2659
Sök

Avfettning. Rekomendationer.

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 april 2006
Trådstartare
Hej.

Jag har för 4 veckor sedan lämnat in bilen på lackbehandling och hämtade den helt i nyskick och inte ett dammkorn på bilen.

Nu är lacken som sandpapper längst ner och insaltad som en söndagsstek och min senaste tvättning fick inte bort smutsen.

Så jag behöver verkligen tips & rekomendationer på BRA avfettning som tar bort all smuts mm.

Man vågar ju aldrig gå på med svamp eller något annat innan allsmuts är borta och den försvinner inte för mig.

Då bilen är ny och lackbehandlingen är nygjord så är det väl bara jag som har skit till avfettning så ni har säkert bättre.

Tack och Glad Påsk

/Martin

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 231 Inlägg
13 april 2006
testat med "rubbing"? Tror det heter så, finns på varje mack och tar bort det rätt bra.

Mitt projekt: Evo III

231 Inlägg
13 april 2006
Testa Turtle superavfettning.. Är tveklöst det bästa jag har provat, och det är en hel del under åren... Har lackbehandlat min bil och ser inga tendenser till att det skulle vara för "starkt". Tror det
sliter mer på lacksyddet om man försöker gno bort skiten utan nåt bra medel...

Husägare
268 Inlägg
13 april 2006
vinteravfettning funkar finfint

no turbo shit just real power

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 april 2006
Trådstartare
9-5 AERO M-06 skrev:
Testa Turtle superavfettning.. Är tveklöst det bästa jag har provat, och det är en hel del under åren... Har lackbehandlat min bil och ser inga tendenser till att det skulle vara för "starkt". Tror det

Har du så bra smak att välja en 2006a Aero så litar jag på din smak för avfettning tongue

Ska testa det om jag ser det. Tack.

Vad har de för förpakningar?
Senast redigerat av Martin 9-3 (13 april 2006)

sixten
252 Inlägg
13 april 2006
köpte 5 liter koncentrerad avfettning, skulle vara en kapsyl i 5 liter vatten för god effekt... och 2 kapsyler för mycket god effekt, billigt var de med, men kommer inte på vad de heter nu, tyvärr... men de används till lastmaskiner och andra entreprenadmaskiner för att få bort smörjfett etc

231 Inlägg
13 april 2006
Martin 9-3 skrev:
9-5 AERO M-06 skrev:

Har du så bra smak att välja en 2006a Aero så litar jag på din smak för avfettning tongue

Ska testa det om jag ser det. Tack.

Vad har de för förpakningar?

Köpte en 1 litersflaska med spraymunstycke. Har räckt hela vintern. Brukar använda det under listen var tredje tvätt... Väldigt drygt, behöver inte ösa på i mängder. Jag lägger på, på torr bil, väntar fem minuter, spolar av, lägger på nytt, tar bort med svamp... Sen tvättar jag.....

Fisketokig
2 997 Inlägg
13 april 2006
Trådstartare
xisten skrev:
köpte 5 liter koncentrerad avfettning, skulle vara en kapsyl i 5 liter vatten för god effekt... och 2 kapsyler för mycket god effekt, billigt var de med, men kommer inte på vad de heter nu, tyvärr... men de används till lastmaskiner och andra entreprenadmaskiner för att få bort smörjfett etc

Jag har testat industriavfettning från 20-liters dunk som ska spädas 1:20 och det funkade skitbra på maskiner och fett men på bilen var det värdelöst trots starkare blandning.

Det funkade bra att ta bort huden på handen om man svampade koncentrat på asfaltfläckar/tjära iaf sad

HEAVY METAL
765 Inlägg
13 april 2006
Finns nått medel som heter Prick bort som jag har kört med nån gång som funkade skapligt på min kärra iaf-.!! MVH/ adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

Dr. Turbo
459 Inlägg
141 Inlägg
14 april 2006
Avfettning på lackbehandlad bil? Du förstör ju lackskyddet med avfettningen för den biter på behandlingen!

231 Inlägg
14 april 2006
Alexx skrev:
Avfettning på lackbehandlad bil? Du förstör ju lackskyddet med avfettningen för den biter på behandlingen!

Nope, men däremot sliter "mekanisk nötning" på lackskyddet! Är därför bättre att använda avfettning så smutsen släpper lättare! Läs mer om detta nedan...

http://www.bvs.se/Default.aspx?tabid=67

320 Inlägg
29 april 2006
tare lugnt med avfettningsmedel. få inte det UNDER bilen, det löser upp rostskydd.

460 Inlägg
29 april 2006
xisten skrev:

undvik att ha avfettning på plastytor typ blinkersglas,baklyktor med lite otur blir dom matta av avfettningen.

A.E
bilverkstadsägare i 25år

Avstängd
1 106 Inlägg
29 april 2006
Martin 9-3 skrev:
Hej.

Jag har för 4 veckor sedan lämnat in bilen på lackbehandling och hämtade den helt i nyskick och inte ett dammkorn på bilen.

Nu är lacken som sandpapper längst ner och insaltad som en söndagsstek och min senaste tvättning fick inte bort smutsen.

Så jag behöver verkligen tips & rekomendationer på BRA avfettning som tar bort all smuts mm.

Man vågar ju aldrig gå på med svamp eller något annat innan allsmuts är borta och den försvinner inte för mig.

Då bilen är ny och lackbehandlingen är nygjord så är det väl bara jag som har skit till avfettning så ni har säkert bättre.

Tack och Glad Påsk

/Martin

Du borde inte ha lackbehandlat en några månader gammal bil.

Livet startar vid 220 km/h

Yrkesförare
1 073 Inlägg
29 april 2006
Om det e en lackkonservering du gjort så e det bra att göra det när bilen e ny som du gjort. För då e det obefintligt med repor och andra skador. Det bästa e ju att ringa dom som gjort vid bilen så har dom garanterar det bästa svaret.

Mvh Andy

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
29 april 2006
rubbing fungerar men sabbar lackkonserveringen! petroliumbaserad kallavfettning kör jag med, stark som fan och inget för miljöaktivister men det funkar fint på bilen iaf. avråder dig till att köpa alla dessa miljöavfettningar.

man lever bara en gång så lev väl!

Sök