Ny skolskjutning i Finland

azid Det som inte dödar gör ont
25 september 2008 · 2 668 Inlägg

KimVsWorld skrev:
Uppfostran skulle väl ändå inte diskuteras här?

Sjukt att sådant händer och man blir ju sjukt less på att snuten inte ens tog hans vapen när han i stort sett har dödshotat en hel skola på nätet.

håller med... igentligen om man lägger ut en massa klipp där man showar med vapen då är man inte mogen att ha dom... polisen skulle tagit vapnet av honom då han bevisligen inte var i kondition att ha ett


dom som tränar kampsport och utövar det på gatan så att säga blir avstängda ifrån sina klubbar om det kommer fram

Senast redigerat av azid (25 september 2008)

2slow
blacken
25 september 2008 ·

ichibon skrev:

blacken skrev:
Det KAN vara nödvändigt i ett uppfostrande av en individ att "fläta" till vederbörande om det skulle behövas för att klarifiera vem som är "alfa" i "flocken" och bestämmer vad som är tillåtet och inte tillåtet, det skall dock ICKE tolkas som att det är korrekt att misshandla någon..

Ok, det där är riktigt skrämmande. yikes

Du kan alltså inte komma på något annat sätt att tala om för ett barn, att lyssna på sina föräldrar, än att slå dem? (Nej jag tänker inte definiera "slå", för slag som slag. Misshandel som misshandel.)

Kan säga så här. Har hållt på med hästar hela mitt liv. Där får man från dag 1 på ridskolan lära sig att aldrig slå hästen. Därför att dom lär sig ingenting av att man orsakar dem smärta, det enda dom lär sig är att bli rädda för personen som slår. Vad jag vill uppnå är att hästen respekterar mig för att den litar på mig och är trygg i vetskapen om att jag vet bäst. Vad jag inte vill uppnå är att hästen lyder mig för att den inte vågar något annat. Då får man en kuvad, osäker och rädd häst som inte är lycklig.
detta får man alltså lära sig som barn.

Att man ska behöva lära ut samma principer till vuxna människor, angående deras egna barn, i Sverige på 2000-talet, är det öht acceptablet?

efter som du drar in hur djuren gör, kolla in i naturen hur det går till när dom olika arterna gör med sina "ättelägg" när dom uppfostrar dom..

blacken
25 september 2008 ·

jonesono skrev:

blacken skrev:

jonesono skrev:

Vi kör wiki på denna:
"ett slag med öppen hand mot huvudet (mot kinden) "

Det KAN vara nödvändigt i ett uppfostrande av en individ att "fläta" till vederbörande om det skulle behövas för att klarifiera vem som är "alfa" i "flocken" och bestämmer vad som är tillåtet och inte tillåtet, det skall dock ICKE tolkas som att det är korrekt att misshandla någon..

Just nu gror det flera "kopior" av Matti Saari pga att folk än idag inte har förmåga att uppfostra sina barn på ett korrekt sätt - dvs de slår dem. Barn blir osäkra och kuvade (som är en "gyllene regel" för att främja psykisk instabilitet), precis som ichibon skriver, därför att de inte uppfattar att de kan lita på den som är deras närmaste - föräldrarna. Om man inte har någon att lita på under sin uppfostran, hur tror du då att det visar sig i takt med att de blir äldre?
Man kan lära barn respekt osv och tillrättavisa utan fysisk bestraffning, men det är faktiskt tragiskt att inte alla förstår detta.

Nyckelordet här är " kan vara" ..

ichibon mmm, blåbärssoppa.
25 september 2008 · 616 Inlägg

blacken skrev:
efter som du drar in hur djuren gör, kolla in i naturen hur det går till när dom olika arterna gör med sina "ättelägg" när dom uppfostrar dom..

Det är det man utgår från.
Djur slår inte varandra och de biter inte varandra heller i syfte att straffa.

/ichi
blacken
25 september 2008 ·

ichibon skrev:

blacken skrev:
efter som du drar in hur djuren gör, kolla in i naturen hur det går till när dom olika arterna gör med sina "ättelägg" när dom uppfostrar dom..

Det är det man utgår från.
Djur slår inte varandra och de biter inte varandra heller i syfte att straffa.

Där så damen, så är du långt ute och simmar..

azid Det som inte dödar gör ont
25 september 2008 · 2 668 Inlägg

ichibon skrev:

blacken skrev:
efter som du drar in hur djuren gör, kolla in i naturen hur det går till när dom olika arterna gör med sina "ättelägg" när dom uppfostrar dom..

Det är det man utgår från.
Djur slår inte varandra och de biter inte varandra heller i syfte att straffa.

inte det???? djur dödar varandra åt höger och vänster för att visa vem som är alfa..

2slow
ichibon mmm, blåbärssoppa.
25 september 2008 · 616 Inlägg

azid skrev:

ichibon skrev:

blacken skrev:
efter som du drar in hur djuren gör, kolla in i naturen hur det går till när dom olika arterna gör med sina "ättelägg" när dom uppfostrar dom..

Det är det man utgår från.
Djur slår inte varandra och de biter inte varandra heller i syfte att straffa.

inte det???? djur dödar varandra åt höger och vänster för att visa vem som är alfa..

Djur slår inte varandra och de biter inte varandra heller i syfte att straffa.
De skadar varandra och dödar varandra i syfte att föra sina egna arvsanlag vidare och röja undan konkurrenter. Inte i uppfostringssyfte!
Stor skillnad.

/ichi
blacken
25 september 2008 ·

ichibon skrev:

azid skrev:

ichibon skrev:

Det är det man utgår från.
Djur slår inte varandra och de biter inte varandra heller i syfte att straffa.

inte det???? djur dödar varandra åt höger och vänster för att visa vem som är alfa..

Djur slår inte varandra och de biter inte varandra heller i syfte att straffa.
De skadar varandra och dödar varandra i syfte att föra sina egna arvsanlag vidare och röja undan konkurrenter. Inte i uppfostringssyfte!
Stor skillnad.

Har du någon gång sett en tik med sina valpar som är obstinata?. Eller en katthona?. Det kan ( ifall du inte har sett eller observerat det) var GANSKA "brutalt" med en hel del gny och skrik, och det är HELT i en straffande anda och mening. Liknande beteenden finns även hos bl:a elefanter,delfiner, vissa aparter mm,mm.
Du måste se skillnad på att "misshandla" och att uppfostra, och en viss form av våld kan vara nödvändig för att uppnå resultat.

KimVsWorld Mästare
25 september 2008 · 2 947 Inlägg

Med våld i uppfostran ifall man har gjort fel kan en örfil vara ett ja, bra exempel men att slå någon medvetslös blir det åt andra hållet... Klara med den diskussion?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang