3830
Sök

Basen dör då jag höjjer volymen!

(none)
1 725 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#1
Hej!  Enheten - Apline 9855R

Jo, det är så att jag har haft mitt ljud klart nu i ca 1 månads tid.
Har precis ställt in alla inställningar som jag vill ha och är mycket nöjd.

Men fick lämna in med enehet pga ett skönhetsfel, alltså inget tekniks fel.

I alla fall, fick den i går och skulle koppla in den i dag. Var så glad att jag fått den igen
så man kunde dra på go bas igen. Men inte sad

Då jag koppla in enheten så funka allt perfekt...tills man höjer volymen till nivå 14 ca på min enhet.
Hög volym på min är inställd på ca 25, ganska lagom nivå då. Men 14 är inte så där jätte högt.

Så direkt då jag höjjer upp den till över 14 så försvinner basen HELT. Varför??? Har försökt felsöka utan
några fynd till fel.

Måste tillägga att ISO-kablen har jag gjort själv..så det är 4-st stift som jag jar tryck in i stället..men det är en annan historia.. Och det funka perfekt innan! Men en notis i alla fall.

ALLA tips och idéer är av intresse.

//Jonas
Senast redigerat av Braather (16 juli 2008)

--Lev i går som det vore i morgon--

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 juli 2008
#2
Ifall allting fungerade perfekt innan så är det ju inte helt utan att man tror att det har blivit något annat fel på stereon under reparationen.

Men tycker ändå att det låter som att ditt steg går i "Protect" läge.
Brukar hända ifall du har för dålig spänning in i steget. (oftast dålig jord)

Händer detta hela tiden, oavsett om du lyssnar på en lugn ballad eller riktig bas i någon fjortislåt?
När bilen är igång och/eller avstängd?

Det första och enklaste du ska göra är att mäta spänningen mellan 12V+ och 12V-
på steget och se vilket värde du får.

Med bilen igång bör det ligga på 14-14.5 (när du inte har igång steron)
När du slår på stereon så kan det sjunka lite grann (beroende lite på hur kraftigt steg du har och vad annat du har igång samtidigt)

MVh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

(none)
1 725 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#3
Hej Tommy!

Jag har en konding där bak som visar de värderna du talar om.

Det spelar ingen roll om bilen är på eller av! Lugn eller bas-låt.

Det ända jag vet som krångla så jag skulle sätta in enheten, eller som jag vet jag fick hålla på med,
är just dessa stift som jag har fått lirka in för att få det så bra som möjligt (Min egna ISO)

Minnet hade ju försvunnit helt efter att kopplat ut den för en vecka. Så då jag skulle sätta enhete igen
så var alla inställnigar borta..så lite surt var ju de. Men det med basen är knas tycker ja.

För framsystemet funkar lika bra som innan. Vet inte om det är något som skulle vara felkopplat eller så?
Om det är så att det är RCA-kabeln som buggar? Verkar så himla konstigt. Mest efter som vid en volym på 14 låter det perfekt, och gott som det ska. Men sen så försvinner basen bort hmm

Mvh
Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 juli 2008
#4
Tjenare

Minnet försvinner givetvis då man kopplar ur stereon. Finns ju inget batteri inne i stereon utan den får ström till minnet genom den (mest troligt) gula ACC kabeln som finns bakom stereon.

Jaa, men mät mellan kondensatorn och steget då? Eller så kollar du om protect lampan lyser när du höjer över vol 14.

Har du satt lågnivå kablarna rätt? hö-vä?

Hmm, egengjord ISO låter lite oseriöst med stift och så, (förstår inte riktigt hur du menar)
Men seriösa kopplingar är A och O vid, just kopplingar :p

EDIT: kom just på att samma problem uppstod när jag hjälpte en kompis.
Den gjorde likadant, kom fram till att det var jorden till huvudenheten som var dålig.
Kanske är det detta stift du pratar om? Eller att den kortsluter mot något?



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (16 juli 2008)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

(none)
1 725 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#5
Hej igen!


Du fattar mig rätt där. Det är så att jag har försökt att
få tag på denne ISO-kabel till min nehet i ett bra tag.

För min försvann spårlöst då jag sålde min andra bil som jag hade steron i först.

Så denna lösning blev de då, låter nog mer oseriöst än vad det är. För jag vet att det
är så som du säger - A & O med en riktig koppling!

Så du säger alltså att Jorden kan vara för dålig? Det är den ända kablen jag inte kolla så bra.

För direkt strömmen är kollad och omgjord flera gången. Även minneström kabeln och Remoten
säger ju sig själv att den fugerar. Men jorden kanske ja bör kolla om igen.

Ang. protekt lampan så övergår den till gul/orange sken då jag höjjer och basen försvinner. Vad tyder de på? För den lyser hela tiden!!

Mvh
jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 juli 2008
#6
Japp, skulle tippa att det är dålig jord till huvudenheten.

Hmm, så du menar att protect lampan på steget lyser hela tiden?
antar att den lyser grönt tills basen försvinner och övergår till gul/orange?

Isf är det något som inte står rätt till, antingen fel på kondensatorn eller fel i jorden eller de andra kablarna.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

(none)
1 725 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#7
Jo, den lyser hela tiden och övergår till gul/orange då basen försvinner då jag höjjer.

Så jorden till enheten kan göra så mycket?

Kondningen är helt ny och funka perfekt innan med. Använd i ca 1 vecka bara!
För jag spela på gott utan kondingen innan med..Så undra verkligen om det är den.

För det är BARA där bakom enheten som jag pillat i kabelväg..Alltså de fyra kablarna
som sitter där bak.

mvh
Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 juli 2008
#8
men hej igen - länge sen! haha

Jaa, okay. ta och pilla lite mer på kablarna bakom stereon så ska du de att det löser sig.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

BilstereoNörd
576 Inlägg
16 juli 2008
#9
Symptomen tyder snarare på att det är något fel runt slutsteget!!
Kontrollera spänningen mellan plus och minus på steget när du spelar på gränsen till att det stänger av, alltså volym 13 i ditt fall..

Mäta även mellan plus på steget och karossen/ren plåt....
Är det då högre spänning på denna sista mätpunkt så är det jordfel, dålig kontakt..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

170 Inlägg
16 juli 2008
#10
Har du rätt belastning på steget?

Less is more
http://www.digitalcompaniet.se/
ÅF för: Hertz, Alpine, Amega, Digital Designs, Hifonics, SPL Dynamics, DLS, MDS

1 634 Inlägg
16 juli 2008
#11
Låter som en liten kortis någonstans. Har själv råkat ut för samma. Då hade jag kortslutet högtalarkablarna. Gick bra på lägre volym men så fort man drog på lite så gick steget in i protect. kan vara så att någon kardel ligger och kortsluter bakom stereon?

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

Oldschool
299 Inlägg
16 juli 2008
#12
Hej!

Jag hade samma problem med min. Felet på min var att slutsteget inte klara av basen.

177 Inlägg
16 juli 2008
#13
Protect är en funktion som går in när steget över belastas.
Jag skulle tippa på dålig jord eller kortis någonstans.

Mät på steget mellan jorden och +12v så du har rätt mängd ström till steget att börja med.

Over and out!

(none)
1 725 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#14
Det är faktiskt så att jag råkat få en kabel längst med metall och säkringen i minnes kablen har gått. Bytt den och även säkringen i cigguttaget gick en gång. Men nu så går det in ström i kablarna. Jag skulle med sattsa på kortslutning. MEN, hur kan jag finna de?

Har även fått ett nytt problem. Det är så att själva metall ramen där enheten skall sitta verkar väldigt kosntig. För jag har steron i handen och har kopplat in alla kablar i enheten så funkar inte enheten. Men direkt då jag tar enheten PÅ metall ramen så startar steron. Känns som det är ström i ramen, eller vad kan de vara?
Har fortfarande samma problem med basen. Allt funka så bra innan. Så inget fel med stegen eller så efter som det spela så gott innan jag koppla ut den.

Om det nu är kortslutning-.-.hur ska jag se detta?
Börjar känna att detta är så jobbigt nu :S

Tack på förhand!

//J

--Lev i går som det vore i morgon--

(none)
1 725 Inlägg
16 juli 2008
Trådstartare
#15
Allt har "löst" sig!! Det visa sig att det var fel på remote utgången på enheten. Hade inne enheten på en skönhets lagning och fick tillbaka den trasig :S Jaja, får den lagad på garantin eller en ny.

Tusen tack på alla svar i alla fall.

mvh
Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 juli 2008
#16
Okay.. shit happends..:p synd bara att råka ut för det.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök