1777
Sök

Gasproblem, Volvo S40 2.0T -01

11 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
Har fått ett problem nyligen och då jag inte är superkunnig på motorer så fattar jag helt enkelt inte vad detta kan bero på.

Gasen glappar inte, den är mjuk och precis som den ska vara men när jag varvar motorn (räcker med upp till 5000 varv) så är det som att gasvajern inte drar tillbaks, gaspedalen går dock tillbaks och går inte att dra upp mer, men varvtalet lägger sig på 3000 varv enda tills jag stannar, öppnar motorhuven och drar lite fram och tillbaks i gasvajern.

Detta är ett otroligt irriterande problem eftersom jag inte kan utnyttja min bil på det sätt jag vill!
Kör jag som vilken dödlig som helst är det inga problem som helst, då går den super men varvar jag så lägger den sig på 3000 varv på tomgången som sagt.

Det enda jag kan tänka mig är ju att det är något skumt med gasvajern.

Är det någon som har erfarenhet av detta problem eller vet vad det kan vara?

6 Inlägg
12 september 2008
Ren gissning men ja tror det sitter en fjäder mellan gas-vredet och spjällhuset som ska dra tillbaka vredet efter du släppt gaspedalen.kan det inte vara så att fjädern emellan som hakar upp sig?  Går vajern lätt att dra fram å tillbax?

11 Inlägg
12 september 2008
Trådstartare
Ja det är något i den stilen jag också kan tänka mig att det är, vajern är ganska trög att dra men inte så att det har fått mig att tycka att den är för trög om du förstår vad jag menar.
Det konstiga är att motorn lägger sig bara på så hög tomgång när jag varvar upp mot 5000 varv, under det går den hur bra som helst =S

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 september 2008
Du har ju hittar spjället under huven, du ser ju om det går tillbaka som de skall (vilket det förmodligen gör)

Dessa motorer har stora problem med sin tomgångsmotor, man får lossa den och rengöra samt smörja upp den.   Den sitter under samma plastkåpa som gaswiren/spjället gör.  sitter med torx

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök