Cadillac Eldorado, V8 7 liter, 1978 - motorhaveri?

engolf
29 maj 2008 · 3 235 Inlägg

Hej igen,

skrev om det tidigare: förra ägaren sa att den bara dog på motorvägen.

Nu håller jag på och felsöker, och motorn går inte att dra runt för hand, och inte heller startmotorn orkar dra runt den.

Nu till frågan: vad händer om kedjan på en sådan motor går av? Blir det ventilsallad, eller kan man hoppas på att en renovering hjälper?
Jag har inte sett under ventilkåpan än, ska göra det ikväll, och misstänker att kedjan har tackat för sig.

7 liters V8, Cadillac Eldorado, 1978 modell.

Tack för alla svar!

Senast redigerat av engolf (29 maj 2008)

Moparboy440
29 maj 2008 · 4 682 Inlägg

har kammkedjan gått sönder? de e inte ofta som man ser att de händer,farsan körde 50000 mil me sin van me samma kammkedja.
nåja  tillbaka till saken. me lite tur kan till och me de flesta ventilererna vara hela ,eftersom de bara e två ventiler per cylinder.men de e ju nog troligt att någon har slagit i någon kolv å blivit krokig,stabila grejor dock så me lite tur ska de väl bara vara att byta till nya,men kan ju löna sig å kolla så att vipparmar å stötstänger e raka i.a.f,man vet ju aldrig wink.

Senast redigerat av Moparboy440 (29 maj 2008)

engolf
30 maj 2008 · 3 235 Inlägg

Tog bort ventilkåporna idag, och såg att att ventiler står uppe(alltså i stängt läge).
Motorn gick inte att dra runt för hand...sad
Men alla vipparmar och de pinnarna som går till de är oskadda.

Tappade motorn för olja,och den var väldigt mörk, men inga spår av metall eller liknande.

Sportvagnskonsult SVK Customs
30 maj 2008 · 1 639 Inlägg

Det är bara att riva skitet!
Sitter den så har det hänt något och även om du skulle få runt den så vore det ingen bra ide att starta den.

BMW 635 csi "S38B36" (1983)
BMW 3,0cs (1972)
BMW 540i/6 touring "manuell 6-pet" (1995)
engolf
30 maj 2008 · 3 235 Inlägg

Ja, totalrenovering blir nog sommarens stora projekt.

Återkommer senare när jag fått av topplocken.

engolf
4 juni 2008 · 3 235 Inlägg

Plockade av topparna nu i helgen, och konstaterade med en gång att det satt fel topplockspackningar på den. Samma dimentioner, men hålen ¨till vattenkanalerna var på fel plats, så topparna hade ingen vattencirkulation...sad
Motorn gick tydligen så varm, att ventiloljetätningarna smälte.
Kedjan sitter på, och kamaxeln,ventillyftarna, kolvarna och topparna ser bra ut.
Jag misstänker att den gick för varm och att veven har skurit.

Tror ni en sådan motor går att renovera?

Moparboy440
4 juni 2008 · 4 682 Inlägg

engolf skrev:
Plockade av topparna nu i helgen, och konstaterade med en gång att det satt fel topplockspackningar på den. Samma dimentioner, men hålen ¨till vattenkanalerna var på fel plats, så topparna hade ingen vattencirkulation...sad
Motorn gick tydligen så varm, att ventiloljetätningarna smälte.
Kedjan sitter på, och kamaxeln,ventillyftarna, kolvarna och topparna ser bra ut.
Jag misstänker att den gick för varm och att veven har skurit.

Tror ni en sådan motor går att renovera?

så länge blocket  e helt ska de väl gå.men kan nog var lite svårt att få tag i delar.

engolf
5 juni 2008 · 3 235 Inlägg

Blocket och allt annat ser bra ut, dock har jag inte kommit åt veven än, har ingen motorkran.
Delarna får man billigt från USA, konplett renoveringsset för ca 6000 kr.

Moparboy440
5 juni 2008 · 4 682 Inlägg

engolf skrev:
Blocket och allt annat ser bra ut, dock har jag inte kommit åt veven än, har ingen motorkran.
Delarna får man billigt från USA, konplett renoveringsset för ca 6000 kr.

billigt å billigt,beror på va man gemför me.ett komplett renoveringsett för en cheva 350 kostar ju bara hälften så mycke.om man e snål kan man ju tycka a de e dyrt wink.

antalpromille
6 juni 2008 · 38 Inlägg

engolf skrev:
Blocket och allt annat ser bra ut, dock har jag inte kommit åt veven än, har ingen motorkran.
Delarna får man billigt från USA, konplett renoveringsset för ca 6000 kr.

ursäkta OT. ja undrar vilken sida du hittat alla delar och om dom även har till de äldre 7-litarna från cadillac? främst ute efter kolvar, ringar lager och eventuellt stakar.

engolf
6 juni 2008 · 3 235 Inlägg

Komplett renoveringsset med bl kolvar, vipparmar, stötstänger, kolvringar, ventillyftare, lager, packningar mm hittar du enkellt på internett.
Nu är jag på jobb, kommer inte ihåg vad sidan heter, men kan PMa all info till dig senare.
Väldigt billigt att köpa delar från USA nu, dollarn är ju så billig just nu.

Rinnegan Malleus Malificarum
6 juni 2008 · 2 401 Inlägg

Moparboy440 skrev:

engolf skrev:
Blocket och allt annat ser bra ut, dock har jag inte kommit åt veven än, har ingen motorkran.
Delarna får man billigt från USA, konplett renoveringsset för ca 6000 kr.

billigt å billigt,beror på va man gemför me.ett komplett renoveringsett för en cheva 350 kostar ju bara hälften så mycke.om man e snål kan man ju tycka a de e dyrt wink.

Bättre att det är bra än billigt. Och kompletta renoveringskit för en Cheva 350 är inte riktigt så jävla billiga om man ska ha kvalité.

Dom som har satt ihop Cadillac motorn måste ha haft en tumme mitt i handen. hmm Synd.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
engolf
6 juni 2008 · 3 235 Inlägg

Det är sant:/

Jag höll på och skulle plocka ur motorn, och tro mig: Cadillac är ingen lätt bil att mecka med...
Allt på den är ologiskt, massa märkliga delar, fästen som sitter där till ingen nytta osv osv osv.
Plus att allt väger extremt mycket: insuget i stöpt järn: ca 35 kilo,
topparna i stål: ca 27 kilo styck, nej, ingen vits att fortsätta beskriva, allt väger satani mycket.
Det fanns tydligen inte aluminium i USA i slutet på 70-talet.

P.S jag är helt säker på att om man vill kan man "lätta" den bilen med ca 300-400 kilo bara att tillverka delar i alu eller karbon, men man vill ju ha den så mycket original som möjligt...sad

Senast redigerat av engolf (6 juni 2008)

antalpromille
6 juni 2008 · 38 Inlägg

engolf skrev:
Det är sant:/

Jag höll på och skulle plocka ur motorn, och tro mig: Cadillac är ingen lätt bil att mecka med...
Allt på den är ologiskt, massa märkliga delar, fästen som sitter där till ingen nytta osv osv osv.
Plus att allt väger extremt mycket: insuget i stöpt järn: ca 35 kilo,
topparna i stål: ca 27 kilo styck, nej, ingen vits att fortsätta beskriva, allt väger satani mycket.
Det fanns tydligen inte aluminium i USA i slutet på 70-talet.

P.S jag är helt säker på att om man vill kan man "lätta" den bilen med ca 300-400 kilo bara att tillverka delar i alu eller karbon, men man vill ju ha den så mycket original som möjligt...sad

väldigt sant, samt att om man kan optimera som på nyare bilar (200hk på 2liters slagvolym) så skulle man kunna få ut ganska möe ur dom, men vad är meningen, man förlorar ju charmen med det wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang