Köpa Saab med Chipp

lupus
20 juli 2008 · 13 Inlägg

Jag håller på att leta efter en ny bil och har fastnat lite för att köpa en chippad 9-3a men jag har lite funderingar. är det någon som vet vilket chip som sänker bränsle förbrukningen mest?

Hur mycket kostar mellan tummen och pekfingret ett trim?

Finns det någon som har åsikter om olika chip är olika skonsamma för motorn?


Tacksam för hjälp.

peegee Forummoderator
20 juli 2008 · 2 924 Inlägg

ECOchip ska väl sänka mest, finns hos flera försäljare.

Vad ett trimchip kostar beror helt på vilket märke, vilket steg/effektökning, nytt eller beg mm ...men en grov uppskattning kan vara mellan 500 - 20 000 kr ....elller var det trimchip du menade?
Du skrev "trim"... roll

Ju mer effekt chip:et ger, desto "farligare" för motorn pga slitaget såklart, men det är olika från bil till bil.

Senast redigerat av peegee (20 juli 2008)

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Fredrik-79
20 juli 2008 · 2 164 Inlägg

Finns inga eco trim till saab.
Dom som saluför de vet inte hur skadligt de är för motorn utan de kan istället medföra motorskador.

Är de saab de gäller så finns de bara BSR, Maptun, Nordic, Speedparts och Trollspeed/SQR

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
lupus
20 juli 2008 · 13 Inlägg

Det var så klart ett trimchip jag tänkte mig.

Det vanligaste trimmet jag ser till 9-3 är BSR och jag får intrycket att de höjer värdet på bilen en del. Kostar de olika stegen olika mycket?

Greatsnyggo saabtok
20 juli 2008 · 1 306 Inlägg

www.speedparts.se  www.bsr.se  www.maptun.se  bara  gå in o kolla va de kostar  steg 1 ligger  mellan 6000-8000 ca

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
lupus
20 juli 2008 · 13 Inlägg

Tack för all hjälp, mycket att tänka på nu, det är ingen som vet om det finns siffror på hur bränsle förbrukningen ändras med olika chip?

Bob Trovärdig
20 juli 2008 · 25 Inlägg

lupus skrev:
Tack för all hjälp, mycket att tänka på nu, det är ingen som vet om det finns siffror på hur bränsle förbrukningen ändras med olika chip?

Nä men rent allmänt så går förbrukningen på landsväg ner med kanske 0,05l / mil, inga större siffror.

lupus
21 juli 2008 · 13 Inlägg

Jag har hört betydligt bättre siffror med det har varit från säljare, smile.

Epitaph
21 juli 2008 · 835 Inlägg

Du ska nog inte förvänta dig allt för mycket, man tenderar ju att bli lite mer "tungfotad" med ett chip också smile

lupus
15 augusti 2008 · 13 Inlägg

Det helt sant.

Fphinic
16 augusti 2008 · 24 Inlägg

Innan du köper en saab som är chippad så ska du kolla så dom har raka rör och ingen cat och skit för saabarna blir varma det kan du kolla själv titta på en chippad och sen en org provkör dom båda så ser du att den chippade blir mycket varmare "Trust me"

Mitsubishi Evo 8 RS "blackpearl" (2004)
Volvo V70-D5 "Diseldoris" (2006)
Aerocombi Xenoholic
16 augusti 2008 · 2 559 Inlägg

Fphinic skrev:
Innan du köper en saab som är chippad så ska du kolla så dom har raka rör och ingen cat och skit för saabarna blir varma det kan du kolla själv titta på en chippad och sen en org provkör dom båda så ser du att den chippade blir mycket varmare "Trust me"

Nu vet ju inte jag vad du kört för chippade saabar men att de blir extra varma har jag då aldrig varit med om, har haft olika steg på mina allt från steg 1 (med org avgas) till steg 4 (med race-kat o 3 st ljuddämpare). Hade en 9-3a -02a med steg 1 från chipcenter, o den drog allt från 0,54 till 1,5 liter / mil beroende på körsätt.
Tror nog att de flesta steg 1 är ganska likvärdiga.

