1610
Sök

Skilland på v40 2.0T och T4 (fas 2 -01)

149 Inlägg
2 september 2008
Trådstartare
#1
Hej

Låt säga att jag köper en Volvo V40 2.0T -01 men vill ha samma effekt som en T4. Bör jag byta diverse delar eller hela motorn. Vad är det för skilland på motorena förutom turbon? Och vad säger Herr besiktningsman om jag har en T4 motor i en 2.0T (fel avgasvärden?)

Jag har läst lite här på forumet men vore mkt tacksam för mer information.

Ps: Ingen chip trimmning på 2.0T motorn vill jag ha.

//patrik

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
2 september 2008
#2
Köp en T4 direkt?

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 september 2008
#3
Tratan skrev:
Hej

Låt säga att jag köper en Volvo V40 2.0T -01 men vill ha samma effekt som en T4.

Ps: Ingen chip trimmning på 2.0T motorn vill jag ha.

//patrik

Då får du trolla....




torpis skrev:
T4 98-00 har 81mm borrning i blocket, 14T turbo och lägre komp (8.0:1?!)  tål 300hk oöppnad men med spridare + LMM från Fas2 dvs 01-04 (annars stopp vid 267hk)  14T turbo med #5 avgashus

t4 01-03 har 83mm borrning, dessa bör man ej köra över 260hk i längden då cylindrarna spricker med tiden. Motorn tål även den ca 300hk om man vågar chansa med de tunna fodren. 14T turbo med #5 avgashus

2.0t  98-00 har 83mm borr. samma sak här, tål 300hk med LMM + spridare från Fas2, men tunna cylinderväggar gör att man bör hejda sig vid 260hk.  (komp 9.0:1) 12T turbo med #5 avgashus

2.0t 01-04 har 83mm borr, dock är dessa motorer försedda med kolvar som ibland ger vika för original effekt.  mao inte på långa vägar tal om mer än steg 3, dvs 230hk.  12T turbo med #5 avgashus
_______________________________________________________________________________________


Skall man trimma vidare över 300hk så behöver man byta vevstakar. Väljer man -00 så har det blocket uppfräst vevhusventilation  (http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/stamps.jpg)  , väljer man 98-99 får man fräsa denna själv.

T4 98 är kännda för att ha dålig styrbox och allmänt varierande kvalitet. T4 -98 steg 3 går ofta lika med T4 -03 original.

Mao, T4 -00 är bästa modellen.


Kan även tillägga att T4 98-00 har 1855cc = 1.9liter   2.0t 98-04+T4 01-03 har 1947cc mao 1.9liter tongue

Ytterlgiare tillägg, skall man över 300hk så renoverar man ändå hela motorn, i samband med detta är kostnaden för ett nytt block av rätt årsm försummbar... mao över 300hk så spelar det ingen roll vad det står för emblem på bakluckan, man stoppar ändå i rätt motor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

224 Inlägg
3 september 2008
#4
Tratan skrev:
Ps: Ingen chip trimmning på 2.0T motorn vill jag ha.

//patrik

Kan säga att det går inte, om du inte gör som torpis säger ring Joe Labero

//MVH Martin

Kan det mesta inom s/v40 så skulle det vara något så får ni gärna fråga :)
uppgraderingar och tillbehör PMa


Sök