Saab 9000 trimning (2,0t eller 2,3t?)

Wrooom
7 juni 2008 · 37 Inlägg

Har i dagsläget en 2,0t -97. Tänkte trimma denna en hel del med saker från maptun.

Är det värt att trimma denna motorn,eller ska jag köpa en 2,3t motor å trimma denna och slänga i?

Är det möjligt att göra detta? Vad kan man stöta på för problem?

Tacksam för er hjälp!

David91 bor i
8 juni 2008 · 529 Inlägg

vev stakarna och vev axeln är ju ända skillnaden mellan 2,0 och 2,3.
så det skulle ju va onödigt att byta, men det är klart ska du trimma tillräckligt mycket för att den inte ska gå igenom besiktningen så måste du ju ha en motor att byta med och då är det ju bra att ha kvar 2,0an.
vilket steg från Maptune va det du hadde tänkt dig?

Vanliga problem när man trimmar 9000 är ju att växellådorna börjar ge sig.

Senast redigerat av David91 (8 juni 2008)

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...
Markus_MR2
8 juni 2008 · 761 Inlägg

Wrooom skrev:
Har i dagsläget en 2,0t -97. Tänkte trimma denna en hel del med saker från maptun.

Är det värt att trimma denna motorn,eller ska jag köpa en 2,3t motor å trimma denna och slänga i?

Är det möjligt att göra detta? Vad kan man stöta på för problem?

Tacksam för er hjälp!

Beror på effektmål helt och hållet.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66
kIM0h
8 juni 2008 · 126 Inlägg

Man kan plocka ut lika mkt med en 2.0a bara att 2.3an har lite bättre botten drag.. och många som trimmar brukar vilja använda 2.0an då denna verkar vara lite mer varv villig.

9-5 aero
Saab 9-5 Aero "WT-R" (2006)
Fredrik-79
8 juni 2008 · 2 164 Inlägg

Vill du att lådan ska hålla längre är en 2,0t att föredra då den inte levererar lika mycket vrid på låg varv vilket vrider sönder lådan ganska omgående.
Upp till ca 300 hk borde de gå utan större problem för lådan bara du undviker rödljus rejs.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Wrooom
8 juni 2008 · 37 Inlägg

Ok,intressant läsning.

Men om man tänkt sig att köra strippen som "amatör" så är väl bottenvridet något man eftersöker?

Det jag tänkte med motorbytet var mest att man kan använda bilen medans man filar iårdning den andra motorn sålänge. Men är det stora problem vid en besiktning av detta? De borde väl inte se någon större skillnad när det är turbo och allt som det ska vara?

Om man ska byta motor,vilken beteckning ska den helst ha då? B234R,B234E Turbo. Kom med förslag


Jag tänkte börja med att köpa lite lösa delar ifrån maptun eftersom det kostar en slant att köpa allt på en gång. Får bli lite då och då. Får väl börja med ett steg 3-4 någonting kanske och bygga vidare på detta sen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang