En brud som verkligen kunde köra bil!

carnageman Rallyförare
3 maj 2005 · 1 075 Inlägg

Låg bakom en likadan escort som på bilden...

...Föraren var jäkligt grym på att köra bil (körde aktivt, filkörde mycket bra)
Hittils bästa föraren jag sett i trafiken faktiskt!
När man glider upp jämnsides vid ett rödljus, vad ser jag?
Jo det va en blondin-tjej som satt bakom ratten på den!

Så dom som säger att tjejer inte kan köra kan gå och lägga sej i det här fallet!
http://opelpower.freespaces.com/escorto.jpg
Hände i tyresö, söder om sthlm...

Senast redigerat av carnageman (3 maj 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Germax
3 maj 2005 · 12 086 Inlägg

Asså.. du är mkt för det här med aktiva förare va? tongue
typ varenda inlägg lr nått..

klart det finns rallybrudar, men trodde inte det va blondiner!smile

Denno
3 maj 2005 · 49 Inlägg

Mycket tjat om aktiv körstil....kör man bättre för att man kryssar i filer...lägg av smile

Stefan1973
3 maj 2005 · 305 Inlägg

Slalomkörning  såsom kryssa filer brukar ge rätt hyggliga böter  kallas även vårdslöshet i trafik . ska följa rytmen /hastighetsbegränsingar .  Hur hade det sett ut om alla kryssa filer hela tiden?

Denno
3 maj 2005 · 49 Inlägg

Plockepinn? wink

Humlan
3 maj 2005 · 238 Inlägg

Plåtfirmorna hade gnuggat sina händer.....

A B E C E D E
carnageman Rallyförare
3 maj 2005 · 1 075 Inlägg

Vem har sagt nått om kryssa filer?
Hon kryssade inte filerna...
Filkörning = ska man svänga vänster så håller man så mycket till vänster som möjligt för att underlätta för bakomvarande som vill rakt fram eller höger samma sak fast höger om man ska höger...

Fan trodde ni hade körkort :-)
Inte konstigt att svensson inte kan filköra...
...Han vet troligtvis inte vad det är,,,

Detta är filkörning:
http://opelpower.freespaces.com/filkor.jpg

Senast redigerat av carnageman (3 maj 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
corradoanna Tokig
3 maj 2005 · 83 Inlägg

Jag är rallybrud och blondin wink

Corrado G60
BMW E34 535
BMW E28 (535)
carnageman Rallyförare
3 maj 2005 · 1 075 Inlägg

Behövs fler av den varan på våra vägar...
...Vänta bara,, om jag får döttrar nån gång i framtiden då ska dom läras upp på en gång :-)
Gokart direkt såfort dom kan gå :-)

corradoanna skrev:
Jag är rallybrud och blondin wink

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Pepe Ölbryggare
3 maj 2005 · 339 Inlägg

Det jag inte fattar är hur så många så lätt klagar på en person som är för aktiv körning?
Ok, det kanske inte är "carnageman":s aktiva körning vi eftersträvar, men det är inte det han pratar om heller. Det han förmodligen menar är att i stort sett de flesta fullständigt skiter i andra när dom kör. Om folk bara kunde fokusera lite skulle det bli mycket trevligare att vistas på vägarna. Det är helt ok om man gör sitt bästa å inte alltid är så rapp att ta rätt beslut. Men det flesta strundtar ju fullständigt i en del jätte enkla saker som att t.ex. blinka ut ur en rondell när ngn står och väntar.
I stället kommer nästan var ända kotte på att man ju skulle blinka vänster i rondellen pga. att detta *pip* till vägverk har fått nästan varenda körskole lärare att promt lära ut den som en lag som strikt skall följas.
Och de värsta med det är ju just att nästan ingen kommer ihåg att blinka höger, utan bara det första att blinka vänster, blir ju komplicerat då det börjar svänga å krångla. Så det är ju inte annat än att man förstår det, eller inte..
Som sakt, mycket mer aktiv körning, kolla lite längre fram av ren hövlighet och respekt skulle göra mig mycket mera glad. Occh då menar jag inte att jag blir arg på dessa passiva förare. JAg suckar bara lite å undrar hur dom tänker. För det är ju oftast upp till dem själva, men det drabbar mig var dag..minst 4ggr i snitt..

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
carnageman Rallyförare
3 maj 2005 · 1 075 Inlägg

Lite rondellregler eftersom det kom på tal:

Ska du höger så SKA du blinka höger & ligga i höger filen
Ska du rakt fram FÅR du INTE blinka alls filvalet beroende på skyltning
Ska du vänster SKA du blinka vänster och innan du går ur rondellen SKA du blinka ut dej med högerblinkers... självklart ska du ligga i vänsterfilen

Struntar du i att blinka t.ex när du kör vänster i rondellen och nån tar det som du ska rakt fram & denne kör ut och du kör in i sidan alt arslet på den bilen så kan du bli vållande om du erkänner att du inte blinkat alt nån vittnar om att du inte blinkade.

Mer om detta på vägverkets site: http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

Och kom ihåg:
BLINKERS ÄR BÄTTRE ÄN TANKELÄSNING!!!
DET TYCKER ÄVEN FÖRSÄKRINGSBOLAGEN NÄR DOM UTREDER VEM SOM ÄR VOLLANDE !

Senast redigerat av carnageman (3 maj 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Germax
3 maj 2005 · 12 086 Inlägg

carnageman skrev:
Vem har sagt nått om kryssa filer?
Hon kryssade inte filerna...
Filkörning = ska man svänga vänster så håller man så mycket till vänster som möjligt för att underlätta för bakomvarande som vill rakt fram eller höger samma sak fast höger om man ska höger...

Fan trodde ni hade körkort :-)
Inte konstigt att svensson inte kan filköra...
...Han vet troligtvis inte vad det är,,,

Detta är filkörning:
http://opelpower.freespaces.com/filkor.jpg

Bilden (som inte kom med), att de som ska framot alltid ligger i högerfilen är ingen regel. Finns många många rodeller där framotåkande ska ligga i vänsterfilen tillsammans med västersvängare. Antar att bilden visar en flerfilig väg.. då en långtradare står parallel med en annan bil!smile

Ang rondeller, ska tilläggas att ska du rakt fram så ska man ej blinka innan rondellen men du ska blinka ut ur den, alltså åt höger innan du svänger av. Personligen så tycker jag reglerna är skit, varför i helvet ska man blinka innan rondellen? Det är väl dom bakom en I rondellen som behöver veta vart jag ska inte en som ligger bakom mig innan rondellen?

Senast redigerat av Fkoff (3 maj 2005)

Pepe Ölbryggare
3 maj 2005 · 339 Inlägg

carnageman skrev:
Lite rondellregler eftersom det kom på tal:

Ska du höger så SKA du blinka höger & ligga i höger filen
Ska du rakt fram FÅR du INTE blinka alls filvalet beroende på skyltning
Ska du vänster SKA du blinka vänster och innan du går ur rondellen SKA du blinka ut dej med högerblinkers... självklart ska du ligga i vänsterfilen

Struntar du i att blinka t.ex när du kör vänster i rondellen och nån tar det som du ska rakt fram & denne kör ut och du kör in i sidan alt arslet på den bilen så kan du bli vållande om du erkänner att du inte blinkat alt nån vittnar om att du inte blinkade.

Mer om detta på vägverkets site: http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

Och kom ihåg:
BLINKERS ÄR BÄTTRE ÄN TANKELÄSNING!!!
DET TYCKER ÄVEN FÖRSÄKRINGSBOLAGEN NÄR DOM UTREDER VEM SOM ÄR VOLLANDE !

Nu pratade jag om enkelfiliga rondeller, och där råder långt ifrån ett krav att blinka vänster pga det fysiska faktum att du förmodligen inte ska in i centrum på rondellen och pakera bland blomlådorna..
Och eftersom det i alla rondeller råden väjningsplikt vid infart på den nya vägen så är det högst tvivleaktigt att du behöver signalera för ngn att du ska in i den innersta filen, just pga av väjningsplikten som avsäger bilarna i rondellen att låta dig få nån typ av företräde..
Det enda problemet jag ser är att om man fortsätter i en rondell förbi en utfart utan att blinka vänster så kan man omöjligen bli vållande till olycka, då det enda som det råder lag på är just att blinka ut ur rondellen (gåller så klart inte när inte ngn väntar, men då smäller det ju inte heller) och så klart när man ska byta fil i rondellen framför andra bilar.
Annars skulle det bli svårt för alla stackare som kommer "från höger" och ser personen som inte blinkar pga. att han ska rakt fram och tror denna ska svänga ut ur rondellen innan konfrontation sker att få sin rätt igenom. Om man ska följa ditt resonemang vill säga. Glöm det där med vart ifrån man kommer i en rondell, de hinner ändå få förare uppmärksamma. Det som är VIKTIGT och LAG på är att man ska blinka ut ur rondellen.

Och en annan sak som märks, är att du inte har varit med om alla situationer i försäkringssvängarna. Min kompis blev påkörd 5 meter efter ett övergångsställe av en bil som körde om honom i tätbebyggt område på 50 väg. Min kompis har vittnen på att han blinkade och att den andre hade onormalt hög fart. Trotts sitt erkännande kom försäkringsbolaget som gjorde undersökningen fram till att min kompis varit oaktsam och borde sett bilen som skulle köra om. Med andra ord så fick de dela på sjävriskkostnaderna. Trotts att polisens version stämde väl överens med vittnenas och förarnas version så valde försäkringsbolaget att inte gå på den linjen.
Och detta är tyvärr inte så ovanligt som man kan tro. Just på grund av att försökringsbolagen endast låter det ena bolaget göra utredningen. Är den felaktig överklagar man i regel inte, då detta blir oftast blir dyrare än att bara betala. Surt men sant i detta land.

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
carnageman Rallyförare
4 maj 2005 · 1 075 Inlägg

En rondell är en korsning, du ska ge samma signaler som i en vanlig 4-vägs korsning förutom att du måste växla från vänsterblink till höger blink när du ska ut åt vänster...
Blinkers använder du för att visa dom som ska in i rondellen om dom behöver vänta på dej eller inte...

Om den är enkelfilig så ska du FILKÖRA, dvs ligga så långt åt det hållet du ska svänga åt som möjligt, detta för att underlätta för bakomvarande som skall åt andra hållet eller rakt fram (bilar som svänger förlorar mycket fart och kan bli hindrande)



Vad gäller försäkringsbolag så vet jag oxå att dom gör skumma bedömningar ibland inte minst då dom inblandade bilarna har samma bolag och gärna då att den ena har helförsäkrat och den andra trafik.
I sånna situationer är det näst intill ALLTID den som har trafik som blir vållande... alt delad skuld...

Senast redigerat av carnageman (4 maj 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
redlable
4 maj 2005 · 52 Inlägg

du blinkar alltid när du ska ut från en rondell punkt slut..

carnageman Rallyförare
4 maj 2005 · 1 075 Inlägg

ja det gör du automatiskt när du ska höger eftersom du ska blinka höger,
Varför göra det krångligare än det är...

DU SKA VISA VART DU SKA SÅ TRAFIKEN BLIR FLYTANDE : Höger, vänster eller rakt fram!

Jag hänvisar till trafikens grundregel som går före alla andra regler
(enligt teoriprovet)
"SUNT FÖRNUFT GÅR FÖRE ALLA TRAFIKREGLER"

BLINKERS ÄR SOM SAGT FAN SÅ MYCKE SMARTARE ÄN TANKELÄSNING!!!

PUNKT SLUT!

redlable skrev:
du blinkar alltid när du ska ut från en rondell punkt slut..

Senast redigerat av carnageman (4 maj 2005)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Pepe Ölbryggare
4 maj 2005 · 339 Inlägg

carnageman skrev:
En rondell är en korsning, du ska ge samma signaler som i en vanlig 4-vägs korsning förutom att du måste växla från vänsterblink till höger blink när du ska ut åt vänster...
Blinkers använder du för att visa dom som ska in i rondellen om dom behöver vänta på dej eller inte...

Om den är enkelfilig så ska du FILKÖRA, dvs ligga så långt åt det hållet du ska svänga åt som möjligt, detta för att underlätta för bakomvarande som skall åt andra hållet eller rakt fram (bilar som svänger förlorar mycket fart och kan bli hindrande)



Vad gäller försäkringsbolag så vet jag oxå att dom gör skumma bedömningar ibland inte minst då dom inblandade bilarna har samma bolag och gärna då att den ena har helförsäkrat och den andra trafik.
I sånna situationer är det näst intill ALLTID den som har trafik som blir vållande... alt delad skuld...

1999 fick du ditt körkort, och bevisligen har det stått still med lärandet uppenbarligen. Det är vad jag kallar skrämmande, just pga. att du ska vara en "aktiv förare".
En cirkulationsplats, eller rondell som det kallas i folkmun är en VÄG, ingen korsning!
"Man behöver inte använda körriktningsvisare då man kör in i cirkulationsplatsen, eftersom endast en körriktning är tillåten." Står det på vägverkets hemsida, och den gula boken är ännu mera exakt.
Resten stämmer ju fin fint, men som sagt..saker varar inte för evigt..
Jag tycker helt klart du ska lära dig teorin om rondeller innan du piblicerar texter som säger att det är som det var på 80-talet.
Läs själv:
http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

MVH Peter..

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
carnageman Rallyförare
4 maj 2005 · 1 075 Inlägg

Jo visst men du måste ju hålla med om att det systemet är helt kasst då man ska vänta på folk i rondellen som "kanske" ska svänga...

Då funkar det gamla som jag lärde mej när jag körde upp fan så mycket bättre... Som sagt, sunt förnuft går före alla trafikregler... "Trafikens grundregel"

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Pepe Ölbryggare
4 maj 2005 · 339 Inlägg

Jag hänger inte med för fem öre nu, när skulle nån köra så fruktansvärt fort i rondellen så du som står mitt emot nästan bli påkörd av personen som skulle tre kvart?
Det händer ju bara inte?? Eller, har någon råkat ut för det??
Jag tycker gott och väl en kvarts lucka räcker för att jag ska hinna ut med min kärra utan att bli rammad eller "uttutad"


Det sunda förnuftet går före alla regler, men eftersom alla regler anses av rättsväsendet så klart vara satta med sunt förnuft så blir det svårt att hävda det i en tvist..Med andra ord så är det sunda förnuftet redan printat på papper och man kan inte göra så mycket åt det..
Bättre att följa det som bilskola, att lära folk som det står i lagen å inte som man tycker..För folk kommer tusan bara ihåg att blinka vänster, sen glöms det bort att blinka ut, å det retar mig någe jävulskt. Just pga. att jag får stå å vänta helt i onödan..

EDIT: Lagt till ett litet komma (,) och ändrat nåra ord så att man kan läsa min mening utan att få huvudbry i det sista stycket..Förstog ju inte ens själv :p

Senast redigerat av Pepe (4 maj 2005)

Saab 9-5 Aero "Biopower" (2005)
carnageman Rallyförare
4 maj 2005 · 1 075 Inlägg

ja det håller ja me om...

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang