8460
Sök

vatten nånstans efter motortvätt oj :P Volvo 850

född blåvit
624 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
Ja som sagt jag tvätta visst motorn lite hårt idag på min 855 GLT tongue
Den gick på tomgång ett par minuter sen hosta den till och dog, sen startar den inte igen.
Det snurrar runt under huven iaf så det är nog ingen elektronik som gått åt skogen.

Jag tänkte direkt blött i fördelarlocket men den jäkeln måste ha en tredje bult nånstans undertill som jag inte ser/kommer åt. Sen gick jag på med tryckluft lite här och var på kontakter.

Sen lossade jag den svarta plastkåpan over toppen där tändstiften sitter, där vart det pissblött blandat med olja är det bra? tongue Jag torkade ur i alla fall och lossade alla tändhattar fast i tändstiften såg det bra ut.

Nu vetefan var jag ska testa mer..antar fördelarlocket men hur sitter det fast? Plockar man av luftfilterburken så kommer man bara åt 2 bultar sen sitter det ändå hårt hmm

Nu kommer jag troligtvis inte åka och hämta den förrän imorrn så då kanske det torkat upp av sig själv, men ifall det inte gjort det så....

Tacksam för tips
Senast redigerat av dabby (14 juli 2008)

4 824 Inlägg
15 juli 2008
Fördelarlocket sitter med 3 skruvar.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

1 675 Inlägg
15 juli 2008
dabby skrev:
Ja som sagt jag tvätta visst motorn lite hårt idag på min 855 GLT tongue
Den gick på tomgång ett par minuter sen hosta den till och dog, sen startar den inte igen.
Det snurrar runt under huven iaf så det är nog ingen elektronik som gått åt skogen.

Jag tänkte direkt blött i fördelarlocket men den jäkeln måste ha en tredje bult nånstans undertill som jag inte ser/kommer åt. Sen gick jag på med tryckluft lite här och var på kontakter.

Sen lossade jag den svarta plastkåpan over toppen där tändstiften sitter, där vart det pissblött blandat med olja är det bra? tongue Jag torkade ur i alla fall och lossade alla tändhattar fast i tändstiften såg det bra ut.

Nu vetefan var jag ska testa mer..antar fördelarlocket men hur sitter det fast? Plockar man av luftfilterburken så kommer man bara åt 2 bultar sen sitter det ändå hårt hmm

Nu kommer jag troligtvis inte åka och hämta den förrän imorrn så då kanske det torkat upp av sig själv, men ifall det inte gjort det så....

Tacksam för tips

Man ska alltid plasta in all elektronik. Har jag alltid gjort och sedan kört med högtrycks tvätt fungerar kanon wink Du har nog fått vatten innanför fördelaren som du säger sad

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

4 824 Inlägg
15 juli 2008
Äh, jag har aldrig plastat in nångting och det har bara hänt mig 1 gång att den gick lite konstigt efteråt men det försvann efter en kort stund och det va på min förförra bil och har gjort ett antal motortvättar efter det utan nått problem.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

född blåvit
624 Inlägg
15 juli 2008
Trådstartare
Christian S skrev:
Fördelarlocket sitter med 3 skruvar.

a tack jag hittade den tredje efter att jag tagit bort underdelen av luftburken med.
Det vart lite blött där men det hjälpte fan inte att torka och blåsa ordentligt hmm Sen hux flux efter 5 timmar gick den igång men som en halv potta skit, fast det rätta till sig...nästan.

När man stampar hårt på gasen så bluddrar det och suger till som hastigast i luftburken, efter en stund tändes lampan som säger typ "fel på motor elektronik, du har nog inte tillfredställande avgasvärden".

Men det kanske rättar till sig, ska försöka köra ett par mil imorrn.

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
16 juli 2008
säkert bara fukt som ligger nån stans på tändsidan... dra ur tändstiftskablarna å låt dem ligga på tork ett tag, för även den minsta fukt där kan spöka rejält...

Sök