Stereon startar plötsligt inte

zetec
22 september 2008 · 603 Inlägg

Ikväll får jag inte stereon att starta. Totalt död.
Det ända jag gjort är att jag har haft ur den och använt den i en annan bil. Nu när jag kopplar in den startar den inte ens.
Jag provade i den andra bilen och där fungerar den, men inte i 206:an.
Tog fram multimetern och mätte på orginalkontakterna ifrån bilens kablage. Där har jag ström på en gul och en vit kabel, inte på den röda. Har provat att byta plats på röd och gul i stereons kablage men ingen skillnad. totalt stendöd.

Någon som vet vad det kan vara eller vad nästa steg att prova är??

Sebbe

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Tompika
22 september 2008 · 69 Inlägg

kollat säkringen i stereon samt bilens säkring som sköter stereon?

Volvo V40 2.0T Classic "TB-Edition" (2004)
zetec
22 september 2008 · 603 Inlägg

Bilens säkringar är kollade. I stereon hittar jag ingen synlig säkring som jag kan kolla.
Men om en säkring i stereon skulle ha gått, kunde den då fungerat i volvon?

Att jag inte har någon ström i den röda i bilen är jag nog egentligen inte orolig över. Har alltid fått köra med gul/röd omvänt i den bilen, fransoserna har väl helt enkelt vänt på det antar jag.

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
zetec
23 september 2008 · 603 Inlägg

Har nu iaf hittat säkringen i stereon, var bara tvungen att plockla bort lite metallskyddkåpor av något slag. Men säkringen var hel. Så det kan uteslutas.
Någon som har fler idéer på hur jag ska få igång den?

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
mrjaba
23 september 2008 · 105 Inlägg

haft på tändningen när du kopplat den ? vet dum fråga men måste ju veta! .

zetec
23 september 2008 · 603 Inlägg

mrjaba skrev:
haft på tändningen när du kopplat den ? vet dum fråga men måste ju veta! .

Inga frågor är dumma frågor var det en fröken som lärde mig en gång smile
-Men nej det har jag inte haft. Och har även kollat alla tänkbara säkringar som kan tänkas ha gått men alla är hela.

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
zetec
24 september 2008 · 603 Inlägg

Har varit ute och mätt lite till och kommit fram till vissa saker, men behöver hjälp att tyda siffrorna. Och få igång stereon.
Nyckel helt ur:
Röd:   0 volt
Gul:  12 volt
Vit:   12 volt
Grå:   0 volt
Brun: 0 volt
Lila:   0 volt

Tändningen påslagen:
Exakt samma värden på alla kablar

Motor igång:
Samma sak men ca 14 volt istället för ca 12.

Dubbelkollade därefter igen alla säkringar och hade även instruktionsboken brevid mig. Upptäckte att säkring nr 24 - Bilradio - 15A i praktiken satt i nr 24b men i boken stog det 24. Vad som skiljer på dom platserna är ett hack upp eller ner. Det är alltså tre lodräta hål så 24 är översta och mitten och 24b är mitten och understa.
Naturligtvis provade jag att flytta upp säkringen till nr 24. Och får då följande resultat:
Nyckel helt ur:
Röd: 12 volt
Gul:  12 volt
Vit:   12 volt
Grå:   0 volt
Brun: 0 volt
Lila:   0 volt

Tändningen påslagen:
Röd:   0 volt
Gul:  12 volt
Vit:   12 volt
Grå:   0 volt
Brun: 0 volt
Lila:   0 volt
Men fortfarande är stereon totalt död i båda lägena. Händer inte ett dugg när jag försöker starta den.

De enda kablarna jag vet vad de är är röd och gul, behöver jag känna till dema andra? isåfall får gärna någon lära mig.
Hoppas någon kan bli klokare på dessa siffror och hjälpa mig få igång stereon.
//Sebbe

Edit: Har nu fått hit en kompis och provade med hans stereo i min Peugeot. Men den är också stendöd i min bil och funkar klockrent i hans.
Har även konstaterat att även utan den 15A säkringen har jag ström i gul och vit.
Alltså det enda den säkringen gör är ifall man har den i översta läget (24) så blir det ström i röd när nyckeln är ur. För när man slår på tändningen så försvinner strömmen i röd även då
Behöver verkligen hjälp!

Senast redigerat av Casanovan (24 september 2008)

In hoc signo vinces
Peugeot 206 "Dunkabilen" (1999)
Astaroth Däckmontör
24 september 2008 · 112 Inlägg

jag kanske e helt dum i skallen, men jordkabeln brukar väl vara svart? Jag kan inte se att det står med någon svart kabel i dina listor. tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang