5310
Sök

Farligt med tickande ventiler ? (film)

Avstängd
1 266 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
Hey ! mina ventiler på min 740 tickar rätt så mycket..när man gasar på lite så kan man höra ticket in i kupen.. 740tic b230et..den har gått 19800 mil den tickar när den är varm med..eller är det bara att köra ?

Här är en liten film..när jag håller på med dumpen..men lyssna specielt från 0:31 in i filmen
hör ni tickandet ?

http://www.garaget.org/video/lvcdb1kzqtb9
Senast redigerat av TheFinnishFlash (25 augusti 2008)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

Eliminator
1 441 Inlägg
25 augusti 2008
Den heter ju 740 Tic, 'lol'. Är det hydrauliska lyftare byt till tjockare olja.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Avstängd
1 266 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
Sokrates skrev:
Den heter ju 740 Tic, 'lol'. Är det hydrauliska lyftare byt till tjockare olja.

/Tommy.

Hehe sant, jag vet inte vad det är för lyftare faktist..men vad är det som gör att ventilerna börjar att ticka..? kan dom ticka om toppen är planad ?

C(^^,)
453 Inlägg
25 augusti 2008
Nej! Det är för stort spel på armana! Bara köpa nya bricker & ställa in dom rätt. Men var varsam,. Ställ dom fel & du bränner dom.

Eliminator
1 441 Inlägg
25 augusti 2008
Är det hydrauliska så justeras de automatiskt med oljetrycket om nu inte nån lyftare inte hängt sig.
Är det vanliga så behöver du justera spelet lyftare/ventiler.

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
25 augusti 2008
Så länge du är säker på att det bara är ventilerna är det ingen direkt fara egentligen.. men låter kanske inte så kul.

Nu är jag ingen volvo expert.. men är det mekansika så blir det hitta brickor och justera in ventilspelet.. mindre kul jobb och få det perfekt.

Är det hydraliska så brukar ett par snabba oljebyten göra susen.. om inte så är det bara byta dom. inte heller så kul då dom kan vara rätt dyra till vissa bilar.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 004 Inlägg
25 augusti 2008
rekomnderar starkt ett vektyg som är gjort för att byta ventilbrickor med kammen på plats.... då sparar du många timmar...  finns att köpa/beställa på mekonomen...
Senast redigerat av 262turbo (25 augusti 2008)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

C(^^,)
453 Inlägg
25 augusti 2008
262turbo skrev:
rekomnderar starkt ett vektyg som är gjort för att byta ventilbrickor med kammen på plats.... då sparar du många timmar...  finns att köpa/beställa på mekonomen...

finns det sånt big_smile ???
Vad heter dom ? Måste ha ett till garaget bara för det

1 004 Inlägg
25 augusti 2008
ser ut såhär... finns lite olika sorter smile  http://www.bilverktyg.com/katalog/6-2006.pdf

C(^^,)
453 Inlägg
25 augusti 2008
Oh fan! Tusen tack för infot! Fick även jag en ny tidigt julklapp big_smile
Ska skaffa detta så fort ja har chansen wink

T5 & R Fantast
1 279 Inlägg
Avstängd
1 266 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
myran skrev:
Så länge du är säker på att det bara är ventilerna är det ingen direkt fara egentligen.. men låter kanske inte så kul.

Nu är jag ingen volvo expert.. men är det mekansika så blir det hitta brickor och justera in ventilspelet.. mindre kul jobb och få det perfekt.

Är det hydraliska så brukar ett par snabba oljebyten göra susen.. om inte så är det bara byta dom. inte heller så kul då dom kan vara rätt dyra till vissa bilar.

OK men jag tror det är ventilerna..smattrar lixom hur mer man gasar.. Här är en liten film..när jag håller på med dumpen..men lyssna specielt från 0:31 in i filmen
hör ni tickandet ?

http://www.garaget.org/video/lvcdb1kzqtb9
Senast redigerat av TheFinnishFlash (25 augusti 2008)

1 004 Inlägg
25 augusti 2008
har ju hänt att ventilbrickor har spruckit oxå.... men före du tokvarvar så riv av ventilkåpan och kolla ventilspelet/ se så allt är helt...

Avstängd
1 266 Inlägg
25 augusti 2008
Trådstartare
262turbo skrev:
har ju hänt att ventilbrickor har spruckit oxå.... men före du tokvarvar så riv av ventilkåpan och kolla ventilspelet/ se så allt är helt...

Ja men bilen har ju bara stått..jag vet inte hur länge den har tickat..den kanske har gort det ända sen jag köpte den..jag vet inte :S har bara lagt märke till det nu smile
Men hörde du i filmen ? det lär från ventilerna va ?..verkar vara drygt att ställa in, kanske lika bra att köpa en ny topp för 1500 isåfall smile

1 004 Inlägg
25 augusti 2008
kan nästan garantera att det är lättare att byta några ventilbrickor än att byta topp.... med rätt verktyg är det gjort på ca en timme...

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
25 augusti 2008
Har du en 531:a så är det vanliga schims. Då är det absolut snabbast att lyfta kamaxlen om du skall byta flera schims. De specialverktyg brukar **** sig ganska mycket. Har schimsat in en hel del toppar.
Jag brukar ställa alla min kammar på 0.30 spel på öppet.
De brukar börjar ticka ganska bra vid 0.45 spel.

Åker man trimmat så är det viktigt att ha en kamaxel rätt inschimad annars blir det fel värden på kamaxlen. Samt att man bör även kontrollera att kammen står rätt för orginal märkningarna kan skilja ganska mycket.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Sök