Hur ändrar man laddtrycket och vad ger de för effekt om man ändrar det

Xuri One Man Clan
26 juni 2008 · 4 287 Inlägg

MrTurbo skrev:

-Blomman- skrev:
Ökar du laddet med 0.1bar så får du en effekt höjning på ca 10% från orginal hästarna.. så säg att din bil 150hk och laddar 0.2bar orginal, så ökar du då laddet till 1.2bar så har du en effekt höjning på 100% altså 300hk.. Men då ska det ju stämma med luft och bränsle och allt sånt skit och det gör det ju inte sålänge du inte mappar efter det laddet..
Rätta mig om jag har fel...

Oj, du har fel....

Min bil laddade 0,4 bar original, då har den 145hkr
Jag laddade 1,6 bar som mest, hur många hkr hade jag då?
(Observera att jag hade gjort en del andra modifieringar med då)

Fick 115 hk extra vid laddhöjning till de dubbla...nästan den dubbla effekten i spisen...135 org..250 efter höjning (dock bytt toppen å detta tongue)

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
-Blomman-
26 juni 2008 · 1 174 Inlägg

MrTurbo skrev:

-Blomman- skrev:
Ökar du laddet med 0.1bar så får du en effekt höjning på ca 10% från orginal hästarna.. så säg att din bil 150hk och laddar 0.2bar orginal, så ökar du då laddet till 1.2bar så har du en effekt höjning på 100% altså 300hk.. Men då ska det ju stämma med luft och bränsle och allt sånt skit och det gör det ju inte sålänge du inte mappar efter det laddet..
Rätta mig om jag har fel...

Oj, du har fel....

Min bil laddade 0,4 bar original, då har den 145hkr
Jag laddade 1,6 bar som mest, hur många hkr hade jag då?
(Observera att jag hade gjort en del andra modifieringar med då)

Det är vad jag har lärt mig av några här på garaget..

Kolla in länken
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=57245

Senast redigerat av -Blomman- (26 juni 2008)

"If you're in control, you're not going fast enough"
MrTurbo Better than God \o/
26 juni 2008 · 1 883 Inlägg

Kolla det jag skrev till i förra inlägget, gissningar och övriga funderingar har ju inte med den saken att göra...  smile

I en motor kan 0,1 bar göra 2% i en annan 22%, allt beror på de yttre förutsättningarna.

Senast redigerat av MrTurbo (26 juni 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
dahboy
26 juni 2008 · 1 002 Inlägg

Smoke_U skrev:
Fattar noll! Var för är det så många som kör med dump? Om de är så skadliga..varför tillverkas de då?

Tråden handlar om pysventil som används som laddtrycks höjare eller laddtrycks styrning, och inte om dumpventiler som vars funktion är att "släppa ut" överflödig luft..



EDIT: Missade ditt inlägg Sharky..

Senast redigerat av dahboy (26 juni 2008)

...
Sharky
26 juni 2008 · 10 287 Inlägg

Blomman skrev ju faktiskt att "Men då ska det ju stämma med luft och bränsle och allt sånt skit" och med det så tror jag han inser att flödesproblemet måste tas om hand. (med tanke på den tråd han länkade till där vi bla berättade att en viktig fråga är:  Hur kan jag göra min motor effektivare, dvs hålla VE uppe även på högre laddtryck

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MrTurbo Better than God \o/
26 juni 2008 · 1 883 Inlägg

Sharky skrev:
.... dvs hålla VE uppe även på högre laddtryck

/Göran

smile Förslaget om slangen till wastegatens vara eller icke vara har redan vart uppe ju. wink

Vad gällande trådskaparens funderingar och hans aktuella bil är den absolut bästa och SÄKRASTE lösningen att han kontaktar http://www.atechmotor.com/ de vet hur en volvo skall trimmas...

Edit; Man skall absolut inte tro på allt man läser på internet (helst inte på ett forum)  tongue

Senast redigerat av MrTurbo (26 juni 2008)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Toffe10 Lastbils Mekaniker
26 juni 2008 · 357 Inlägg

Nyare bilar ska de chippas, gamla härk som ingen bryr sig om så gäller pysventil winktongue

MickeMys WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
26 juni 2008 · 162 Inlägg

Låt mig bara säga så här:
En turbo bil MAPPAS, den chippas inte, i alla fall inte om man vill vara seriös samt få marginalerna på rätt sida om minuset på bankkontot.Du måste ha rätt på följande innan du börjar ladda.
Tändning (hur mycket kan du skjuta den?),Spridare (är de stora nog?),Soppapumpen (klarar den att leverera tillräckligt för att öka?)Katten (hur mycket motryck får du med org,klarar du att öka ladd med den org? Om den skapar för mycket mottryck vilket den garanterat gör, blir det bara VARMT,Mycket VARMT vid turbon,ja du ser nog själv vad som händer)
Lycka till!
Mvh.MickeMys

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689
Subaru Impreza WRX STi "Petter Solberg Ed.1 - WR 1" (2004)
MrTurbo Better than God \o/
26 juni 2008 · 1 883 Inlägg

Toffe10 skrev:
Nyare bilar ska de chippas, gamla härk som ingen bryr sig om så gäller pysventil winktongue

Det är en relativt sund inställning. cool

MickeMys skrev:
Låt mig bara säga så här:
En turbo bil MAPPAS, den chippas inte, i alla fall inte om man vill vara seriös samt få marginalerna på rätt sida om minuset på bankkontot.Du måste ha rätt på följande innan du börjar ladda.
Tändning (hur mycket kan du skjuta den?),Spridare (är de stora nog?),Soppapumpen (klarar den att leverera tillräckligt för att öka?)Katten (hur mycket motryck får du med org,klarar du att öka ladd med den org? Om den skapar för mycket mottryck vilket den garanterat gör, blir det bara VARMT,Mycket VARMT vid turbon,ja du ser nog själv vad som händer)
Lycka till!
Mvh.MickeMys

Njao.....  Alltså, är hårdvaran på bilen original (spridare, turbo, avgasystem osv) finns det färdiga chip som är "bolt on". Skall det dock bytas hårdvara är det mappning som gäller för att få programvaran att ha full koll...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MickeMys WANGAN-MEET CREW / Subaru Driver
26 juni 2008 · 162 Inlägg

Kan bara instämma med MrTurbo när det gäller Volvo är det bara Per Johansson och AutoTech
http://www.atechmotor.com/
som är att rekommendera.
Det Per inte kan om turbomaskiner och Volvo i synnerhet är inte värt att kunna.
Han är kanon.
Mvh.MickeMys

WANGAN MEET CREW: Sveriges största Japsträff - Wangan-Meet 5 Lördagen den 6 Juli 2013 @ Ljungbyheds flygplats F5 för mer information: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265689
Subaru Impreza WRX STi "Petter Solberg Ed.1 - WR 1" (2004)
Sharky
27 juni 2008 · 10 287 Inlägg

Liiiite begränsad värld Micke. Andra exempel är Magnum Racing, Thore Lindgren, Professorn mfl.

/Göran

MickeMys skrev:
Kan bara instämma med MrTurbo när det gäller Volvo är det bara Per Johansson och AutoTech
http://www.atechmotor.com/
som är att rekommendera.
Det Per inte kan om turbomaskiner och Volvo i synnerhet är inte värt att kunna.
Han är kanon.
Mvh.MickeMys

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang