Volvo S40-00 Xenon?

Doodoo
9 juni 2008 · 24 Inlägg

Jag bara undrar om man kan köpa xenon strålkastarna till en nyare s40 från 04.
Är det bara att koppla in eller är det en massa annat man måste byta?

Mvh DooDoo

Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
9 juni 2008 · 946 Inlägg

Inte godkännt att göra så, men du måste även köpa med allt som hör till, typ ballaster och annat.

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Doodoo
9 juni 2008 · 24 Inlägg

Så man kan inte skaffa xenon ljus på en bil utan xenon från fabrik? På lagligt vis alltså

Siqqe Besserwisser
9 juni 2008 · 263 Inlägg

Doodoo skrev:
Så man kan inte skaffa xenon ljus på en bil utan xenon från fabrik? På lagligt vis alltså

Nej, det får man inte. Man måste ha automatisk nivåreglering som känner av om bilen är t.ex. lastad och justerar sedan nivån på lyktan. Det GÅR att eftermontera detta på en del bilmodeller men det är fortfarande inte lagligt. Tyvärr.

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
Dave_C70 Volvoit - lagd åt vänster
9 juni 2008 · 946 Inlägg

Siqqe skrev:

Doodoo skrev:
Så man kan inte skaffa xenon ljus på en bil utan xenon från fabrik? På lagligt vis alltså

Nej, det får man inte. Man måste ha automatisk nivåreglering som känner av om bilen är t.ex. lastad och justerar sedan nivån på lyktan. Det GÅR att eftermontera detta på en del bilmodeller men det är fortfarande inte lagligt. Tyvärr.

Typgodkännande eller vad heter det där som sätter stopp för det? När vi ändå är inne på änmet... Får man ta bort strålkastartorkare/spolare i efterhand om man har xeneon? Vet att det måste finnas på bilen när den typgodkänns/registreras, men måste det även finnas på vid "vanlig" besiktning?

MVH

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -
Siqqe Besserwisser
9 juni 2008 · 263 Inlägg

Dave_C70 skrev:

Siqqe skrev:

Doodoo skrev:
Så man kan inte skaffa xenon ljus på en bil utan xenon från fabrik? På lagligt vis alltså

Nej, det får man inte. Man måste ha automatisk nivåreglering som känner av om bilen är t.ex. lastad och justerar sedan nivån på lyktan. Det GÅR att eftermontera detta på en del bilmodeller men det är fortfarande inte lagligt. Tyvärr.

Typgodkännande eller vad heter det där som sätter stopp för det? När vi ändå är inne på änmet... Får man ta bort strålkastartorkare/spolare i efterhand om man har xeneon? Vet att det måste finnas på bilen när den typgodkänns/registreras, men måste det även finnas på vid "vanlig" besiktning?

MVH

Jag är inte helt säker så jag bör inte svara, men jag gör det ändå. smile

Jag har precis för mig att det inte krävs för vare sig regbesiktning eller vanlig kontrollbesiktning, men jag kan ha fel. Jag har dock aldrig hört att någon får problem vid en kontrollbesiktning.

Någon annan kan säkert svara med större säkerhet.

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
Weermets Gasglad
9 juni 2008 · 295 Inlägg

Vad jag har fått lära mig är att spolning och/eller? torkare måste finnas om Xenon är monterat på bilen. Någon mer insatt kanske kan ge ett bättre svar.

Opel Vectra "2.0T" (2007)
Siqqe Besserwisser
9 juni 2008 · 263 Inlägg

Weermets skrev:
Vad jag har fått lära mig är att spolning och/eller? torkare måste finnas om Xenon är monterat på bilen. Någon mer insatt kanske kan ge ett bättre svar.

Varför skulle det vara viktigare på xenon- än halogenlyktor?

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
Phaetoon
9 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Man får ju byta till Xenon i helljuset utan att besiktningen skriker, men när det gäller halvljuset så är det högtryckssprutning och automatisk nivåreglering med sensorer som gäller.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
9 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Siqqe skrev:

Weermets skrev:
Vad jag har fått lära mig är att spolning och/eller? torkare måste finnas om Xenon är monterat på bilen. Någon mer insatt kanske kan ge ett bättre svar.

Varför skulle det vara viktigare på xenon- än halogenlyktor?

För att xenonlampor utvecklar mindre värme än halogenlampor och att de därför inte klarar av att smälta bort is på lyktorna.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
9 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Siqqe Besserwisser
9 juni 2008 · 263 Inlägg

Ja, visst tusan. Det är ju självklart när man tänker efter.

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
Phaetoon
9 juni 2008 · 8 156 Inlägg

Siqqe skrev:
Ja, visst tusan. Det är ju självklart när man tänker efter.

Fast själv så tycker jag att det inte borde vara ett krav på äldre bilar. Jag menar, om man nu bemödar sig med att xenonkonvertera en gammal 50-tals jänkare på laglig väg (med nivåreglering och sensorer) så är det väl mer trafiksäkert än med gamla halogenlyktor? Hur ofta ser man dessa köra på vinterväglag...?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Siqqe Besserwisser
9 juni 2008 · 263 Inlägg

Phaetoon skrev:

Siqqe skrev:
Ja, visst tusan. Det är ju självklart när man tänker efter.

Fast själv så tycker jag att det inte borde vara ett krav på äldre bilar. Jag menar, om man nu bemödar sig med att xenonkonvertera en gammal 50-tals jänkare på laglig väg (med nivåreglering och sensorer) så är det väl mer trafiksäkert än med gamla halogenlyktor? Hur ofta ser man dessa köra på vinterväglag...?

Jo, det är sant men samtidigt är det nog ett helvete att komma på regler som ska kunna tillämpas på alla bilar.

Volvo V70 II 2.4D "Polestar performance" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang