5278
Sök

Felkod och taskig gång 760 TIC

726 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
hej!

har en volvo 760 tic vi precis fått i en motor i , en b230FT , men motorn går inte klockrent än... så fort det bygger upp laddtryck så blöddrar den och har sig, har kollat det mesta och får en felkod, 2-3-2 Lambdareglering, mager eller fet, tomgång . har kontrollerat lambdan och vad vi kunnat se och mätt så fungerar den.. någon som vet något man kan kolla som brukar krångla eller någon som varit med om samma? har kollat det mesta men säkert glömt någon självklar detalj... TACKSAM FÖR SVAR! mvh Robin

726 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
ingen som vet?

1 749 Inlägg
6 augusti 2008
Var har du kollat lambdan?=
I första skarven?

Kolla så kablaget är helt.

Det var mitt tips, lycka till.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

726 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
patrikke skrev:
Var har du kollat lambdan?=
I första skarven?

Kolla så kablaget är helt.

Det var mitt tips, lycka till.

har kollat lambadn, den verkar funkera som den ska

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
7 augusti 2008
Lamdareglering behöver inte alltid ha något med lamdan att göra. Lamdan är bara en budbärare som igentligen bara konfimerar att bränsle/luft blandningen är rätt. Räknar ut bränsle/luft gör MAF och MAP.
Men dock så är lamdasonden den huvudsakliga nämnaren i ekvationens slut. dvs mäter den fel så blir sk "lamdaintegratorn" fel och då får du felaktig lamdareglering. Med andra ord avviker regleringen för mycket från lamda 1.00 så får du ett fel.

Kollat läckage insug/trycksida och avgas innan lamda
Om du har en annan motor/bil...
Testat med en annan LMM?
           --:--              Turbotryckgivare?
           --:--              Lamdasond?

Är inte så super bra på de "gammla" spruten, men borde inte felkoden sättas på last områderna, iochmed att den går dåligt när den bygger laddtryck? Eller går den dåligt på tomgång också?
Senast redigerat av _TiNcO_ (7 augusti 2008)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

Sök