Senast redigerat av Aerocombi (16 augusti 2008)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Aerocombi Xenoholic
16 augusti 2008 · 2 559 Inlägg

Själv skulle jag välja en etanolchippad.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
lupus
31 augusti 2008 · 13 Inlägg

Har nu köpt en 9-5 från 00 som har steg 2 chip, har dessutom varit på en längre bilresa med den i närmare två veckor och bekantat mig ordentligt med den. Jag har snittat förbrukningen på 0.8 och kört landsväg på 0,7 och känner mig jätte nöjd med resultatet.

Har aldrig märkt några problem med att den skulle bli för varm, men jag kanske kör lugnt med den.

wegen78
31 augusti 2008 · 7 Inlägg

Hej ! Finns även www.ricaab.se en som säljer finns här : http://www.blocket.se/vi/17445016.htm?ca=21_s

Volvo V90 D4 AWD R-Design "Den blaue" (2018)
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
31 augusti 2008 · 6 170 Inlägg

Elda skrev:

wegen78 skrev:
Hej ! Finns även www.ricaab.se en som säljer finns här : http://www.blocket.se/vi/17445016.htm?ca=21_s

känns kanske inte helt genomseriöst, chippa hos en känd och erkänd part iställlet, så som MapTun, Nordic eller dylikt.

Du känner inte igen den där PPCn ??

Typ BSRs "egna" PPC ?  wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
wegen78
1 september 2008 · 7 Inlägg

Det är BSR som köper den av samma tillverkare som RICA köper den av... Kolla in www.rica.nl då, de har funnits i några år (-92) och  är definitivt inte oseriösa. RICA AB i sverige är startat av samma grabbar som har SCT. www.sct-competition.se Så att det inte är erkänt kan jag inte hålla med om...

Volvo V90 D4 AWD R-Design "Den blaue" (2018)
Fphinic
1 september 2008 · 24 Inlägg

Aerocombi skrev:

Fphinic skrev:
Innan du köper en saab som är chippad så ska du kolla så dom har raka rör och ingen cat och skit för saabarna blir varma det kan du kolla själv titta på en chippad och sen en org provkör dom båda så ser du att den chippade blir mycket varmare "Trust me"

Nu vet ju inte jag vad du kört för chippade saabar men att de blir extra varma har jag då aldrig varit med om, har haft olika steg på mina allt från steg 1 (med org avgas) till steg 4 (med race-kat o 3 st ljuddämpare). Hade en 9-3a -02a med steg 1 från chipcenter, o den drog allt från 0,54 till 1,5 liter / mil beroende på körsätt.
Tror nog att de flesta steg 1 är ganska likvärdiga.

SKit snack min farsa hadde en saab verkstad dom trimma inte utan att plocka bort catten..... man MÅSTE göra det går inte annars kommer kocka 24/7!!!!1

Volvo V70-D5 "Diseldoris" (2006)
Mitsubishi Evo 8 RS "blackpearl" (2004)
svinto23
1 september 2008 · 132 Inlägg

ën fråga till dig Fphinic du vet väl om att även saab erbjuder motor optimering å vad jag vet så tar de inte bort kissen eller bygger om avgassystemet!! dock ska påpekas att visst blir avgaserna något varmare å man kan få lite högre avgasvärden då så har jag aldirg hör att bilen skulle koka pga trimning det låter lite dumt...

jonTe
1 september 2008 · 5 710 Inlägg

>>Fphinic, du låter inte dååååligt säker på din sak?
Problemet är att du har 100% av alla trimfirmor som seriöst trimmar och SAAB  99% av alla SAAB ägare med mjukvarutrim mot dig.

Visst skapar en kraftigare förbränning mer värme som både skall ut genom avgassystem och upptas i kylsystemet men det klarar systemet att hantera.
Min bil som ett exempel......körs nuförtiden BARA på bana sommartid och trimningsgraden är skaplig.
Kylsystemet är original och jag har både katalysator o ljuddämpare och det funkar kalas.
Visst blir det varmt......men inte för varmt.

annars kommer kocka 24/7!!!!1

Vem/vad är det? låter farligt?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang