7307
Sök

motorlampan tänds vid högre varvtal?

Toyota mekaniker
240 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
sha !

när man varvar motorn till kanske 2000varv så börjar motorlampan lysa efter kasnke 5sek .. men när den står på tongång så lyser den inte ...

vad kan felet vara?

nivån på oljesticken är precis mitt i mellan min o max kan de vara att man ska hälla i lite mer olja?

tacksam för svar...

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 juni 2008
Oljepumpen kanske är sliten, så oljetrycket sjunker eller hinner inte bygga tillräckligt när du drar på?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Toyota mekaniker
240 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
TurbOla skrev:
Oljepumpen kanske är sliten, så oljetrycket sjunker eller hinner inte bygga tillräckligt när du drar på?

hur kollar man det?

tack för svar

BMW fantast
1 172 Inlägg
8 juni 2008
tror knappast det är oljan... finns en oljelampa för oljan ju... engine lampan brukar vara till tändingen och möjligt vis luftbandningen dvs. luftmasse mätare m.m... kan dock inte ge nåt svar på avd som kan va ditt prob, men har samma på min 200 just nu. lampan e tänd och kan abra varva till 2000 varv.. känns jobbigt...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Toyota mekaniker
240 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
AeroMalm skrev:
tror knappast det är oljan... finns en oljelampa för oljan ju... engine lampan brukar vara till tändingen och möjligt vis luftbandningen dvs. luftmasse mätare m.m... kan dock inte ge nåt svar på avd som kan va ditt prob, men har samma på min 200 just nu. lampan e tänd och kan abra varva till 2000 varv.. känns jobbigt...

om du fixar det på din bil kan du vell pm mig med vad du gjorde eller skriv de i denna tråd så andra med kanske samma problem vet vad de kanske kan va?

Reservdansk
6 271 Inlägg
9 juni 2008
Johan_sportbilen skrev:
TurbOla skrev:

hur kollar man det?

tack för svar

Vet inte om du har oljetrycksgivare, men kolla upp det. Sitter i blocket någonstans, nog nere vid sumpen.

Min varningslampa eller kabeln till givaren är nog trasig, för den lyste inte när vi kopplade loss oljetrycksgivaren, och satte i en graderad för att kolla trycket. Man måste byta givare i blocket, och sätta dit en graderad, så kollar man oljetrycket.

Men om det är det som felar kan jag inte svara på, men det är alltid bra att veta om oljepumpen är fräsh, annars riskerar man ras. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Teknik Informatör
371 Inlägg
9 juni 2008
jag skulle mäta upp LMM och kolla där...kolla även så att inte motorn misständer när du varvar...kan vara en vevgivare som är på väg att ge sig också så slår elektroniken ifrån när du börjar varva...

för skulle det vara oljan så hade det varit tvärtom att lampan lyst på tomgång och inte vid varvning...

bara börja gräva i problemet smile

BMW E3 it takes one to catch one :)

Toyota mekaniker
240 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
E3_Henrik skrev:
jag skulle mäta upp LMM och kolla där...kolla även så att inte motorn misständer när du varvar...kan vara en vevgivare som är på väg att ge sig också så slår elektroniken ifrån när du börjar varva...

för skulle det vara oljan så hade det varit tvärtom att lampan lyst på tomgång och inte vid varvning...

den går hur bra som helst .. misständer inte eller nått.

ska gå igenom lite grejer nu under veckan ... Tack så mkt för alla svar..

BMW fantast
1 172 Inlägg
9 juni 2008
Johan_sportbilen skrev:
E3_Henrik skrev:

den går hur bra som helst .. misständer inte eller nått.

ska gå igenom lite grejer nu under veckan ... Tack så mkt för alla svar..

var inte så säker på det... spikningar kan vara så små så du inte märker det... finns ju speciella knacksensorer för trimamde bilar som känner av knackningar långt före oss mänskliga... jag ahr en tråd om min redan, och inte fårt nån hjälp, så det hjälper itne dig helller... jag åker på att renovera min motorn.. men mitt en nog lite värre än ditt tror jag. min är inte körbar för 5 öre ens:( lycka till

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Sök