Stor skillnad med vanos eller utan ?

Zip Med-Lem.
11 juni 2008 · 94 Inlägg

Ja, hur stor är skillnaden igentligen mellan bmws bilar med och utan vanos?

E3_Henrik Teknik Informatör
11 juni 2008 · 371 Inlägg

det som jag vill säga skiljer är att bottendraget är lite bättre i vanos bilarna...kanske bränsle förbrukningen också...

BMW E3 it takes one to catch one :)
Citroën ZX "Citronen" (1993)
Casy vinnarskalle!
11 juni 2008 · 907 Inlägg

Instämmer med Henrik

BMW M3 "Crisis" (2002)
BMW 1600-2 "Polaris" (1968)
azid Det som inte dödar gör ont
11 juni 2008 · 2 668 Inlägg

VANOS är förkortning för "Variabeler Nockenwellen Steuerung" och betyder variabel styrning av kamaxeln.

Systemet fungerar så att motorelektroniken på hydraulisk-mekanisk väg kan ställa in kamaxeln (för insugsventilerna), vinkeln kan ändras upp till 12.5 grader.

I praktiken innebär det att ventilerna öppnas lite senare i det undre varvtalsregistret, för att ge förbättrade tomgångsegenskaper.

I det mellersta varvtalsregistret öppnas ventilerna tidigare än normalt, för ett högre vridmoment och återföring av avgaserna till motorn, vilket även sänker förbrukningen och avgasvärdena.

I det högre varvtalsregistret öppnas ventilerna åter sent för att få ut så mycket effekt som möjligt.

När man pratar om VANOS menas oftast enkel VANOS, d.v.s. VANOS på insugskamaxeln. Medan modernare bilar som t.ex. din 330 har dubbel VANOS, vilket innebär att motsvarande system även finns på utblåskamaxeln.

Kort och gott ger VANOS, högre vridmoment (framför allt på lågvarv) och lägre förbrukning och avgasvärden...


saxat ifrån autopower.se

2slow
Zip Med-Lem.
11 juni 2008 · 94 Inlägg

Tack för svaren. vet vad vanos står för o va de är för något, o att de blir bättre vrid osv... men skulle
vilja se någont klipp etc mella an med vanos o en utan

azid Det som inte dödar gör ont
11 juni 2008 · 2 668 Inlägg

sök på tuben kanske finns där

2slow
Zip Med-Lem.
11 juni 2008 · 94 Inlägg

azid skrev:
sök på tuben kanske finns där

Har inte hittat något där neutral

Aja skit samma

Senast redigerat av Zip (11 juni 2008)

dalcudia
17 juli 2008 · 83 Inlägg

Hejsan....

Kanske en dum fråga men jag har köpt min första BMW 325 -92 och är inte så duktig på BMW..
Hur vet man om man har en "Vanos" motor eller en vanlig.. står det på motorkåpan tex..
Hade varit skoj att veta om jag har en Vanos eller inte..

Mvh Chriz

Senast redigerat av dalcudia (17 juli 2008)

Du får tycke den e skitsnygg eller skitful... bara du tycker nåt får då har den fågat din uppmärksamhet och jag e nöjd.. =)
Saab 9-5 AERO "NightSleeper" (2000)
torpis Forummoderator
17 juli 2008 · 10 576 Inlägg

dalcudia skrev:
Hejsan....

Kanske en dum fråga men jag har köpt min första BMW 325 -92 och är inte så duktig på BMW..
Hur vet man om man har en "Vanos" motor eller en vanlig.. står det på motorkåpan tex..
Hade varit skoj att veta om jag har en Vanos eller inte..

Mvh Chriz

Det ser man genom att titta efter vanosenheten.

"bulan" som pilen pekar på.  (Vill minnas att vanos kom först 94)

http://www.autopower.se/begagnatguiden/bilder/vanos.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
la_palma Labborant
17 juli 2008 · 307 Inlägg

Kortfattat: Vanosen ställer vinkeln på kamen så ventilerna öppnar lite tidigare vilket mestdels ger bättre vrid, lite bättre på höre delen av kurvan och lite bättre bensinförbrukning...

hewra Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
17 juli 2008 · 744 Inlägg

vanos började först komma 1993 om jag inte minns helt galet?

dalcudia
17 juli 2008 · 83 Inlägg

torpis skrev:

dalcudia skrev:
Hejsan....

Kanske en dum fråga men jag har köpt min första BMW 325 -92 och är inte så duktig på BMW..
Hur vet man om man har en "Vanos" motor eller en vanlig.. står det på motorkåpan tex..
Hade varit skoj att veta om jag har en Vanos eller inte..

Mvh Chriz

Det ser man genom att titta efter vanosenheten.

"bulan" som pilen pekar på.  (Vill minnas att vanos kom först 94)

http://www.autopower.se/begagnatguiden/bilder/vanos.jpg

Tackar..... det var ju lätt speciellt med tanke på att min e en 1992, då lär jag inte ha det... sad

Du får tycke den e skitsnygg eller skitful... bara du tycker nåt får då har den fågat din uppmärksamhet och jag e nöjd.. =)
Saab 9-5 AERO "NightSleeper" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang