Kör på 95 fast motorn "ska ha" 98?

Torandi
13 juli 2008 · 70 Inlägg

Hej!
Har funderat ett tag på om jag vågar tanka bilen med 95 istället för 98 som den ska ha. Tankar idag 96 + blyersättning och det funkar bra, så steget till 95 är inte så långt. Vore bra att kunna tanka 95 då det är billigare och mycket mer vanligt än 96, sällan man hittar det, så får tanka 98 då och då med, vilket blir lite dyrt. Kan bilen ta skada av att man tankar fel oktanhalt?

M103
13 juli 2008 · 1 570 Inlägg

Det är väl egentligen riktigt låg oktan under 91 (som vi inte har i Sverige) som man inte ska köra omkring med om man inte kan ställa om bilen för det. I min MB finns ett reglage för att ställa bilen för riktigt låg oktanhalt men 95 ska ju funka. Jag har kört med 95,98 och 99 och det är ingen skillnad. Någon som är mer expert inom området får gärna fylla i. smile

kwansa Hmm, vet inte?
13 juli 2008 · 1 775 Inlägg

Skillnaden på 95 och 98 känns mest på en turbo bil en varm sommar dag smile

Jag gissar på att det inte är ett dugg skadligt för din motor och tanka 91 heller.
Så våga tanka 95 du, bilen kanske tappar 0,3hk bara.

Mina saabar är rekomederade att tankas på 98 oktan, men den går rent och friskt ner till 91 oktan, men då kanske man har tappat 3-4 hästar på vägen.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
BTLulle
13 juli 2008 ·

Du kan måsta ställa ner tändnigen lite, då den kan börja "spika" men lägre oktan. Man kan även få högre förbruknig med lägre oktan. Blyersättnig anser jag var en bluff som inte har någon nytta. Inget medel man häller i tanken kan ersätta blyet. Kör du på 95oktan, du kan testa att släppa ner motorn på 1000 rpm på 4an och trampa fult spikar den inte då så behöver du inte ändra tändnigen. Om du fortsätter med blyersättnigen är ditt val men jag skullle inte använda den.

MVH Peter

gamlingen
13 juli 2008 · 5 198 Inlägg

Blyersättning.. har man inte det till äldre bilar, har det nåt med oktan talet att göra... förr fanns det oblyad och blyad 96 oktan ?

Torandi
13 juli 2008 · 70 Inlägg

Jag har blyersättningen eftersom det är en gammal bil och inte för att höja oktanhalten ska förtydligas. Eftersom den kostar så pass lite i jämförelse med soppan så är det onödigt att chansa där tycker jag.

gamlingen
13 juli 2008 · 5 198 Inlägg

men i en ny bil kan det väl inte va bra med blyersättning..

kim89
13 juli 2008 · 112 Inlägg

vi kör med 95 i alla våra vanliga bilar, förutom dom som vi mappat till e85... så kör vi med 98 i våra racing bilar.....

kör på 95, du kommer inte märka skillnad. jag märker ingen skillnad i min t5a. så..
jag skulle lätt kört på 95 i ditt fal, för det gör jag och det är jag glad över då jag spar massor med pengar, fast i och försig så förlorar jag dom när jag tankar racingbilen haha

Jag hatar fwd = felwheeldrive...
roxe Jesus didn´† Tap
13 juli 2008 · 1 146 Inlägg

På turbobilar gör oktantalet mycket.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang