

1 634 Inlägg
13 februari 2006
Trådstartare
En liten dum fråga kanske. Behöver jag 2par lågnivåkablar till ett 4kanals steg som jag vill brygga? Kan nämligen få ca 200rms per sida, och det låter lockande.

Numera Saab 9-5 Aero -00

859 Inlägg
14 februari 2006
andreas_gbg_ skrev:
En liten dum fråga kanske. Behöver jag 2par lågnivåkablar till ett 4kanals steg som jag vill brygga? Kan nämligen få ca 200rms per sida, och det låter lockande.

Nej det räcker med ett par. Vänster in på vänstra sidan, och höger in på höger sida av steget.

/Theo

Turbomissbrukare
62 Inlägg
14 februari 2006
andreas_gbg_ skrev:

Ja de behöver du om du ska brygga och använda alla kanalerna vilket du kommer att göra om du ska brygga steget för t.ex ett framsystem!

Ryskhårdporr- de e kärlek de... :P

859 Inlägg
14 februari 2006
Mortcha skrev:
andreas_gbg_ skrev:

Ja de behöver du om du ska brygga och använda alla kanalerna vilket du kommer att göra om du ska brygga steget för t.ex ett framsystem!

? Nejnejnej.

Turbomissbrukare
62 Inlägg
14 februari 2006
Theo skrev:
Mortcha skrev:
andreas_gbg_ skrev:

? Nejnejnej.

Hehe. nähä.. då tycker jag att du ska förklara hur du ska kunna använda ett 4ch steg bryggat för ett komplett framsystem.. tongue

Ska bli roligt att höra

859 Inlägg
14 februari 2006
Mortcha skrev:
Theo skrev:
Mortcha skrev:

? Nejnejnej.

Hehe. nähä.. då tycker jag att du ska förklara hur du ska kunna använda ett 4ch steg bryggat för ett komplett framsystem.. tongue

Ska bli roligt att höra

Svaret skrev jag lite längre upp om du kan läsa.

Jag kan ta det igen, lite nogrannare...

Vänster kanal in på ch 1&2s vänstra kanal.

Höger kanal in på ch 3&4s högra kanal.

Nu kan man koppla in vilket framsystem som helst som lämpligen är 4 ohm. och i Andreas fall få ut 200W per sida.

Jag har det själv så kopplat i vinterbilen, och varför det inte skulle funka kan du få förklara...

MVH Theo

Turbomissbrukare
62 Inlägg
14 februari 2006
Theo skrev:
Mortcha skrev:
Theo skrev:

? Nejnejnej.

Ska bli roligt att höra

Nu kan man koppla in vilket framsystem som helst som lämpligen är 4 ohm. och i Andreas fall få ut 200W per sida.

Jag har det själv så kopplat i vinterbilen, och varför det inte skulle funka kan du få förklara...

MVH Theo

Därför att då kör du bara på halv efekt på steget.. så då spelar de ingen roll om du bryggar eller inte..
KOllar hur många volt du har på lågnivån.. de e där de hela sitter i.. Ifs.. de kan ju kanske funka om du har ca 8v på lågnivån.. men de e så gott som omöjligt..
Om du ska använda dig av stegets fulla effekt så behöver du 2st lågnivå kablar!

6 851 Inlägg
14 februari 2006
Mortcha skrev:
Theo skrev:
Mortcha skrev:

Ska bli roligt att höra

MVH Theo

Därför att då kör du bara på halv efekt på steget.. så då spelar de ingen roll om du bryggar eller inte..
KOllar hur många volt du har på lågnivån.. de e där de hela sitter i.. Ifs.. de kan ju kanske funka om du har ca 8v på lågnivån.. men de e så gott som omöjligt..

Nej det måste man inte. Kan väl för den del använda en splitter baktill.

859 Inlägg
14 februari 2006
Du är faktiskt helt fel ute. 2 volt räcker bra för att få ut max ur steget. Ingångskänsligheten är vanligen mellan ca. 0,3 - 5volt.

Lite komiskt är dock att jag faktiskt har 8V in i steget från min Kenwood KDC-PS909.

MVH Theo

Mortcha skrev:
Theo skrev:
Mortcha skrev:

Ska bli roligt att höra

MVH Theo

Turbomissbrukare
62 Inlägg
14 februari 2006
För det som du skrev nu får du bara ut halv effekt på steget vid bryggning.. de e ju bara att tänka själv lite logiskt så förstår man varför..

859 Inlägg
14 februari 2006
Mortcha skrev:
För det som du skrev nu får du bara ut halv effekt på steget vid bryggning.. de e ju bara att tänka själv lite logiskt så förstår man varför..

;-)

Turbomissbrukare
62 Inlägg
14 februari 2006
Tiaz skrev:
Mortcha skrev:
Theo skrev:

MVH Theo

Har så dåliga erfarenheter av dessa splitters så.. de rekomenderar inte jag iaf..

6 851 Inlägg
14 februari 2006
Mortcha skrev:
Tiaz skrev:
Mortcha skrev:

Har så dåliga erfarenheter av dessa splitters så.. de rekomenderar inte jag iaf..

Hehe, oki. men det funkar..Sen att vissa har otur med dessa, det beror säkert på kvalité och hur man tidigare har kopplat. själv har jag inte haft några broblem med dessa plittar..inte änns biltemas ;P

Sök