5409
Sök

saab 9000 intercooler

Legitimerad klåpare
212 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
Hej, jag har betämmt mig för att montera en intercooler från en saab 9000 på min bil och när jag for iväg för att köpa tryckslang så kom jag på att man kanske skulle veta vilken diameter det är på anslutningarna:P. Så nu kommer frågan här, Vilken diameter har 9000ic'n på anslutningarna. Skriv gärna i milimeter.

Jo just d en till fråga för att få plats med ic'n ordentligt så har jag blivit tvungen att sätta den uppochner vilka problem kan uppkomma då? Jag har förstått att jag kommer trycka in kondesen in i motorn direkt men utöver det vad kan hända?

1 196 Inlägg
12 juni 2008
finns ic som är till för 9000 i alu

KHRacing
12 juni 2008
Spiike skrev:

www.klracing.se har dessa

Legitimerad klåpare
212 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
Spiike skrev:

okej den jag har är den större modellen med plastgavlar inde den mindre i alu.

Legitimerad klåpare
212 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
KHRacing skrev:
www.klracing.se har dessa

Så då är det 51 mm som gäller?

Avstängd
653 Inlägg
12 juni 2008
Jag är ganska säker på att det var 63 mm på utgångarna från ic:n, jag köpte nämligen siliconansutningar till mina i våras.... 51 mm är det iaf itne, tryckrören är 51 mm och ic-utgångarna är lite grövre, det är jag 100 på...

Jag har rätt i vad jag än säger.

Legitimerad klåpare
212 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
airflow skrev:
Jag är ganska säker på att det var 63 mm på utgångarna från ic:n, jag köpte nämligen siliconansutningar till mina i våras.... 51 mm är det iaf itne, tryckrören är 51 mm och ic-utgångarna är lite grövre, det är jag 100 på...

någon som kan bekräfta detta uttalande? jag ska ut å skruva me bilen imorgon och vill helst ha sakerna då. Sen är de lite för långt att bara tvärfara å mäta upp

2 924 Inlägg
12 juni 2008
vad du än gör, köp ingen IC med plastgavlar.... Finns ju många mer prisvärda IC som är bättre än en gammal 9000 IC till låg kostnad...hos ex KLracing.se
Senast redigerat av peegee (12 juni 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

Legitimerad klåpare
212 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
Jag har som redan köpt en ic och ja tänker inte köpa någon annan för jag har inte pengar till de. då jag inte har tänkt ladda mer än drygt 1bar så kommer den att hålla alldeles utmärkt. sen att bilen inte har någon intercooler orginal gör endast att effektutaget blir mer lönsamt

1 019 Inlägg
12 juni 2008
Stoorn skrev:
airflow skrev:

någon som kan bekräfta detta uttalande? jag ska ut å skruva me bilen imorgon och vill helst ha sakerna då. Sen är de lite för långt att bara tvärfara å mäta upp

60mm är det.

Avstängd
653 Inlägg
12 juni 2008
Garfield skrev:
Stoorn skrev:
airflow skrev:

60mm är det.

Japp, så var det, men när du beställer siliconanslutning så finns det bara 57 mm och 63 mm, så beställ den med 63 så slipper du krångel wink

Jag har rätt i vad jag än säger.

2 164 Inlägg
12 juni 2008
Här har ni en bolt on ic som funkar upp till 470hk+
http://forums.exd.se/index.php
Bli medlem och beställ!

MVH

F

Better than God \o/
1 886 Inlägg
12 juni 2008
Stoorn skrev:
Spiike skrev:

okej den jag har är den större modellen med plastgavlar inde den mindre i alu.

De i alu är lika stora som org och  GRÖVRE, så större än de i alu hittar du inte till en 9000.
Tänker du på og900 tro?

airflow skrev:
51 mm är det iaf itne, tryckrören är 51 mm och ic-utgångarna är lite grövre, det är jag 100 på...

Precis.

peegee skrev:
vad du än gör, köp ingen IC med plastgavlar.... Finns ju många mer prisvärda IC som är bättre än en gammal 9000 IC till låg kostnad...hos ex KLracing.se

Org 9000 ic klarar upp till 1,6bar i laddtryck, vad det blir i hkr beror helt på övrig hårdvara, 150 > 450hkr skulle jag gissa på... roll
Senast redigerat av MrTurbo (12 juni 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Legitimerad klåpare
212 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
tack för svaren, jag antar att ja ska förklara lite nu. Jag har redan 2 st laddlufts kylare liggandes en liten tjocksak i alu möjligt att de är från en og900 ja vet inte riktigt. och den andra är en från en 9000. Jag kommer inte att köpa silikonslangar för att jag kan få tag på billigare förstärkta gummislangar som skulle klara tryck upptill 5bar eller någon liknande siffra. Det är inte någon saab jag håller på med så igentligen spelar det ingen roll vilken ic jag har men just nu så hade ja dessa liggandes. Och då detta inte kommer att bli något effekt monster på 400hk så är de verkligen inte lönt att köpa något mer avancerat. jag antar även att den mindre skulle varit smartare att andvända men jag vill ha marginal uppot som jag någon gång skulle vilja trimma mer. Jag får väll slänga upp en projekt tråd nån gång senare då jag kommit igång så pass att de är lönt, just nu svtsar jag mest bara rost och ärligt talat vem vill se de?

Är det ingen som föresten vet om det blir några konstiga följder på att ha icn uppochner?

2 164 Inlägg
13 juni 2008
MrTurbo skrev:
Org 9000 ic klarar upp till 1,6bar i laddtryck, vad det blir i hkr beror helt på övrig hårdvara, 150 > 450hkr skulle jag gissa på... roll

Jag säger att max ligger betydligt lägre än så.
Max 1,5 bar gärna 1,4 innan de är dax att byta IC.
Max effekt är stax över 300hk sen är de ny IC som gäller.

MVH

F

1 703 Inlägg
13 juni 2008
Stoorn skrev:
Är det ingen som föresten vet om det blir några konstiga följder på att ha icn uppochner?

Du kan till och med montera den på tvären utan att det har nån betydelse smile

Sök